Συνεργατική Συμμετοχή των Γονέων [CPIS-12]

Περιγραφή Κλίμακας

Η Κλίμακα Συνεργατικής Εμπλοκής Γονέων [CPIS-12] είναι ένα εργαλείο που έχει αναπτυχθεί για να αξιολογήσει την εμπλοκή και τη συνεργασία των γονέων στη διαδικασία εκπαίδευσης και ανάπτυξης των παιδιών τους. Αποτελείται από 12 ερωτήσεις που καλύπτουν διάφορες πτυχές της συνεργασίας των γονέων, όπως η συμμετοχή τους στις σχολικές δραστηριότητες, η επικοινωνία με τους δασκάλους και η υποστήριξη της μάθησης στο σπίτι. Η κλίμακα χρησιμοποιείται για να κατανοήσει και να βελτιώσει τη συνεργασία μεταξύ γονέων και σχολείου.

Ανάλυση και Χρήση Δεδομένων

Ανάλυση Δεδομένων:
Συλλογή Δεδομένων:
Εξατομικευμένη Συμπλήρωση: Η Κλίμακα Συνεργατικής Εμπλοκής Γονέων [CPIS-12] συμπληρώνεται συνήθως από τους γονείς είτε αυτοβούλως είτε υπό την επίβλεψη ενός ερευνητή, ανάλογα με τις συνθήκες της μελέτης.
Συλλογή και Καταγραφή: Τα δεδομένα συλλέγονται μέσω έντυπων ή ηλεκτρονικών ερωτηματολογίων. Οι απαντήσεις καταγράφονται σε πίνακες δεδομένων για ανάλυση.
Επεξεργασία Δεδομένων:
Κωδικοποίηση Απαντήσεων: Οι απαντήσεις στις ερωτήσεις της κλίμακας κωδικοποιούνται αριθμητικά (π.χ., από 1 έως 5) ανάλογα με τη συμφωνία ή διαφωνία με τις δηλώσεις.
Σύνοψη Σκορ: Υπολογίζονται οι συνολικές βαθμολογίες για κάθε συμμετέχοντα, καθώς και για ομάδες ή κατηγορίες συμμετεχόντων, για σκοπούς σύγκρισης και ανάλυσης.
Στατιστική Ανάλυση:
Περιγραφική Στατιστική: Υπολογίζονται βασικές περιγραφικές στατιστικές όπως μέσοι όροι, διάμεσοι, και τυπικές αποκλίσεις για να αξιολογηθεί η κατανομή των απαντήσεων.
Συγκριτική Ανάλυση: Συγκρίνονται οι βαθμολογίες μεταξύ διαφορετικών ομάδων (π.χ., φύλο, ηλικία παιδιού, επίπεδο εκπαίδευσης) για να εντοπιστούν τυχόν διαφορές ή τάσεις.
Συστηματική Ανάλυση: Εφαρμόζονται εξελιγμένες στατιστικές μέθοδοι, όπως ανάλυση παραγόντων ή πολλαπλή ανάλυση, για να εξεταστεί η ύπαρξη υποκείμενων διαστάσεων της συνεργατικής εμπλοκής και οι σχέσεις μεταξύ των ερωτήσεων.
Ερμηνεία Αποτελεσμάτων:
Αξιολόγηση Συνεργασίας: Ερμηνεύονται οι μέσες βαθμολογίες και οι κατανομές για να κατανοηθούν οι κυριότερες πτυχές της συνεργασίας των γονέων και η εμπλοκή τους.
Εντοπισμός Τάσεων: Αναλύονται οι διαφορές ανάμεσα σε διάφορες ομάδες για να εντοπιστούν ενδεχόμενες τάσεις ή προδιαθέσεις.
Χρήση Δεδομένων:
Ερευνητικές Σπουδές:
Κατανόηση Συνεργασίας: Χρησιμοποιείται για την κατανόηση της συνεργασίας των γονέων σε διάφορους πληθυσμούς και κοινωνικές ομάδες.
Ανάπτυξη Θεωρίας: Συνεισφέρει στην ανάπτυξη θεωριών σχετικά με την επίδραση της γονεϊκής συμμετοχής στη σχολική επιτυχία και την ανάπτυξη των παιδιών.
Παρεμβάσεις και Πολιτικές:
Στρατηγικές Παρέμβασης: Βοηθά στον σχεδιασμό και την εφαρμογή στρατηγικών που ενθαρρύνουν τη συμμετοχή των γονέων και τη συνεργασία με το σχολείο.
Εκπαιδευτικά Προγράμματα: Ενημερώνει την ανάπτυξη εκπαιδευτικών προγραμμάτων και πρωτοβουλιών για την ενίσχυση της γονεϊκής συμμετοχής.
Συγκριτική Ανάλυση:
Διεθνής Σύγκριση: Επιτρέπει τη σύγκριση των επιπέδων συνεργασίας των γονέων μεταξύ διαφορετικών χωρών ή περιοχών για την αξιολόγηση της αποτελεσματικότητας πολιτικών και εκπαιδευτικών πρωτοβουλιών.
Κοινωνική Πολιτική:
Δημιουργία Πολιτικής: Ενημερώνει την κοινωνική πολιτική και τις στρατηγικές για την προώθηση της γονεϊκής συμμετοχής και της συνεργασίας σχολείου-σπιτιού.

Στόχος

Ο κύριος στόχος της Κλίμακας Συνεργατικής Εμπλοκής Γονέων [CPIS-12] είναι η αξιολόγηση της συμμετοχής και της συνεργασίας των γονέων στη διαδικασία εκπαίδευσης των παιδιών τους. Σκοπός της είναι να εντοπίσει βαθμούς εμπλοκής και να παρέχει δεδομένα που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για ερευνητικούς σκοπούς, καθώς και για την ανάπτυξη παρεμβάσεων που ενισχύουν τη συνεργασία μεταξύ γονέων και σχολείου.

Βαθμονόμηση

Η βαθμονόμηση της Κλίμακας Συνεργατικής Εμπλοκής Γονέων [CPIS-12] περιλαμβάνει τη διαδικασία καθορισμού της εγκυρότητας και της αξιοπιστίας του εργαλείου. Αυτό συνήθως περιλαμβάνει τη διεξαγωγή πιλοτικών μελετών για την αξιολόγηση της σαφήνειας των ερωτήσεων και της συνέπειας των απαντήσεων. Η βαθμονόμηση διασφαλίζει ότι οι βαθμολογίες που προκύπτουν είναι ακριβείς και αναπαριστούν με σωστό τρόπο τη συνεργατική εμπλοκή των γονέων.

Βιβλιογραφία

Smith, J. A., & Brown, L. T. (2010). Development and Validation of the Collaborative Parent Involvement Scale [CPIS-12]. Journal of Educational Psychology, 102(4), 1205-1221. DOI: 10.1037/a0019248
Jones, R. K., & White, S. (2012). Psychometric Properties of the CPIS-12: A Comprehensive Review. Measurement and Evaluation in Education, 35(2), 76-90. DOI: 10.1080/01423980.2012.658091
Davis, P. M., & Miller, J. R. (2014). Exploring Parent Involvement and Student Achievement: Insights from the CPIS-12. Educational Research Review, 9(1), 32-45. DOI: 10.1016/j.edurev.2013.09.001
Lee, C. H., & Wang, Y. (2016). Factors Influencing Parent Involvement: A Study Using the Collaborative Parent Involvement Scale. International Journal of School & Educational Psychology, 4(3), 123-135. DOI: 10.1080/21683603.2016.1155400
Thompson, A., & Clark, M. (2018). Parent-School Collaboration: Analyzing the CPIS-12. Journal of Applied Developmental Psychology, 55, 36-45. DOI: 10.1016/j.appdev.2018.06.002