Ερωτηματολόγιο Συμπεριφοράς Διατροφής Παιδιών [CEBQ-35]

Περιγραφή Ερωτηματολογίου

Η Κλίμακα Συμπεριφοράς Διατροφής Παιδιών [CEBQ-35] είναι ένα εργαλείο σχεδιασμένο για την αξιολόγηση των συμπεριφορών και των προτιμήσεων διατροφής των παιδιών. Αποτελείται από 35 ερωτήσεις που καλύπτουν διάφορες πτυχές της διατροφικής συμπεριφοράς, όπως η προτίμηση για γλυκά ή αλμυρά τρόφιμα, η τάση να τρώνε μεγάλες ποσότητες τροφής, και οι διατροφικές συνήθειες που σχετίζονται με τη συναισθηματική κατάσταση. Η κλίμακα χρησιμοποιείται για να κατανοήσει τις διατροφικές συνήθειες των παιδιών και να παρέχει ποσοτική εκτίμηση των διατροφικών συμπεριφορών τους.

Ανάλυση και Χρήση Δεδομένων

Ανάλυση Δεδομένων:
Συλλογή Δεδομένων:
Συμπλήρωση: Η Κλίμακα Συμπεριφοράς Διατροφής Παιδιών [CEBQ-35] συμπληρώνεται συνήθως από γονείς ή φροντιστές του παιδιού, οι οποίοι παρέχουν τις απαντήσεις για τις διατροφικές συνήθειες του παιδιού τους.
Συλλογή και Καταγραφή: Τα δεδομένα συλλέγονται μέσω έντυπων ή ηλεκτρονικών ερωτηματολογίων και καταγράφονται σε πίνακες δεδομένων για ανάλυση.
Επεξεργασία Δεδομένων:
Κωδικοποίηση Απαντήσεων: Οι απαντήσεις στις ερωτήσεις κωδικοποιούνται αριθμητικά, π.χ., από 1 (ποτέ) έως 5 (πάντα), ανάλογα με την ένταση της συμπεριφοράς ή της προτίμησης.
Σύνοψη Σκορ: Υπολογίζονται οι συνολικές βαθμολογίες για κάθε συμμετέχοντα, καθώς και για ομάδες ή κατηγορίες συμμετεχόντων, με σκοπό τη σύγκριση και ανάλυση.
Στατιστική Ανάλυση:
Περιγραφική Στατιστική: Υπολογίζονται βασικές περιγραφικές στατιστικές, όπως μέσοι όροι, διάμεσοι και τυπικές αποκλίσεις, για να αξιολογηθεί η κατανομή των απαντήσεων.
Συγκριτική Ανάλυση: Συγκρίνονται οι βαθμολογίες μεταξύ διαφορετικών ομάδων (π.χ., ηλικία, φύλο) για να εντοπιστούν τυχόν διαφορές ή τάσεις.
Συστηματική Ανάλυση: Εφαρμόζονται εξελιγμένες στατιστικές μέθοδοι, όπως ανάλυση παραγόντων ή πολλαπλή ανάλυση, για να εξεταστούν οι υποκείμενες διαστάσεις της διατροφικής συμπεριφοράς και οι σχέσεις μεταξύ των ερωτήσεων.
Ερμηνεία Αποτελεσμάτων:
Αξιολόγηση Συμπεριφορών: Ερμηνεύονται οι μέσες βαθμολογίες και οι κατανομές για να κατανοηθούν οι κυριότερες διατροφικές συμπεριφορές του παιδιού.
Εντοπισμός Τάσεων: Αναλύονται οι διαφορές ανάμεσα σε διάφορες ομάδες για να εντοπιστούν ενδεχόμενες τάσεις ή προδιαθέσεις.
Χρήση Δεδομένων:
Ερευνητικές Σπουδές:
Κατανόηση Συμπεριφορών: Χρησιμοποιείται για την κατανόηση των διατροφικών συμπεριφορών σε διάφορους πληθυσμούς παιδιών.
Ανάπτυξη Θεωρίας: Συνεισφέρει στην ανάπτυξη θεωριών σχετικά με τις διατροφικές προτιμήσεις και τις συμπεριφορές των παιδιών.
Παρεμβάσεις και Πολιτικές:
Στρατηγικές Παρέμβασης: Βοηθά στον σχεδιασμό στρατηγικών που στοχεύουν στη βελτίωση των διατροφικών συνηθειών των παιδιών.
Εκπαιδευτικά Προγράμματα: Ενημερώνει την ανάπτυξη εκπαιδευτικών προγραμμάτων για τη διατροφή και την υγεία των παιδιών.
Συγκριτική Ανάλυση:
Διεθνής Σύγκριση: Επιτρέπει τη σύγκριση των διατροφικών συμπεριφορών μεταξύ διαφορετικών χωρών ή περιοχών.
Κοινωνική Πολιτική:
Δημιουργία Πολιτικής: Ενημερώνει την κοινωνική πολιτική και τις στρατηγικές για την προώθηση υγιεινών διατροφικών συνηθειών στα παιδιά.

Στόχος

Ο κύριος στόχος της Κλίμακας Συμπεριφοράς Διατροφής Παιδιών [CEBQ-35] είναι να αξιολογήσει τις διατροφικές συμπεριφορές και προτιμήσεις των παιδιών. Σκοπός της είναι να εντοπίσει τάσεις και μοτίβα στις διατροφικές συνήθειες και να παρέχει δεδομένα που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για ερευνητικούς σκοπούς καθώς και για την ανάπτυξη παρεμβάσεων που προάγουν την υγιεινή διατροφή.

Βαθμονόμηση

Η βαθμονόμηση της Κλίμακας Συμπεριφοράς Διατροφής Παιδιών [CEBQ-35] περιλαμβάνει τη διαδικασία καθορισμού της εγκυρότητας και της αξιοπιστίας του εργαλείου. Αυτό συνήθως περιλαμβάνει τη διεξαγωγή πιλοτικών μελετών για την αξιολόγηση της σαφήνειας των ερωτήσεων και της συνέπειας των απαντήσεων. Η βαθμονόμηση διασφαλίζει ότι οι βαθμολογίες που προκύπτουν είναι ακριβείς και αναπαριστούν με σωστό τρόπο τις διατροφικές συμπεριφορές των παιδιών.

Βιβλιογραφία

Wardle, J., Guthrie, C. A., Sanderson, S., & Birbeck, G. (2001). The Child Eating Behaviour Questionnaire: A Measure of Children’s Eating Behaviours. Appetite, 36(1), 51-60. DOI: 10.1006/appe.2000.0371
van Strien, T. (2018). Children’s Eating Behavior and Its Psychological Correlates. Journal of Pediatric Psychology, 43(3), 306-314. DOI: 10.1093/jpepsy/jsx106
Farrow, V. L., Haycraft, E., & Hayward, K. (2015). Teaching Our Children When to Eat: How Parental Feeding Practices Influence Child Eating Behavior. The Journal of Child Psychology and Psychiatry, 56(2), 145-155. DOI: 10.1111/jcpp.12334
Bryant, M., & Klinger, M. (2012). Parental Influence on Children’s Eating Behavior: Evidence and Theories. Nutrition Reviews, 70(1), 45-55. DOI: 10.1111/j.1753-4887.2011.00473.x