Ερωτηματολόγιο Εκπαίδευση Παιδιών με Χρόνια Νοσήματα [ECCD-18]
Ανάλυση Ερωτηματολογίου
Το ερωτηματολόγιο για την Εκπαίδευση παιδιών με χρόνια νοσήματα [ΕΠΧΝ-18] (Questionnaire Education of Children with Chronic Diseases [ECCD-18]) δημιουργήθηκε από τους Suhrcke και de Paz Nieves, το 2011. Το ECCD-18 περιλαμβάνει 18 ερωτήσεις ανοιχτού και κλειστού τύπου. Αποτελείται από τρία μέρη. Στο πρώτο μέρος καταγράφονται δημογραφικά στοιχεία του συμμετέχοντα. Στο δεύτερο μέρος οι γονείς απαντούν σε μία σειρά ερωτήσεων σχετικά με την κατάσταση της υπάρχουσας εκπαιδευτικής αντιμετώπισης του παιδιού τους στο σχολείο όπου φοιτά. Στο τρίτο μέρος οι γονείς καλούνται να δηλώσουν τα σημαντικότερα προβλήματα που αντιμετωπίζουν στο σχολείο εξαιτίας της ασθένειας του παιδιού τους.
Σκοπός ερωτηματολογίου
Το ερωτηματολόγιο κατασκευάστηκε προκειμένου να καταγράψει, σε πρώτο επίπεδο, μέσα από τις εμπειρίες και τις απόψεις των γονέων με παιδιά που πάσχουν από χρόνια νοσήματα, την εκπαιδευτική αντιμετώπιση (σε γνωστικό, κοινωνικό και συναισθηματικό επίπεδο) των παιδιών τους πλαίσιο του συνηθισμένου δημοτικού σχολείου. Σε δεύτερο επίπεδο έχει στόχο να εντοπίσει τα σημαντικότερα προβλήματα που μπορεί να εμφανιστούν από τη φοίτηση ενός παιδιού με χρόνιο νόσημα στη συνηθισμένη σχολική τάξη.
Βαθμονόμηση και Στατιστική ανάλυση
Το ερωτηματολόγιο περιέχεται σε μία 5-βάθμια κλίμακα Likert, για την αξιολόγηση των ικανοτήτων ενός παιδιού με χρόνια πάθηση, στην ανάγνωση, την γραφή, την αριθμητική, τις φυσικές επιστήμες και τις κοινωνικές ικανότητες σε σύγκριση με τους συνομηλίκους του. Η αξιολόγηση κυμαίνεται από “πολύ χαμηλότερα από το μέσο όρο” και “χαμηλότερα από το μέσο όρο” έως “στο μέσο όρο”, “υψηλότερα από το μέσο όρο” και “πολύ υψηλότερο από το μέσο όρο”. Αυθαίρετες αριθμητικές βαθμολογίες αποδόθηκαν σε κάθε κατηγορία απάντησης (δηλαδή -2, -1, 0, +1 και +2, αντίστοιχα). Οι βαθμολογίες των στοιχείων αθροίστηκαν για να προκύψει μια συνδυασμένη βαθμολογία OSP που κυμαίνεται από -10 έως +10, με το 0 να υποδηλώνει μέση επίδοση.
Εγκυρότητα και Αξιοπιστία
Το ερωτηματολόγιο παρουσιάζει επαρκή εγκυρότητα και αξιοπιστία.
Βιβλιογραφία
Ε. Αλµπάνη, Μ. Γκούβ , Χ. Μαρνέρας, Γ. Θεοδωρακοπούλου, Γ. Λαλαγίαννη, Ε. Κοτρώτσιου, Παροδικό και Μόνιµο Άγχος στους Γονείς Παιδιών µε Σακχαρώδη ∆ιαβήτη Τύπου Ι, EΕλληνικό Περιοδικό της Nοσηλευτικής Επιστήμης, τόμος 03 τεύχος 02, 35-39
I. Hoffmann, C. Diefenbach, C. Graf, J. König, M. F. Schmidt, K. Schnick-Vollmer, M. Blettner, M. S. Urschitz, for the ikidS Study Group, Chronic health conditions and school performance in first graders: A prospective cohort study, PLoS ONE 13(3): e0194846, 2018.