Ερωτηματολόγιο Ανθρώπινων Παραγόντων Ναυτικών Χειριστών [NAHFQ-31]

Περιγραφή Ερωτηματολογίου

Το NAHFQ (Naval Aviator Human Factors Questionnaire) είναι ένα εργαλείο αξιολόγησης των στάσεων που σχετίζονται με τις δεξιότητες ομάδας που απαιτούνται για την ασφαλή και αποτελεσματική εκτέλεση καθήκοντος σε επιχειρησιακά περιβάλλοντα. Το εργαλείο βασίστηκε στην τροποποίηση του Cockpit Management Attitude Questionnaire (CMAQ), προσαρμοσμένο ειδικά για τις ανάγκες του ναυτικού περιβάλλοντος. Αποτελείται από 31 ερωτήσεις, οι οποίες κατανέμονται σε πέντε θεματικές κατηγορίες: «Το δικό μου άγχος» με έξι ερωτήσεις, «Το άγχος των άλλων» με έξι ερωτήσεις, «Επικοινωνία» με έξι ερωτήσεις, «Ευθύνη διοίκησης» με εννέα ερωτήσεις και «Κανόνες και τάξη» με τέσσερις ερωτήσεις (οι οποίες απορρίφθηκαν λόγω χαμηλής αξιοπιστίας).

Ανάλυση και Χρήση Δεδομένων

Κατά την ψυχομετρική ανάλυση του εργαλείου, συνολικά εννέα ερωτήσεις αφαιρέθηκαν λόγω υπερβολικής ασυμμετρίας, υψηλής κύρτωσης και χαμηλής αξιοπιστίας παραγόντων. Τρεις ακόμη ερωτήσεις αφαιρέθηκαν στο πλαίσιο της Επιβεβαιωτικής Ανάλυσης Παραγόντων (CFA). Οι επιμέρους υποκλίμακες εμφάνισαν χαμηλές τιμές Cronbach’s alpha, γεγονός αναμενόμενο για τέτοιου είδους εργαλεία. Η αξιοπιστία κάθε υποκλίμακας αξιολογήθηκε και η υποκλίμακα «Κανόνες και τάξη» απορρίφθηκε λόγω ανεπαρκούς αξιοπιστίας. Τα δεδομένα του ερωτηματολογίου μπορούν να χρησιμοποιηθούν για συγκριτικές αναλύσεις μεταξύ διαφορετικών πληθυσμών ή χρονικών περιόδων, καθώς και για την αξιολόγηση της αποτελεσματικότητας εκπαιδευτικών παρεμβάσεων σχετικών με την ομαδική εργασία και την επικοινωνία.

Στόχος

Ο κύριος στόχος του ερωτηματολογίου είναι η αξιολόγηση των στάσεων του προσωπικού απέναντι στις δεξιότητες συνεργασίας και ομαδικής εργασίας που απαιτούνται για την ασφαλή και αποτελεσματική απόδοση. Χρησιμοποιείται κυρίως στο πλαίσιο προγραμμάτων Crew Resource Management (CRM) και στοχεύει στην καλλιέργεια κουλτούρας ασφάλειας, αποτελεσματικής επικοινωνίας και αμοιβαίας υποστήριξης μεταξύ των μελών μιας ομάδας που δραστηριοποιείται σε επιχειρησιακά ή κλινικά περιβάλλοντα υψηλής πίεσης.

Βαθμονόμηση

Οι συμμετέχοντες καλούνται να απαντήσουν στις ερωτήσεις χρησιμοποιώντας πενταβάθμια κλίμακα Likert: A (Διαφωνώ απόλυτα), B (Διαφωνώ ελαφρώς), C (Ουδέτερη άποψη), D (Συμφωνώ ελαφρώς), E (Συμφωνώ απόλυτα). Για την τελευταία ερώτηση, η οποία αφορά τη συχνότητα με την οποία νεότερα μέλη της ομάδας φοβούνται να εκφράσουν διαφωνία με ανώτερα στελέχη, χρησιμοποιείται πενταβάθμια κλίμακα συχνότητας: Πολύ συχνά, Συχνά, Μερικές φορές, Σπάνια, Πολύ σπάνια. Οι απαντήσεις μπορούν να κωδικοποιηθούν αριθμητικά για στατιστική ανάλυση, επιτρέποντας την εξαγωγή συγκεντρωτικών δεικτών για κάθε υποκλίμακα.

Βιβλιογραφία

Το ερωτηματολόγιο δημιουργήθηκε από τους O’Connor, Jones, McCauley και Buttrey. Βασικές βιβλιογραφικές αναφορές περιλαμβάνουν τα εξής: O’Connor, P., Jones, D., McCauley, M., & Buttrey, S. (2012). An evaluation of the effectiveness of the U.S Navy’s crew resource management program. International Journal of Human Factors and Ergonomics, 1(1), 21-40. Επίσης, O’Connor, P. & Jones, D. (2009, September). The crew resource management attitudes of U.S. Naval aviators. In Proceedings of the Human Factors and Ergonomics Society Conference, San Antonio, TX.