Ερωτηματολόγιο ύφους απόδοσης παιδιών [CASQR-24]

Περιγραφή

Το Ερωτηματολόγιο Αποδοχής Αιτιών για Παιδιά (Children’s Attributional Style Questionnaire – CASQR-24) είναι ένα εργαλείο αξιολόγησης που έχει σχεδιαστεί για να μετρά τον τρόπο με τον οποίο τα παιδιά ερμηνεύουν τα γεγονότα της ζωής τους. Το CASQR-24 αποτελεί συντομευμένη εκδοχή του αρχικού ερωτηματολογίου και έχει προσαρμοστεί ώστε να είναι πιο συνοπτικό και κατάλληλο για χρήση σε παιδιά.

Ανάλυση Δεδομένων

Η ανάλυση των δεδομένων που συλλέγονται μέσω του CASQR-24 περιλαμβάνει την ερμηνεία των απαντήσεων των παιδιών ώστε να γίνει κατανοητό το ερμηνευτικό τους στυλ. Οι απαντήσεις κατηγοριοποιούνται συνήθως σε τρεις βασικές διαστάσεις:
Εσωτερικότητα vs. Εξωτερικότητα: Η τάση των παιδιών να αποδίδουν τα αποτελέσματα γεγονότων σε εσωτερικούς ή εξωτερικούς παράγοντες.
Σταθερότητα vs. Αστάθεια: Το αν τα παιδιά πιστεύουν ότι τα αίτια των γεγονότων είναι σταθερά ή μεταβλητά.
Καθολικότητα vs. Ειδικότητα: Η τάση να αποδίδονται τα γεγονότα σε γενικά ή συγκεκριμένα αίτια.

Χρήση Δεδομένων

Τα αποτελέσματα του CASQR-24 μπορούν να χρησιμοποιηθούν για διάφορους σκοπούς:
Εκπαιδευτικός Σχεδιασμός: Για την κατανόηση των στάσεων των παιδιών απέναντι στην αποτυχία και την επιτυχία, επιτρέποντας στους εκπαιδευτικούς να αναπτύξουν στρατηγικές που ενισχύουν θετικές ερμηνείες.
Ψυχολογική Παρέμβαση: Για την αναγνώριση παιδιών με αρνητικό ερμηνευτικό στυλ και την παροχή κατάλληλης υποστήριξης.
Ερευνητική Χρήση: Για μελέτες σχετικά με τη σχέση μεταξύ του ερμηνευτικού στυλ και της συναισθηματικής και ψυχολογικής ευημερίας των παιδιών.

Σκοπός

Ο βασικός στόχος του CASQR-24 είναι να αξιολογήσει το ερμηνευτικό στυλ των παιδιών και να προσδιορίσει πώς οι πεποιθήσεις τους για τα αίτια των γεγονότων επηρεάζουν τη συμπεριφορά και την ψυχική τους κατάσταση. Η κατανόηση του ερμηνευτικού στυλ μπορεί να συμβάλει στην ανάπτυξη παρεμβατικών προγραμμάτων που προωθούν τη θετική σκέψη και μειώνουν τα αρνητικά συναισθήματα.

Βαθμολόγηση

Η βαθμολόγηση του CASQR-24 περιλαμβάνει την ανάλυση των απαντήσεων των παιδιών και την κατηγοριοποίησή τους σύμφωνα με τις τρεις διαστάσεις της εξήγησης. Συνήθως, οι απαντήσεις βαθμολογούνται με χρήση κλίμακας Likert και οι σκορ μετατρέπονται σε τιμές που αντιστοιχούν σε κάθε διάσταση. Η αξιολόγηση πραγματοποιείται με στατιστικές μεθόδους, όπως ανάλυση παραγόντων (factor analysis), ανάλυση συσχετίσεων (correlation analysis) και ανάλυση εσωτερικής συνέπειας (π.χ. Cronbach’s alpha).

Βιβλιογραφία

Seligman, M. E. P., Abramson, L. Y., Semmel, A., & von Baeyer, C. (1979). “Depression and explanatory style.” Journal of Abnormal Psychology, 88(3), 242–247.
Seligman, M. E. P., & Peterson, C. (2003). “Explanatory style.” In C. Snyder & J. Sullivan (Eds.), Cooperation: The political psychology of effective human interaction. Malden, MA: Blackwell Publishing.
Klein, L. C., & Kinsella, E. L. (1990). “Children’s Attributional Style Questionnaire: A review.” Journal of Personality Assessment, 55(1–2), 174–181.