Αξιολόγηση των Δυσφορικών Συμπτωμάτων [ASD-38]
Περιγραφή Αξιολόγησης
Assessment of Disruptive Symptoms (ASD-38) είναι ένα διαγνωστικό εργαλείο σχεδιασμένο για την αξιολόγηση των συμπτωμάτων διαταραχών συμπεριφοράς που μπορεί να εμφανιστούν σε παιδιά και εφήβους. Το ASD-38 περιλαμβάνει 38 ερωτήσεις που αξιολογούν διάφορα συμπτώματα, όπως η επιθετικότητα, η παρορμητικότητα, και η αντιδραστική συμπεριφορά.
Ανάλυση και Χρήση Δεδομένων
Δομή Κλίμακας
Το ASD-38 αποτελείται από 38 ερωτήσεις που σχετίζονται με τα διαταραχτικά συμπτώματα. Αυτά τα συμπτώματα μπορεί να περιλαμβάνουν την ανυπακοή, την επιθετική συμπεριφορά, τις συγκρούσεις με συνομηλίκους και άλλες συμπεριφορές που αποκλίνουν από τις φυσιολογικές αναπτυξιακές προσδοκίες.
Οι ερωτήσεις βαθμολογούνται συνήθως σε μια κλίμακα Likert, που κυμαίνεται από 0 (καθόλου) έως 3 (πολύ), με βάση τη συχνότητα ή την ένταση των συμπτωμάτων.
Ανάλυση Δεδομένων:
Περιγραφική Στατιστική: Υπολογισμός μέσων όρων, τυπικών αποκλίσεων και κατανομών συχνότητας για τις απαντήσεις, προκειμένου να κατανοηθούν τα γενικά μοτίβα συμπεριφοράς και η σοβαρότητα των διαταραχτικών συμπτωμάτων.
Συνολικό Σκορ: Το συνολικό σκορ υπολογίζεται με την πρόσθεση των βαθμολογιών των 38 ερωτήσεων. Υψηλότερα σκορ υποδηλώνουν μεγαλύτερη σοβαρότητα των διαταραχτικών συμπτωμάτων.
Ανάλυση Υποκλίμακων: Εάν το ASD-38 περιλαμβάνει διαφορετικές υποκλίμακες, η ανάλυση των υποκλιμάκων μπορεί να βοηθήσει στον εντοπισμό συγκεκριμένων τύπων διαταραχτικής συμπεριφοράς.
Χρήση Δεδομένων
Κλινική Αξιολόγηση: Χρησιμοποιείται για την αξιολόγηση της σοβαρότητας των διαταραχτικών συμπτωμάτων σε παιδιά και εφήβους, διευκολύνοντας τη διάγνωση και την καθοδήγηση θεραπευτικών παρεμβάσεων.
Έρευνα: Εφαρμόζεται σε μελέτες για την κατανόηση της σχέσης μεταξύ διαταραχτικών συμπτωμάτων και άλλων παραμέτρων, όπως το κοινωνικό περιβάλλον ή οι μαθησιακές δυσκολίες.
Παρακολούθηση Προόδου: Μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την παρακολούθηση της αποτελεσματικότητας θεραπευτικών παρεμβάσεων με την αξιολόγηση των αλλαγών στη σοβαρότητα των συμπτωμάτων με την πάροδο του χρόνου.
Στόχος
Ο κύριος στόχος του ASD-38 είναι να παρέχει ένα αξιόπιστο εργαλείο για την αξιολόγηση των διαταραχτικών συμπτωμάτων σε παιδιά και εφήβους. Στόχοι περιλαμβάνουν:
Διάγνωση: Βοήθεια στη διάγνωση διαταραχών συμπεριφοράς μέσω της αναγνώρισης και ποσοτικοποίησης των συμπτωμάτων.
Παρακολούθηση: Εφαρμογή στην παρακολούθηση της προόδου των παιδιών κατά τη διάρκεια θεραπευτικών παρεμβάσεων.
Έρευνα: Κατανόηση των σχέσεων μεταξύ διαταραχτικών συμπτωμάτων και άλλων παραμέτρων ανάπτυξης και συμπεριφοράς.
Βαθμονόμηση
Η βαθμονόμηση του ASD-38 περιλαμβάνει τη διασφάλιση της αξιοπιστίας και της εγκυρότητας του εργαλείου. Τα βασικά βήματα περιλαμβάνουν:
Αξιολόγηση Εγκυρότητας:
Εγκυρότητα Περιεχομένου: Εξασφαλίζει ότι οι ερωτήσεις καλύπτουν επαρκώς τις διάφορες πτυχές των διαταραχτικών συμπτωμάτων.
Εγκυρότητα Κριτηρίου: Εξετάζει τη συσχέτιση με άλλες καθιερωμένες μετρήσεις συμπεριφοράς και ψυχολογικών καταστάσεων.
Εγκυρότητα Κατασκευής: Εξασφαλίζει ότι η κλίμακα μετρά τις θεωρητικές έννοιες της διαταραχτικής συμπεριφοράς.
Αξιολόγηση Αξιοπιστίας:
Εσωτερική Συνοχή: Υπολογίζεται χρησιμοποιώντας τον συντελεστή Cronbach’s alpha για να διασφαλιστεί η συνέπεια των ερωτήσεων.
Επαναληψιμότητα: Εξετάζεται η σταθερότητα του εργαλείου με την επαναλαμβανόμενη εφαρμογή του σε διαφορετικές χρονικές στιγμές.
Βιβλιογραφία
Achenbach, T. M., & Edelbrock, C. S. (1983). “Manual for the Child Behavior Checklist and Revised Child Behavior Profile.” University of Vermont, Department of Psychiatry.
Kazdin, A. E. (1995). “Conduct Disorders in Childhood and Adolescence.” Sage Publications.
Barkley, R. A. (2006). “Attention-Deficit Hyperactivity Disorder: A Handbook for Diagnosis and Treatment.” Guilford Press.