Κλίμακα Ανάπτυξης Πίστεως [FDS-9]

Περιγραφή

Η Faith Development Scale (FDS) είναι ένα ψυχομετρικό εργαλείο που αναπτύχθηκε για να μετρήσει την ανάπτυξη της πίστης ενός ατόμου σε διάφορα στάδια της ζωής του. Η κλίμακα αυτή βασίζεται στη θεωρία της ανάπτυξης της πίστης, η οποία περιλαμβάνει την εξέλιξη της θρησκευτικής πίστης και πνευματικότητας μέσα από διαφορετικά στάδια ανάπτυξης.

Στόχος

Ο κύριος στόχος της FDS είναι να παρέχει ένα αξιόπιστο και έγκυρο μέσο για την αξιολόγηση της ανάπτυξης της πίστης και της πνευματικότητας. Το εργαλείο αυτό βοηθά τους ερευνητές και τους κλινικούς να κατανοήσουν πώς η πίστη εξελίσσεται κατά τη διάρκεια της ζωής, πώς επηρεάζεται από διάφορους παράγοντες και πώς σχετίζεται με την ψυχική υγεία και την ευημερία.

Ανάλυση

Η FDS αποτελείται από μια σειρά δηλώσεων που αξιολογούν την ανάπτυξη της πίστης σε διάφορες διαστάσεις. Αυτές οι διαστάσεις συνήθως περιλαμβάνουν:
Προσωπική Πίστη (Personal Faith): Αναφέρεται στην ατομική σχέση με το θείο και τις πνευματικές εμπειρίες.
Δόγματα και Πιστεύω (Doctrinal Beliefs): Αξιολογεί την αποδοχή θεμελιωδών θρησκευτικών διδασκαλιών και δογμάτων.
Πνευματική Ανάπτυξη (Spiritual Growth): Εξετάζει την εξέλιξη της πνευματικότητας και την αυξημένη κατανόηση των θρησκευτικών και πνευματικών αξιών.
Κοινωνική Διάσταση (Social Dimension): Αξιολογεί την εμπλοκή και την αλληλεπίδραση με θρησκευτικές κοινότητες και ομάδες.

Βαθμονόμηση

Η βαθμονόμηση της FDS γίνεται μέσω κλιμάκων Likert, όπου οι συμμετέχοντες αξιολογούν κάθε δήλωση σε μια κλίμακα από 1 (διαφωνώ εντελώς) έως 5 (συμφωνώ εντελώς). Οι απαντήσεις συλλέγονται και αναλύονται για να παραχθούν συνολικές βαθμολογίες για κάθε διάσταση της πίστης. Οι υψηλότερες βαθμολογίες υποδεικνύουν μεγαλύτερη ανάπτυξη και εξέλιξη της πίστης.

Βιβλιογραφία

Fowler, J. W. (1981). Stages of Faith: The Psychology of Human Development and the Quest for Meaning. HarperCollins.
Parks, S. D. (2000). Big Questions, Worthy Dreams: Mentoring Young Adults in Their Search for Meaning, Purpose, and Faith. Jossey-Bass.
Fowler, J. W., & Dell, M. L. (2004). Stages of Faith and Identity: Birth to Teens. Child and Adolescent Psychiatric Clinics of North America, 13(1), 17-33.
Streib, H. (2005). Faith Development Research at Twenty Years. In R. R. Osmer & F. Schweitzer (Eds.), Developing a Public Faith: New Directions in Practical Theology (pp. 15-42). Chalice Press.