Όργανο μέτρησης Ποιότητα Φροντίδας [MKVZ-34]
Περιγραφή του MKVZ-34
Το MKVZ-34 είναι ένα ερωτηματολόγιο ή εργαλείο μέτρησης που αξιολογεί την ποιότητα φροντίδας όπως αυτή αντιλαμβάνεται από τους ασθενείς ή τους χρήστες υπηρεσιών υγείας. Περιέχει 34 ερωτήσεις (επομένως και ο αριθμός 34 στο όνομα), οι οποίες καλύπτουν διάφορες διαστάσεις της ποιότητας φροντίδας, όπως:
Αποτελεσματικότητα της φροντίδας: Κατά πόσο η παρεχόμενη φροντίδα επιτυγχάνει τα επιθυμητά αποτελέσματα.
Ασφάλεια: Πόσο ασφαλείς είναι οι διαδικασίες και οι θεραπείες.
Εξυπηρέτηση: Ο βαθμός ικανοποίησης από την εξυπηρέτηση που προσφέρει η υγειονομική μονάδα.
Προσβασιμότητα: Κατά πόσο η υγειονομική περίθαλψη είναι προσβάσιμη για όλους.
Ανταπόκριση στις ανάγκες: Πώς οι υγειονομικές υπηρεσίες προσαρμόζονται στις ανάγκες του ασθενούς.
Ανάλυση και Χρήση Δεδομένων
Τα δεδομένα από το MKVZ-34 αναλύονται για να παρέχουν πληροφορίες για τη συνολική ποιότητα της υγειονομικής περίθαλψης που προσφέρει μια υγειονομική μονάδα. Οι απαντήσεις αξιολογούνται συνήθως με κλίμακες Likert (π.χ., 1-5, όπου 1 = πολύ δυσαρεστημένος και 5 = πολύ ευχαριστημένος).
Η στατιστική ανάλυση των δεδομένων μπορεί να περιλαμβάνει:
Περιγραφική Στατιστική: Συνοψίζει τα δεδομένα σε μορφή μέσων όρων, διασπορών κ.λπ.
Παράγοντες Ανάλυσης: Χρησιμοποιείται για τον εντοπισμό των υποκείμενων παραγόντων που επηρεάζουν την ποιότητα φροντίδας.
Ανάλυση Αξιοπιστίας: Ελέγχει τη σταθερότητα και τη συνέπεια του εργαλείου, π.χ. μέσω του δείκτη Cronbach’s alpha.
Διασταυρούμενες αναλύσεις: Μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να εξετάσει τις διαφορές μεταξύ διαφορετικών ομάδων ασθενών.
Στόχος
Ο κύριος στόχος του MKVZ-34 είναι η αξιολόγηση της ποιότητας φροντίδας από την οπτική γωνία των ασθενών. Αυτό βοηθά στη βελτίωση των υπηρεσιών υγείας, επισημαίνοντας περιοχές που χρειάζονται βελτίωση και αναγνωρίζοντας τις δυνατές πλευρές της υγειονομικής φροντίδας.
Βαθμονόμηση
Η βαθμονόμηση του MKVZ-34 πραγματοποιείται συνήθως κατά την αρχική του εφαρμογή σε μια νέα ομάδα ασθενών ή σε διαφορετικό πολιτιστικό ή γλωσσικό πλαίσιο. Η διαδικασία αυτή μπορεί να περιλαμβάνει:
Δοκιμαστικές μετρήσεις: Αρχικές εφαρμογές για την αναγνώριση τυχόν προβλημάτων στο ερωτηματολόγιο.
Επιβεβαίωση εγκυρότητας: Διαδικασίες για να εξασφαλιστεί ότι το εργαλείο μετράει ακριβώς αυτό που προορίζεται να μετρήσει.
Προσαρμογή της κλίμακας: Ανάλογα με την πολιτιστική ή γλωσσική διαφορετικότητα, μπορεί να χρειαστεί προσαρμογή του εργαλείου.
Βιβλιογραφία
Parasuraman, A., Zeithaml, V. A., & Berry, L. L. (1988). “SERVQUAL: A multiple-item scale for measuring consumer perceptions of service quality.” Journal of Retailing, 64(1), 12-40.
Donabedian, A. (1988). “The quality of care: How can it be assessed?” JAMA, 260(12), 1743-1748.
Campbell, S. M., Roland, M. O., & Buetow, S. A. (2000). “Defining quality of care.” Social Science & Medicine, 51(11), 1611-1625.
Cleary, P. D., & McNeil, B. J. (1988). “Patient satisfaction as an indicator of quality care.” Inquiry, 25(1), 25-36.
Baker, R., & Fraser, R. C. (1995). “Development of review criteria: linking guidelines and assessment of quality.” BMJ, 311(7001), 370-373.