Τεστ Πλευρικότητας για Παιδιά 4-8 Ετών [LTCAY-28]

Σκοπός

Σκοπός του τεστ είναι η διάγνωση της πλευρικής κυριαρχίας, δηλαδή της κυρίαρχης πλευράς σε χειρονομία, οπτική και ποδοαισθητική λειτουργία, καθώς και η ανίχνευση σχετικών διαταραχών σε παιδιά ηλικίας 4 έως 8 ετών.

Περιγραφή

Το τεστ αποτελείται από 28 δοκιμασίες που βασίζονται σε καθημερινά αντικείμενα όπως μολύβι, ψαλίδι και κουτάλι. Οι δοκιμασίες αυτές οργανώνονται σε τέσσερις υποκλίμακες: χειρονομίας, οπτικής κυριαρχίας, ποδοαισθητικής και συνδυασμένων δεξιοτήτων. Μέσα από αυτές προσδιορίζεται ο τύπος πλευρικότητας του παιδιού, ο οποίος μπορεί να είναι ομογενής, ανομογενής ή αδιάφορος.

Δείγμα

Το τεστ σταθμίστηκε σε δείγμα 600 παιδιών ηλικίας 4-8 ετών, ενώ προηγήθηκε πιλοτική εφαρμογή σε μικρότερο δείγμα.

Βαθμολόγηση

Η διαδικασία περιλαμβάνει πρωτόκολλο με κάθετες στήλες που δηλώνουν δεξιά ή αριστερή προτίμηση. Χρησιμοποιούνται σύμβολα όπως το + ή το γ για να καταγραφούν οι επιλογές του παιδιού. Υπάρχουν ειδικές οδηγίες για την καταγραφή ταλαντεύσεων ή εναλλαγών πλευράς κατά τη διάρκεια της δοκιμασίας.

Ανάλυση Κλίμακας

Ο βασικός στόχος είναι η αξιολόγηση της πλευρικής κυριαρχίας, ειδικά για τον εντοπισμό δυσκολιών που μπορεί να σχετίζονται με την ανάπτυξη. Το τεστ απευθύνεται σε επαγγελματίες της ψυχολογίας και της παιδαγωγικής. Οι 28 δοκιμασίες είναι κατανεμημένες σε τέσσερις υποκλίμακες, καθεμία εκ των οποίων εξετάζει διαφορετικό τύπο πλευρικής προτίμησης. Η κάθε δοκιμασία βαθμολογείται με βάση την πλευρά που προτιμά το παιδί και οι συνολικές τιμές από τις υποκλίμακες συνδυάζονται ώστε να καθοριστεί ο τελικός τύπος πλευρικότητας. Οι τιμές μπορεί να κυμαίνονται από 0, που δηλώνει αδιαφορία, έως υψηλές τιμές που φανερώνουν μονογενή πλευρικότητα. Για παράδειγμα, υψηλό σκορ στην υποκλίμακα χειρονομίας υποδεικνύει έντονη δεξιοχειρία ή αριστεροχειρία.

Εγκυρότητα και Αξιοπιστία

Το τεστ βρίσκεται σε φάση επικύρωσης και αναφοράς σε διεθνή πρότυπα, όπως αυτά των Harris και Oldfield. Παράλληλα, εξετάζεται η αξιοπιστία του με έμφαση στην εσωτερική συνέπεια και τη σταθερότητα των αποτελεσμάτων.

Βιβλιογραφία

Από την ελληνική βιβλιογραφία, σχετική είναι η εργασία του Φ. Βλέγχου (1998) με τίτλο «Αριστεροχειρία, Μύθοι και Πραγματικότητα». Από τη διεθνή βιβλιογραφία, ενδεικτικές αναφορές είναι οι Cady (1988), Dellatolas και συνεργάτες (1988), Harris (1938) και Oldfield (1971). Σύγχρονες πηγές περιλαμβάνουν το έργο των Santi και Σταύρου (2008), που εξετάζει τη σχέση γλώσσας και ανάπτυξης πλευρικότητας σε παιδιά προσχολικής ηλικίας.

Λέξεις-Κλειδιά

Πλευρικότητα, τεστ, παιδιά, χειρονομία, οπτική κυριαρχία, ποδοαισθητική, εγκυρότητα, αξιοπιστία, ψυχομετρικά τεστ.