Στοιχεία γονικής αναφοράς για εφήβους [ARPI-37]
Περιγραφή
Το Ερωτηματολόγιο Γονικής Αγωγής από την Οπτική των Εφήβων (Adolescent-Reported Parenting Items – ARPI-37) είναι ένα εργαλείο που χρησιμοποιείται για τη συλλογή των αντιλήψεων των εφήβων σχετικά με τις εμπειρίες τους από τη γονική αγωγή. Το ερωτηματολόγιο περιλαμβάνει ερωτήματα που αξιολογούν διάφορες πτυχές της γονικής συμπεριφοράς, όπως η γονική ζεστασιά, ο έλεγχος και η εμπλοκή, όπως τα αντιλαμβάνονται οι ίδιοι οι έφηβοι. Το ARPI-37 στοχεύει στο να προσφέρει πληροφορίες για το πώς οι έφηβοι βιώνουν τις συμπεριφορές και τις στάσεις των γονέων τους, οι οποίες μπορεί να επηρεάσουν τη συναισθηματική και ψυχολογική τους ανάπτυξη.
Πεδίο Εφαρμογής: Το ARPI-37 αξιολογεί διάφορες διαστάσεις της γονικής αγωγής από την οπτική του εφήβου.
Διαστάσεις: Καλύπτει πτυχές όπως η γονική υποστήριξη, οι πρακτικές πειθαρχίας, η συναισθηματική ανταπόκριση και το γενικό γονικό στυλ.
Ανάλυση Δεδομένων και Χρήση
Η ανάλυση και χρήση των δεδομένων από το ARPI-37 περιλαμβάνει:
Συλλογή Δεδομένων: Χορήγηση του ερωτηματολογίου σε εφήβους και καταγραφή των απαντήσεών τους.
Βαθμολόγηση: Υπολογισμός των σκορ βάσει των απαντήσεων των εφήβων σε διάφορα ερωτήματα, τα οποία αντανακλούν τις αντιλήψεις τους για τη γονική αγωγή.
Ερμηνεία: Ανάλυση των σκορ για την κατανόηση της οπτικής των εφήβων όσον αφορά τις γονικές πρακτικές και τις πιθανές επιδράσεις τους στην ευημερία των παιδιών.
Εφαρμογή: Χρήση των αποτελεσμάτων για την καθοδήγηση παρεμβάσεων, τη συμβουλευτική και την ανάπτυξη στρατηγικών γονικής υποστήριξης που ανταποκρίνονται στις ανάγκες και τις αντιλήψεις των εφήβων.
Στόχοι
Οι βασικοί στόχοι του Ερωτηματολογίου Γονικής Αγωγής από την Οπτική των Εφήβων (ARPI-37) είναι:
Αξιολόγηση Αντιλήψεων για τη Γονική Αγωγή: Η καταγραφή και ανάλυση των αντιλήψεων των εφήβων για τις συμπεριφορές και τις στάσεις των γονέων τους.
Κατανόηση της Επίδρασης της Γονικής Αγωγής: Η διερεύνηση του πώς οι διάφορες γονικές πρακτικές, όπως τις αντιλαμβάνονται οι έφηβοι, επηρεάζουν την ανάπτυξη και την ψυχική τους ευημερία.
Καθοδήγηση Παρεμβάσεων: Η παροχή πληροφοριών που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για τον σχεδιασμό στοχευμένων παρεμβάσεων και υποστήριξης για εφήβους και γονείς.
Καλιμπράρισμα
Η βαθμονόμηση του ARPI-37 περιλαμβάνει:
Βαθμολόγηση: Κάθε ερώτημα βαθμολογείται με βάση τις απαντήσεις του εφήβου και τα σκορ αντανακλούν διαφορετικές πτυχές της αντιληπτής γονικής συμπεριφοράς.
Στατιστική Ανάλυση: Ανάλυση των δεδομένων για να διασφαλιστεί η αξιοπιστία και εγκυρότητα του ερωτηματολογίου, καθώς και σύγκριση των σκορ με κανονιστικά δεδομένα, εφόσον υπάρχουν.
Κανονιστικά Δεδομένα: Σύγκριση των ατομικών σκορ με κανονιστικά δεδομένα για την ερμηνεία των αντιλήψεων των εφήβων σε σχέση με γενικά πρότυπα ή συγκεκριμένα σημεία αναφοράς.
Βιβλιογραφία
Lamborn, S. D., Mounts, N. S., Steinberg, L., & Dornbusch, S. M. (1991). Patterns of parental authority and adolescent autonomy. Developmental Psychology, 27(2), 255–264.
Steinberg, L., Lamborn, S. D., Dornbusch, S. M., & Darling, N. (1992). Impact of parenting practices on adolescent achievement. Child Development, 63(5), 1266–1281.
Maccoby, E. E., & Martin, J. A. (1983). Socialization in the context of the family: Parent-child interaction. Στο P. H. Mussen (Επιμ.), Handbook of Child Psychology: Τόμος 4. Socialization, Personality, and Social Development (σελ. 1–101). Wiley.
Baumrind, D. (1967). Child care practices anteceding three patterns of preschool behavior. Genetic Psychology Monographs, 75(1), 43–88.
Collins, N. L., & Laursen, B. (2004). Attachment and autonomy during adolescence. Στο P. A. Ainsworth, C. E. Waters, & S. E. Parke (Επιμ.), Handbook of Developmental Psychology (σελ. 674–702). Sage Publications.