Προφίλ Σχολείου ως Φροντιστικής Κοινότητας ΙΙ [SCCP II-42]

Σύντομη Περιγραφή

Πρόκειται για ένα ερωτηματολόγιο που απευθύνεται σε μαθητές, γονείς και προσωπικό του σχολείου. Περιλαμβάνει 42 κλειστές ερωτήσεις που αξιολογούν την αίσθηση της σχολικής κοινότητας και το βαθμό στον οποίο το σχολείο λειτουργεί ως κοινότητα που νοιάζεται και φροντίζει τα μέλη της. Οι ερωτήσεις καλύπτουν πέντε διαστάσεις: (α) αντίληψη των μαθητών για τη φροντίδα στο σχολείο, (β) αντίληψη των μαθητών για την ποιότητα των σχέσεων τους με το σχολικό προσωπικό και τους συμμαθητές, (γ) αντίληψη των μαθητών ότι αποτελούν ουσιαστικό μέρος της κοινότητας, (δ) αντίληψη των μαθητών για τη στήριξη και τη φροντίδα που προσφέρεται, και (ε) αντίληψη των μαθητών για την ηθική και κοινωνική ευθύνη των μελών της σχολικής κοινότητας.

Σκοπός

Ο στόχος του ερωτηματολογίου είναι η αξιολόγηση των αντιλήψεων όλων των μελών της σχολικής κοινότητας (μαθητών, εκπαιδευτικών, γονέων) για το βαθμό στον οποίο το σχολείο λειτουργεί ως μία φροντιστική κοινότητα.

Τρόπος Βαθμολόγησης

Η βαθμολόγηση γίνεται με χρήση πενταβάθμιας κλίμακας Likert (1=σχεδόν ποτέ, έως 5=σχεδόν πάντα). Οι επιμέρους δείκτες προκύπτουν από τον μέσο όρο των απαντήσεων σε κάθε παράγοντα, καθώς και από έναν συνολικό δείκτη φροντίδας της σχολικής κοινότητας.

Εγκυρότητα

Η προσαρμογή του εργαλείου στην ελληνική γλώσσα έγινε μέσω διπλής μετάφρασης και αντίστροφης μετάφρασης. Ακολούθησε πιλοτική εφαρμογή και στατιστική επαλήθευση της παραγοντικής δομής μέσω ανάλυσης παραγόντων, επιβεβαιώνοντας την εγκυρότητα των πέντε θεωρητικών παραγόντων.

Αξιοπιστία

Οι δείκτες αξιοπιστίας (Cronbach’s alpha) για το σύνολο και τους επιμέρους παράγοντες κυμαίνονται από 0,66 έως 0,87 για τους μαθητές, το προσωπικό και τους γονείς. Συγκεκριμένα, οι τιμές αξιοπιστίας για κάθε υποκλίμακα υπερβαίνουν κατά κανόνα το 0,70, γεγονός που δείχνει υψηλό επίπεδο εσωτερικής συνέπειας.

Ανάλυση και Χρήση Δεδομένων

Τα δεδομένα μπορούν να αναλυθούν μέσω περιγραφικής στατιστικής (μέσοι όροι, τυπικές αποκλίσεις), συσχετιστικών αναλύσεων και παραγοντικής ανάλυσης, ανάλογα με τον σκοπό της έρευνας. Οι δείκτες μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την αποτίμηση του κλίματος της σχολικής κοινότητας, καθώς και για την εφαρμογή στοχευμένων παρεμβάσεων ενίσχυσης του περιβάλλοντος φροντίδας στο σχολείο.

Βιβλιογραφία

Δημητροπούλου, Π. (2008). Ανάπτυξη εσωτερικών κινήτρων, βαθμός αυτονομίας και καλλιέργεια εκπαιδευτικών στόχων.
Λαμπροπούλου, Α. (2008). Υποκειμενική αίσθηση ευεξίας εφήβων.
Lickona, T., & Davidson, M. (2001). School as a caring community profile (SCCP-II). Cortland, NY: Center for the 4th and 5th Rs, State University of New York at Cortland.
Lee Che-Ming, A. (2005). Teacher’s moral development and their perceptions of school environment.
Dimitropoulou, P. (2007, November 2–3). Adolescent students with or without learning disabilities: Perceptions related to parents’ motivation and patterns of behavior and learning in the school environment.