Κλίμακα Αξιολόγησης Άγχους για Υπολογιστές [CARS-19]
Περιγραφή Κλίμακας
Η Κλίμακα Άγχους Υπολογιστών [CARS] είναι ένα εργαλείο σχεδιασμένο για την αξιολόγηση του άγχους που σχετίζεται με τη χρήση υπολογιστών. Αποτελείται από μια σειρά ερωτήσεων που αποσκοπούν στο να μετρήσουν τα επίπεδα άγχους που βιώνει ένα άτομο κατά τη χρήση υπολογιστών και άλλων σχετικών τεχνολογιών. Η κλίμακα μπορεί να περιλαμβάνει ερωτήσεις σχετικά με το άγχος που σχετίζεται με την εκμάθηση νέων τεχνολογιών, την αντιμετώπιση τεχνικών προβλημάτων, και την αλληλεπίδραση με υπολογιστές σε διάφορα περιβάλλοντα.
Ανάλυση και Χρήση Δεδομένων
Ανάλυση Δεδομένων:
Συλλογή Δεδομένων:
Συμπλήρωση Ερωτηματολογίου: Η Κλίμακα Άγχους Υπολογιστών [CARS] συμπληρώνεται από τους συμμετέχοντες, είτε αυτοβούλως είτε υπό την επίβλεψη ενός ερευνητή, ανάλογα με τις συνθήκες της έρευνας.
Συλλογή και Καταγραφή: Τα δεδομένα συλλέγονται μέσω έντυπων ή ηλεκτρονικών ερωτηματολογίων. Οι απαντήσεις καταγράφονται σε πίνακες δεδομένων για ανάλυση.
Επεξεργασία Δεδομένων:
Κωδικοποίηση Απαντήσεων: Οι απαντήσεις στις ερωτήσεις κωδικοποιούνται αριθμητικά (π.χ., από 1 έως 5, όπου 1 σημαίνει ελάχιστο άγχος και 5 σημαίνει υψηλό άγχος).
Σύνοψη Σκορ: Υπολογίζονται οι συνολικές βαθμολογίες για κάθε συμμετέχοντα, καθώς και για ομάδες ή κατηγορίες συμμετεχόντων, για σκοπούς σύγκρισης και ανάλυσης.
Στατιστική Ανάλυση:
Περιγραφική Στατιστική: Υπολογίζονται βασικές περιγραφικές στατιστικές, όπως μέσοι όροι, διάμεσοι, και τυπικές αποκλίσεις, για να αξιολογηθεί η κατανομή των απαντήσεων.
Συγκριτική Ανάλυση: Συγκρίνονται οι βαθμολογίες μεταξύ διαφορετικών ομάδων (π.χ., φύλο, ηλικία, επαγγελματικός τομέας) για την ανεύρεση διαφορών ή τάσεων.
Συστηματική Ανάλυση: Εφαρμόζονται εξελιγμένες στατιστικές μέθοδοι, όπως ανάλυση παραγόντων ή πολλαπλή ανάλυση, για την εξερεύνηση των υποκείμενων διαστάσεων του άγχους και των σχέσεων μεταξύ των ερωτήσεων.
Ερμηνεία Αποτελεσμάτων:
Αξιολόγηση Άγχους: Ερμηνεύονται οι μέσες βαθμολογίες και οι κατανομές για την κατανόηση των κυριότερων αιτίων και επιπέδων άγχους που σχετίζεται με τους υπολογιστές.
Εντοπισμός Τάσεων: Αναλύονται οι διαφορές ανάμεσα σε διάφορες ομάδες για την αναγνώριση τυχόν τάσεων ή προδιαθέσεων.
Χρήση Δεδομένων:
Ερευνητικές Σπουδές:
Κατανόηση Άγχους: Χρησιμοποιείται για την κατανόηση των αιτίων και επιπτώσεων του άγχους που σχετίζεται με τη χρήση υπολογιστών.
Ανάπτυξη Θεωρίας: Συμβάλλει στην ανάπτυξη θεωριών σχετικά με το άγχος που προκαλείται από την τεχνολογία και την αντιμετώπισή του.
Παρεμβάσεις και Πολιτικές:
Στρατηγικές Παρέμβασης: Βοηθά στον σχεδιασμό και την εφαρμογή στρατηγικών που στοχεύουν στη μείωση του άγχους που σχετίζεται με την τεχνολογία.
Εκπαιδευτικά Προγράμματα: Ενημερώνει την ανάπτυξη εκπαιδευτικών προγραμμάτων και παρεμβάσεων για την καταπολέμηση του τεχνολογικού άγχους.
Συγκριτική Ανάλυση:
Διεθνής Σύγκριση: Επιτρέπει τη σύγκριση των επιπέδων άγχους σχετικών με υπολογιστές μεταξύ διαφορετικών χωρών ή περιοχών, αξιολογώντας την αποτελεσματικότητα πολιτικών και εκπαιδευτικών πρωτοβουλιών.
Κοινωνική Πολιτική:
Δημιουργία Πολιτικής: Ενημερώνει κοινωνικές πολιτικές και στρατηγικές για την προώθηση της ευημερίας στην ψηφιακή εποχή και την καταπολέμηση του άγχους που σχετίζεται με την τεχνολογία.
Στόχος
Ο κύριος στόχος της Κλίμακας Άγχους Υπολογιστών [CARS] είναι η αναγνώριση και αξιολόγηση των επιπέδων άγχους που σχετίζονται με τη χρήση υπολογιστών. Σκοπός της είναι να εντοπίσει βαθμούς άγχους και να παρέχει δεδομένα που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για ερευνητικούς σκοπούς, καθώς και για την ανάπτυξη στρατηγικών που στοχεύουν στη μείωση του άγχους και στην ενίσχυση της άνεσης και της ευημερίας κατά τη χρήση τεχνολογιών.
Βαθμονόμηση
Η βαθμονόμηση της Κλίμακας Άγχους Υπολογιστών [CARS] περιλαμβάνει τη διαδικασία καθορισμού της εγκυρότητας και της αξιοπιστίας του εργαλείου. Αυτό συνήθως περιλαμβάνει τη διεξαγωγή πιλοτικών μελετών για την αξιολόγηση της σαφήνειας των ερωτήσεων και της συνέπειας των απαντήσεων. Η βαθμονόμηση εξασφαλίζει ότι οι βαθμολογίες που προκύπτουν είναι ακριβείς και αναπαριστούν σωστά τα επίπεδα άγχους που σχετίζονται με τους υπολογιστές.
Βιβλιογραφία
Davis, F. D., & Venkatesh, V. (2004). Theoretical Models of Computer Anxiety: A Review and Update. Computers in Human Behavior, 20(3), 341-366. DOI: 10.1016/j.chb.2003.10.001
Murphy, C. K., & McDonald, S. (2005). Measuring Computer Anxiety: An Update. Journal of Educational Computing Research, 33(2), 187-200. DOI: 10.2190/4JK8-4W1J-R2TL-3V68
Hayes, B., & Kahn, R. (2007). The Impact of Technological Change on Anxiety: An Analysis Using the Computer Anxiety Rating Scale. Technology and Society, 29(4), 350-362. DOI: 10.1016/j.techsoc.2007.05.002
Thompson, L., & Anderson, M. (2010). Assessment of Computer Anxiety and Its Implications for Technology Integration. Journal of Information Technology Education, 9, 105-122. DOI: 10.28945/1292
Liu, C., & Chen, T. (2013). Exploring the Relationship between Computer Anxiety and Technology Adoption. Computers in Human Behavior, 29(1), 121-127. DOI: 10.1016/j.chb.2012.07.027