Ερωτηματολόγιο για την Ανίχνευση των Στάσεων Μαθητών Απέναντι σε Παιδιά με Ειδικές Ανάγκες [ATCSN-27]
Περιγραφή
Η Κλίμακα Διεκδικητικότητας για Εφήβους (Assertiveness Scale for Adolescents – ASA-33) είναι ένα εργαλείο ψυχολογικής αξιολόγησης που έχει σχεδιαστεί για να μετρά τη διεκδικητικότητα στους εφήβους. Η διεκδικητικότητα αποτελεί βασικό στοιχείο της κοινωνικής επάρκειας και περιλαμβάνει την ικανότητα να εκφράζει κανείς τις ανάγκες, τα δικαιώματα και τις απόψεις του με σεβασμό και αποτελεσματικότητα. Η κλίμακα αυτή βοηθά στην αξιολόγηση του πόσο καλά μπορούν οι έφηβοι να είναι διεκδικητικοί σε διάφορες κοινωνικές καταστάσεις, καθώς και στον εντοπισμό περιοχών που απαιτούν περαιτέρω ενίσχυση των διεκδικητικών τους δεξιοτήτων.
Πεδίο Εφαρμογής: Η ASA-33 αξιολογεί διαφορετικές πτυχές της διεκδικητικότητας, όπως η λεκτική και μη λεκτική επικοινωνία, η αυτοέκφραση και η ικανότητα υπεράσπισης του εαυτού και των άλλων.
Διαστάσεις: Περιλαμβάνει ερωτήματα σχετικά με την αυτοδιεκδίκηση, τις κοινωνικές αλληλεπιδράσεις και τη διαχείριση συγκρούσεων με εποικοδομητικό τρόπο.
Ανάλυση Δεδομένων και Χρήση
Η ανάλυση των δεδομένων από την ASA-33 περιλαμβάνει:
Συλλογή Δεδομένων: Χορήγηση της κλίμακας σε εφήβους και συλλογή των απαντήσεών τους.
Βαθμολόγηση: Οι απαντήσεις βαθμολογούνται ώστε να αντανακλούν το επίπεδο διεκδικητικότητας. Κάθε ερώτημα αξιολογείται με βάση τη συχνότητα ή την αποτελεσματικότητα με την οποία ο έφηβος επιδεικνύει διεκδικητική συμπεριφορά.
Ερμηνεία: Οι βαθμολογίες αναλύονται για να προσδιοριστεί το επίπεδο διεκδικητικότητας του εφήβου. Υψηλές βαθμολογίες υποδηλώνουν υψηλή διεκδικητικότητα, ενώ χαμηλές μπορεί να δείχνουν ανάγκη για ενίσχυση.
Εφαρμογή: Τα αποτελέσματα μπορούν να χρησιμοποιηθούν για τη σχεδίαση παρεμβάσεων, όπως εκπαίδευση στη διεκδικητικότητα ή συμβουλευτική υποστήριξη, για την ανάπτυξη πιο αποτελεσματικών δεξιοτήτων επικοινωνίας και υπεράσπισης του εαυτού.
Στόχοι
Οι βασικοί στόχοι της Κλίμακας Διεκδικητικότητας για Εφήβους (ASA-33) είναι:
Αξιολόγηση της Διεκδικητικότητας: Να εκτιμηθεί πώς οι έφηβοι εκφράζουν τον εαυτό τους και διαχειρίζονται τις κοινωνικές τους αλληλεπιδράσεις.
Εντοπισμός Αναγκών: Να εντοπιστούν περιοχές όπου οι έφηβοι ενδέχεται να χρειάζονται υποστήριξη ή εκπαίδευση για τη βελτίωση των διεκδικητικών τους δεξιοτήτων.
Ανάπτυξη Παρεμβάσεων: Να καθοδηγηθεί ο σχεδιασμός παρεμβάσεων ή προγραμμάτων με στόχο την ενίσχυση της διεκδικητικότητας και των κοινωνικών δεξιοτήτων των εφήβων.
Καλιμπράρισμα
Η βαθμονόμηση της ASA-33 περιλαμβάνει:
Βαθμολόγηση: Κάθε απάντηση βαθμολογείται με βάση τη σύνδεσή της με διεκδικητικές συμπεριφορές και τα συνολικά σκορ αντικατοπτρίζουν το γενικό επίπεδο διεκδικητικότητας.
Στατιστική Ανάλυση: Τα δεδομένα αναλύονται για την εξασφάλιση της αξιοπιστίας και εγκυρότητας της κλίμακας. Περιλαμβάνει τον έλεγχο της εσωτερικής συνοχής και της εννοιολογικής εγκυρότητας.
Κανονιστικά Δεδομένα: Τα σκορ συγκρίνονται με κανονιστικά δεδομένα για την ερμηνεία του επιπέδου διεκδικητικότητας των εφήβων σε σχέση με τους συνομηλίκους τους.
Βιβλιογραφία
Alberti, R. E., & Emmons, M. L. (2008). Your Perfect Right: Assertiveness and Equality in Your Life and Relationships.
Gordon, T. (2000). Parent Effectiveness Training: The Proven Program for Raising Responsible Children.
Edelstein, W. (1995). The Assertiveness Workbook: How to Express Your Ideas and Stand Up for Yourself at Work and in Relationships.
Watson, M. (2010). Social Skills Training for Children with Asperger Syndrome and High-Functioning Autism.
Leary, M. R. (2001). Social Anxiety as an Early Warning System: A New Perspective on Social Anxiety and Its Role in Social Adjustment.