Τεστ Αναγνώρισης και Ονομασίας Αντικειμένων σε Εικόνες [ORNTI-28]

Ανάλυση

Το Τεστ Αναγνώρισης και Ονομασίας Αντικειμένων σε Εικόνες κατασκευάστηκε από τους Τσαπουτζόγλου, Τζιμοτόλη, Σύρμαλη, Τατά, Χριστοδούλου και Σταυρούση το 1999.

Στόχος

ο τεστ έχει ως στόχο την αξιολόγηση της ικανότητας των παιδιών ηλικίας 2 έως 7 ετών να αντιλαμβάνονται, να αναγνωρίζουν και να ονομάζουν αντικείμενα. Το τεστ αποτελείται από τρία σύνολα καρτών, τα οποία επιλέγονται ανάλογα με την ηλικία. Το πρώτο σετ προορίζεται για ηλικίες από 2 έως 4 ετών, το δεύτερο για παιδιά από 4 έως 6 ετών, και το τρίτο για 6 έως 7 ετών. Οι κάρτες παρουσιάζονται με αύξουσα σειρά δυσκολίας και η καθεμία απεικονίζει τέσσερα αντικείμενα. Στις πρώτες ηλικίες, τα αντικείμενα ανήκουν σε εύκολα αντιληπτά σημασιολογικά πεδία, ενώ σε αυτές για παιδιά 6-7 ετών, τα αντικείμενα βρίσκονται σε πιο σύνθετα σημασιολογικά πεδία. Το κάθε παιδί πρέπει να δείξει ποιο από τα αντικείμενα κατονομάζεται. Τα αντικείμενα που περιλαμβάνονται στις κάρτες προέρχονται από 28 διαφορετικά σημασιολογικά πεδία.

Βαθμονόμηση

Για κάθε σωστή απάντηση το παιδί βαθμολογείται με 1 και για κάθε λανθασμένη με 0. Όλες οι σωστές απαντήσεις αθροίζονται και υπολογίζεται ο συνολικός βαθμός με βάση τον αριθμό των αντικειμένων που εξετάζονται σε κάθε ηλικία.

Στατιστική Ανάλυση

Το τεστ εξετάστηκε σε 90 παιδιά, 45 αγόρια και 45 κορίτσια. Κάθε ηλικιακή ομάδα περιλάμβανε 30 παιδιά, 15 αγόρια και 15 κορίτσια. Τα παιδιά από 3 έως 4 ετών προέρχονταν από κρατικούς και έναν ιδιωτικό παιδικό σταθμό, ενώ τα παιδιά από 4 έως 6 ετών προέρχονταν από νηπιαγωγεία της Άνω και Κάτω Τούμπας.

Βιβλιογραφία

Μάνιου-Βακάλη, Μ., Τσαπουτζόγλου, Μ., Τζιμοτόλη, Α., Σύρμαλη, Κ., Τατά, Δ., Χριστοδούλου, Χ., & Σταυρούση, Π. (1999). Ταύτιση και ονομασία αντικειμένων διαφόρων σημασιολογικών πεδίων από παιδιά ηλικίας τριών έως έξι ετών. Στο Σ. Παπαστάμου, Σ. Κανελλάκη, Α. Μαντόγλου, Σ. Σαμαρτζή, & Ν. Χρηστάκης (Επιμ.), Η ψυχολογία στο σταυροδρόμι των επιστημών του ανθρώπου και της κοινωνίας. Κείμενα από το 6ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ψυχολογικής Έρευνας (σσ. 19-46). Αθήνα: Καστανιώτης.