Ερωτηματολόγιο Αναγνωστικών Στάσεων [RAS-33]

Σύντομη Περιγραφή

Πρόκειται για ένα ερωτηματολόγιο αυτοαναφοράς που αποτελείται από 33 ερωτήσεις και αξιολογεί τις στάσεις των μαθητών απέναντι στην ανάγνωση. Περιλαμβάνει τρεις διακριτούς παράγοντες: απόλαυση στην ανάγνωση, χρησιμότητα της ανάγνωσης και προσωπική ανάπτυξη μέσω της ανάγνωσης. Η απάντηση δίνεται με κλίμακα τύπου Likert τεσσάρων βαθμίδων (1=διαφωνώ απόλυτα έως 4=συμφωνώ απόλυτα).

Σκοπός

Η αξιολόγηση των στάσεων των παιδιών και των εφήβων απέναντι στην ανάγνωση.

Τρόπος Βαθμολόγησης

Η συνολική βαθμολογία προκύπτει από το άθροισμα των απαντήσεων όλων των ερωτήσεων. Υπάρχει αντίστροφη κωδικοποίηση για 15 ερωτήσεις. Το εύρος βαθμολογίας είναι από 33 έως 132, όπου η υψηλή βαθμολογία αντιστοιχεί σε πιο θετική αναγνωστική στάση.

Εγκυρότητα

Η διερευνητική ανάλυση παραγόντων κατέδειξε καλή εγκυρότητα εννοιολογικής κατασκευής με βάση τη δομή τριών παραγόντων. Οι συντελεστές φόρτισης για τα στοιχεία των τριών παραγόντων κυμάνθηκαν από 0,40 έως 0,72.

Αξιοπιστία

Η εσωτερική συνέπεια (Cronbach’s α) των τριών παραγόντων είναι:
(α) 0,88 για τον παράγοντα «Απόλαυση»,
(β) 0,78 για τον «Χρησιμότητα»
(γ) 0,72 για την «Προσωπική Ανάπτυξη».

Ανάλυση και Χρήση Δεδομένων

Η θετική αναγνωστική στάση συσχετίζεται με υψηλότερη σχολική επίδοση και ειδικότερα με την επίδοση στη Γλώσσα. Οι τρεις παράγοντες παρέχουν διαφοροποιημένη εικόνα για τη στάση ανάγνωσης και τη συνάφεια με τη σχολική απόδοση.

Βιβλιογραφία

Lewis, R., & Teale, W. H. (1980). Another look at secondary students’ attitudes toward reading. Journal of Reading Behavior, 12, 187-201.
Lewis, R., & Teale, W. H. (1982). Primary school students’ attitudes towards reading. Journal of Research in Reading, 5, 112-125.
Μαλαφάντης, Κ., & Φελούκα, Β. (υπό δημοσίευση). Απόλαυση, χρησιμότητα, προσωπική ανάπτυξη: Στάσεις παιδιών απέναντι στο διάβασμα.
Μαλαφάντης, Κ. (2003). Ανάγνωση και στάσεις: Αξιοποίηση και ερμηνεία δεδομένων από μαθητές δημοτικού σχολείου.