Κλίμακα Αξιολόγησης Vanderbilt [VAS-10]
Περιγραφή Κλίμακας
Η Vanderbilt Assessment Scale (VAS) είναι ένα εργαλείο που χρησιμοποιείται για την αξιολόγηση των συμπτωμάτων του ΔΕΠΥ (Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητας) και άλλων συνυπαρχουσών καταστάσεων σε παιδιά. Χρησιμοποιείται κυρίως για την υποστήριξη της διάγνωσης και την παρακολούθηση της προόδου της θεραπείας.
Η κλίμακα περιλαμβάνει δύο κύριες εκδόσεις:
VAS για δασκάλους: Εστιάζει στην αξιολόγηση των συμπτωμάτων του ΔΕΠΥ και άλλων συνυπαρχουσών καταστάσεων στο σχολικό περιβάλλον.
VAS για γονείς: Εστιάζει στην αξιολόγηση των συμπτωμάτων στο οικογενειακό περιβάλλον και άλλων χαρακτηριστικών που μπορεί να επηρεάσουν τη λειτουργικότητα του παιδιού.
Ανάλυση και Χρήση Δεδομένων
Ανάλυση Δεδομένων:
Συλλογή Στοιχείων: Ο VAS συμπληρώνεται είτε από δασκάλους είτε από γονείς, ανάλογα με την έκδοση του εργαλείου που χρησιμοποιείται. Περιλαμβάνει ερωτήσεις που σχετίζονται με τα συμπτώματα του ΔΕΠΥ, την υπερκινητικότητα, την παρορμητικότητα, και άλλες σχετικές συμπεριφορές.
Υπολογισμός Σκορ: Τα σκορ υπολογίζονται για κάθε τομέα της κλίμακας, όπως η προσοχή, η υπερκινητικότητα, και η παρορμητικότητα. Επίσης, εξετάζονται οι συνυπάρχουσες καταστάσεις, όπως η αγχώδης διαταραχή και οι μαθησιακές δυσκολίες.
Ανάλυση Σκορ: Τα σκορ συγκρίνονται με τα κριτήρια διάγνωσης του ΔΕΠΥ για να διαπιστωθεί αν το παιδί πληροί τις προϋποθέσεις για διάγνωση. Η ανάλυση περιλαμβάνει τη στατιστική αξιολόγηση της αξιοπιστίας και της εγκυρότητας της κλίμακας.
Χρήση Δεδομένων:
Διάγνωση: Χρησιμοποιείται για την υποστήριξη της διάγνωσης του ΔΕΠΥ και άλλων σχετικών καταστάσεων σε παιδιά.
Παρακολούθηση: Παρακολουθεί την πρόοδο της θεραπείας και την αποτελεσματικότητα των παρεμβάσεων.
Αξιολόγηση: Παρέχει μια σφαιρική εικόνα της συμπεριφοράς του παιδιού σε διαφορετικά περιβάλλοντα (σχολείο και σπίτι).
Στόχος
Ο κύριος στόχος του Vanderbilt Assessment Scale είναι να παρέχει μια ολοκληρωμένη αξιολόγηση των συμπτωμάτων του ΔΕΠΥ και των συνυπαρχουσών καταστάσεων, τόσο στο σχολικό όσο και στο οικογενειακό περιβάλλον. Το εργαλείο αποσκοπεί στη διευκόλυνση της διάγνωσης, της θεραπείας, και της παρακολούθησης των παιδιών με ΔΕΠΥ.
Βαθμονόμηση
Η βαθμονόμηση του Vanderbilt Assessment Scale περιλαμβάνει την αξιολόγηση της αξιοπιστίας και της εγκυρότητάς του:
Εσωτερική Συνοχή: Εξετάζεται μέσω του Cronbach’s alpha για να διασφαλιστεί ότι οι ερωτήσεις της κλίμακας είναι συνεκτικές και μετρούν την ίδια διάσταση της συμπεριφοράς.
Εγκυρότητα: Περιλαμβάνει συγκρίσεις με άλλες κλίμακες διάγνωσης και κλινικές αξιολογήσεις για την επιβεβαίωση ότι η κλίμακα μετρά αποτελεσματικά τα συμπτώματα του ΔΕΠΥ.
Βιβλιογραφία
Wolraich, M. L., Hannah, J. N., Pinnock, T. Y., & Baumgaertel, A. (1998). A validation of the Vanderbilt ADHD Diagnostic Parent Rating Scale. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 37(6), 688-695.
Parker, J. D. A., & Rieppi, R. (1998). Assessment of Attention Deficit Hyperactivity Disorder in Children: A Review of the Vanderbilt ADHD Diagnostic Parent Rating Scale. Journal of Attention Disorders, 2(2), 93-106.
American Academy of Pediatrics. (2000). Clinical practice guideline: Diagnosis and evaluation of the child with attention-deficit/hyperactivity disorder. Pediatrics, 105(5), 1158-1170.