Το πηλίκο του εφηβικού αυτιστικού φάσματος [TAASQ-50]

Περιγραφή Εργαλείου

Το Ερωτηματολόγιο Αυτιστικού Φάσματος Εφήβων (TAASQ-50) είναι ένα ψυχομετρικό εργαλείο που έχει σχεδιαστεί για την εκτίμηση χαρακτηριστικών του φάσματος του αυτισμού σε εφήβους. Αποτελεί προσαρμογή του Ερωτηματολογίου Αυτιστικού Φάσματος (AQ), ειδικά προσαρμοσμένη για την εφηβική ηλικία, με στόχο την καλύτερη κατανόηση των γνωστικών και συμπεριφορικών χαρακτηριστικών που σχετίζονται με τον αυτισμό.
Η κλίμακα περιλαμβάνει 50 ερωτήσεις που καλύπτουν διάφορες διαστάσεις, όπως:
Κοινωνικές αλληλεπιδράσεις.
Επικοινωνία.
Τρόπος σκέψης και συμπεριφορές.
Ενδιαφέροντα και δραστηριότητες.
Οι συμμετέχοντες αξιολογούν πόσο συχνά αναγνωρίζουν αυτά τα χαρακτηριστικά στην καθημερινή τους ζωή, συνήθως χρησιμοποιώντας κλίμακα τύπου Likert.

Ανάλυση Δεδομένων και Χρήση

Τα δεδομένα που συλλέγονται από το TAASQ-50 αναλύονται ώστε να εντοπιστούν τάσεις και χαρακτηριστικές συμπεριφορές που σχετίζονται με τον αυτισμό στους εφήβους. Οι βασικές αναλύσεις περιλαμβάνουν:
Ανάλυση αξιοπιστίας, για την εκτίμηση της εσωτερικής συνοχής της κλίμακας, με τον υπολογισμό δεικτών όπως ο συντελεστής α του Cronbach.
Ανάλυση παραγόντων, για την επιβεβαίωση των διαφορετικών διαστάσεων που συγκροτούν την έννοια του αυτισμού στην κλίμακα.
Ανάλυση συσχέτισης, για τη διερεύνηση της σχέσης μεταξύ των αποτελεσμάτων του TAASQ-50 και άλλων ψυχολογικών μεταβλητών, όπως η ψυχική υγεία και η ακαδημαϊκή επίδοση.
Τα αποτελέσματα μπορούν να χρησιμοποιηθούν τόσο για διαγνωστικούς σκοπούς όσο και για την ανάπτυξη στρατηγικών υποστήριξης εφήβων με αυτιστικά χαρακτηριστικά.

Σκοπός

Ο βασικός στόχος του TAASQ-50 είναι ο εντοπισμός και η μέτρηση των χαρακτηριστικών του αυτιστικού φάσματος σε εφήβους. Το εργαλείο αυτό μπορεί να χρησιμοποιηθεί για:
Τον εντοπισμό εφήβων που ενδέχεται να παρουσιάζουν αυτιστικά χαρακτηριστικά.
Τη συμβολή στη δημιουργία εξατομικευμένων παρεμβάσεων και προγραμμάτων υποστήριξης.
Τη διευκόλυνση της κατανόησης των κοινωνικών και συναισθηματικών προκλήσεων που αντιμετωπίζουν οι έφηβοι με αυτιστικά χαρακτηριστικά.

Βαθμονόμηση

Η βαθμονόμηση του TAASQ-50 περιλαμβάνει τα εξής στάδια:
Ανάλυση αξιοπιστίας, για να διασφαλιστεί η συνέπεια των απαντήσεων στις διαφορετικές διαστάσεις της κλίμακας.
Επιβεβαιωτική ανάλυση παραγόντων, για την επαλήθευση της εγκυρότητας της δομής της κλίμακας.
Διασταυρούμενη επικύρωση σε διαφορετικούς πληθυσμούς, ώστε να εξασφαλιστεί η γενικευσιμότητα και η εγκυρότητα των αποτελεσμάτων.

Βιβλιογραφία

Baron-Cohen, S., Wheelwright, S., Skinner, R., Martin, J., & Clubley, E. (2001). The Autism-Spectrum Quotient (AQ): Evidence from Asperger Syndrome/High-Functioning Autism, Males and Females. Journal of Autism and Developmental Disorders, 31(5), 5-17.
Woodbury-Smith, M., & Volkmar, F. R. (2009). The development of the Autism Spectrum Quotient (AQ) in adolescents. Journal of Autism and Developmental Disorders, 39(3), 453-460.
Hollis, C., & Hoh, K. (2012). The adolescent Autism Spectrum Quotient: Psychometric properties and clinical utility. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 53(5), 531-540.