Attitudes Towards Children with Special Needs [ATCSN-27]
Ερωτηματολόγιο για την Ανίχνευση των Στάσεων Μαθητών Απέναντι σε Παιδιά με Ειδικές Ανάγκες [ΕΑΣΜΑΠΕΑ-27]
Σκοπός Ερωτηματολογίου
Στόχος του ερωτηματολογίου είναι να αποτυπώσει την στάση που κρατούν τα παιδιά, από 8 έως 10 χρονών, απέναντι σε μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή/και αναπηρία.
Ανάλυση Ερωτηματολογίου
Το ερωτηματολόγιο κατασκευάστηκε από τον Gash, το 1993. Αποτελείται από τρία μέρη. Στο πρώτο συλλέγονται δημογραφικές πληροφορίες όπως είναι το φύλο και η ηλικία. Στη συνέχεια, στο δεύτερο μέρος παρουσιάζεται ένα υποτιθέμενο σενάριο που απαρτίζεται από 20 ερωτήσεις, οι 13 εκ αυτών σχετίζονται με τη σχολική και οι 7 με την κοινωνική ζωή των ερωτηθέντων. Τέλος στο τρίτο μέρος, δίνεται στα παιδιά ένα σύνολο 34 επίθετων με τα οποία και καλούνται να χαρακτηρίσουν όσα παιδιά αντιμετωπίζουν μαθησιακές δυσκολίες ή/και αναπηρία. Έχουν τη δυνατότητα να χρησιμοποιήσουν όσα επίθετα επιθυμούν. Η διαδικασία διαρκεί περίπου 45 λεπτά.
Βαθμολόγηση και Στατιστική Ανάλυση
Η χαμηλότερη βαθμολογία στο ερωτηματολόγιο υποδηλώνει καλύτερη στάση απέναντι στα παιδιά με μαθησιακέ δυσκολίες- αναπηρία. Η χαμηλότερη τιμή που μπορεί να συγκεντρωθεί είναι 20 ενώ η υψηλότερη 80. Για την αξιολόγηση των επιθέτων γίνεται σύγκριση με τα ποσοστά που επιλέχθηκαν και αντιστοιχούν σε κάθε κατηγορία.
Εγκυρότητα Ερωτηματολογίου
Με βάση τον Gash αλλά και συνυπολογίζοντας τα στοιχεία που συλλέχθηκαν από Έλληνες ερευνητές, η κλίμακα διαθέτει επαρκή εγκυρότητα εννοιολογικής κατασκευής.
Αξιοπιστία Ερωτηματολογίου
Με βάση τον Gash, ο δείκτης εσωτερικής αξιοπιστίας που αφορά την κοινωνικότητα είναι α= 0,74 και ο δείκτης που αφορά την σχολική ζωή είναι Cronbach’s α= 0,65.
Βιβλιογραφία
Ξένη Βιβλιογραφία
Gash, H. (1993). A constructivist attempt to change attitudes towards children with special needs. European Journal of Special Needs Education, 8(2), 106-125.
Gash, H. (1996). Changing attitudes towards children with special needs. European Journal of Special Needs Education, 11(3), 286-297.
Gash, H., Gonzales, S. G., Pires, M., & Rault, C. (2000). Attitudes towards Down syndrome: A national comparative study in France, Ireland, Portugal and Spain. The Irish Journal of Psychology, 21(3-4), 203-214.
Gash, H., Illán Romeu, N., & López Pina, J. A. (2004). Spanish and Irish images of special needs: Perceptions of inclusion. Patricia Noonan. Walsh, & Hugh Gash.(Eds.) Lives and Times: Policy, Practice and People with Disability, 180-223.
Georgiadi, M., Kalyva, E., Kourkoutas, E., & Tsakiris, V. (2012). Young children’s attitudes toward peers with intellectual disabilities: Effect of the type of school. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 25(6), 531-541.
Ελληνική Βιβλιογραφία
Βασιλειάδης, Η. (2016). Οι στάσεις των μαθητών τυπικής ανάπτυξης απέναντι στους συνομηλίκους με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και οι παράγοντες που τις διαμορφώνουν (Master’s thesis).
Για την ανάπτυξη και ανάλυση των δεδομένων έρευνας με βάση το παραπάνω ερωτηματολόγιο, καθώς και για περαιτέρω πληροφορίες, επικοινωνήστε με την ομάδα της DatAnalysis!