Κλίμακα Αξιολόγησης Χαρακτήρα [CAS-225]
Περιγραφή
Η “Character Assessment Scale” (CAS) είναι ένα ψυχομετρικό εργαλείο σχεδιασμένο για να αξιολογεί τις βασικές πτυχές του χαρακτήρα των ατόμων. Η κλίμακα αυτή εξετάζει διάφορες διαστάσεις του χαρακτήρα, όπως η εντιμότητα, η υπευθυνότητα, η ευσυνειδησία, η εμπιστοσύνη, η αφοσίωση και η ακεραιότητα. Στόχος της κλίμακας είναι να παρέχει μια περιεκτική και αξιόπιστη μέτρηση των ηθικών και δεοντολογικών ιδιοτήτων που συνιστούν τον χαρακτήρα ενός ατόμου.
Στόχος
Οι κύριοι στόχοι της CAS είναι:
Αξιολόγηση Χαρακτήρα: Να καταγράψει τις διάφορες διαστάσεις του χαρακτήρα των ατόμων, παρέχοντας μια ολοκληρωμένη εικόνα των ηθικών και δεοντολογικών τους ιδιοτήτων.
Εντοπισμός Δυνατών και Αδύναμων Σημείων: Να βοηθήσει στον εντοπισμό των ισχυρών και αδύναμων σημείων στον χαρακτήρα των ατόμων, διευκολύνοντας την προσωπική ανάπτυξη και βελτίωση.
Υποστήριξη Προσωπικής και Επαγγελματικής Ανάπτυξης: Να παρέχει δεδομένα που μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε πλαίσια όπως η εκπαίδευση, η εργασία και η ψυχοθεραπεία για την ενίσχυση της προσωπικής και επαγγελματικής ανάπτυξης.
Εφαρμογή σε Ερευνητικά και Κλινικά Πλαίσια: Να προσφέρει ένα εργαλείο που μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε ερευνητικά και κλινικά πλαίσια για τη μελέτη του χαρακτήρα και των ηθικών ιδιοτήτων.
Ανάλυση
Η ανάλυση των δεδομένων που συλλέγονται μέσω της CAS περιλαμβάνει τα εξής βήματα:
Συλλογή Δεδομένων: Οι συμμετέχοντες συμπληρώνουν ένα ερωτηματολόγιο που περιλαμβάνει μια σειρά από ερωτήσεις που αξιολογούν τις διάφορες διαστάσεις του χαρακτήρα χρησιμοποιώντας κλίμακες Likert.
Ποσοτική Αξιολόγηση: Οι απαντήσεις βαθμολογούνται και αναλύονται στατιστικά με τη χρήση περιγραφικών στατιστικών, ανάλυσης παραγόντων και αναλύσεων συσχέτισης για την κατανόηση των κυρίαρχων τάσεων και σχέσεων.
Ερμηνεία Αποτελεσμάτων: Τα αποτελέσματα ερμηνεύονται για να εντοπιστούν οι κυρίαρχες ιδιότητες του χαρακτήρα και οι σχέσεις μεταξύ των διαφορετικών διαστάσεων του χαρακτήρα και άλλων ψυχολογικών και κοινωνικών παραγόντων.
Σύγκριση Ομάδων: Εξετάζονται οι διαφορές στις διαστάσεις του χαρακτήρα μεταξύ διαφορετικών δημογραφικών, πολιτισμικών και κοινωνικών ομάδων.
Βαθμονόμηση
Η βαθμονόμηση της CAS περιλαμβάνει:
Εξασφάλιση Αξιοπιστίας: Χρήση δεικτών αξιοπιστίας όπως ο Cronbach’s alpha για την εκτίμηση της εσωτερικής συνέπειας των απαντήσεων.
Εξασφάλιση Εγκυρότητας: Επιβεβαίωση της εγκυρότητας του εργαλείου μέσω μεθόδων επιβεβαιωτικής ανάλυσης παραγόντων και άλλων εργαλείων αξιολόγησης.
Δοκιμές Επανάληψης: Εκτέλεση δοκιμών επανάληψης με διαφορετικές ομάδες συμμετεχόντων για την επιβεβαίωση της αξιοπιστίας και της εγκυρότητας της κλίμακας σε διάφορα πλαίσια.
Βιβλιογραφία
Peterson, C., & Seligman, M. E. P. (2004). “Character Strengths and Virtues: A Handbook and Classification.” Oxford University Press.
McGrath, R. E. (2014). “Scale- and Item-Level Factor Analyses of the VIA Inventory of Strengths.” Assessment, 21(1), 4-14.
Park, N., & Peterson, C. (2006). “Moral Competence and Character Strengths Among Adolescents: The Development and Validation of the Values in Action Inventory of Strengths for Youth.” Journal of Adolescence, 29(6), 891-909.
Berkowitz, M. W., & Bier, M. C. (2004). “Research-Based Character Education.” The Annals of the American Academy of Political and Social Science, 591(1), 72-85.
Lapsley, D. K., & Narvaez, D. (2006). “Character Education.” In W. Damon & R. M. Lerner (Eds.), Handbook of Child Psychology (6th ed., Vol. 4, pp. 248-296). John Wiley & Sons.