Διαγνωστική Βρεφική και Προσχολική Αξιολόγηση [DIPA-13]
Περιγραφή
Η Διαγνωστική Εκτίμηση Βρεφών και Παιδιών Προσχολικής Ηλικίας (Diagnostic Infant and Preschool Assessment – DIPA) είναι ένα ολοκληρωμένο εργαλείο αξιολόγησης που έχει σχεδιαστεί για την εκτίμηση της αναπτυξιακής, συμπεριφορικής και συναισθηματικής λειτουργίας βρεφών και παιδιών προσχολικής ηλικίας. Βοηθά στον εντοπισμό διαφόρων αναπτυξιακών διαταραχών, προβλημάτων συμπεριφοράς και συναισθηματικών δυσκολιών σε πρώιμο στάδιο. Η αξιολόγηση περιλαμβάνει πολλαπλούς τομείς όπως η γνωστική, κινητική, γλωσσική, κοινωνικο-συναισθηματική και προσαρμοστική λειτουργία.
Ανάλυση Δεδομένων και Χρήση
Η ανάλυση και χρήση των δεδομένων από το DIPA περιλαμβάνει:
Επεξεργασία Αποτελεσμάτων: Συλλογή και βαθμολόγηση απαντήσεων από διάφορα μέρη της αξιολόγησης. Αυτό μπορεί να περιλαμβάνει άμεσες παρατηρήσεις, ερωτηματολόγια γονέων/κηδεμόνων και βαθμολογίες από τυποποιημένα τεστ.
Ερμηνεία Δεδομένων: Ανάλυση των βαθμολογιών για να διαπιστωθεί αν το παιδί ανταποκρίνεται στα αναπτυξιακά ορόσημα και εντοπισμός περιοχών ανησυχίας ή πιθανών διαταραχών. Τα δεδομένα βοηθούν στην κατανόηση της αναπτυξιακής πορείας και των ιδιαίτερων αναγκών του παιδιού.
Εφαρμογή: Τα αποτελέσματα χρησιμοποιούνται από παιδίατρους, ψυχολόγους και ειδικούς πρώιμης παρέμβασης για τη διάγνωση αναπτυξιακών καθυστερήσεων ή διαταραχών, τον σχεδιασμό παρεμβάσεων και την παρακολούθηση της προόδου με την πάροδο του χρόνου.
Σκοπός
Οι κύριοι στόχοι του DIPA είναι:
Πρώιμος Εντοπισμός: Η αναγνώριση αναπτυξιακών καθυστερήσεων, προβλημάτων συμπεριφοράς και συναισθηματικών δυσκολιών σε πρώιμο στάδιο, ώστε να επιτραπεί η έγκαιρη παρέμβαση.
Ολοκληρωμένη Αξιολόγηση: Η παροχή μιας συνολικής εικόνας της αναπτυξιακής κατάστασης του παιδιού σε διάφορους τομείς, συμβάλλοντας στη δημιουργία ενός εξατομικευμένου πλάνου παρέμβασης.
Σχεδιασμός Υποστήριξης: Η καθοδήγηση γονέων, κηδεμόνων και επαγγελματιών στην ανάπτυξη στρατηγικών και πλάνων υποστήριξης που ανταποκρίνονται στις ιδιαίτερες ανάγκες του παιδιού και προάγουν την υγιή ανάπτυξη.
Διακρίβωση (Καλιμπράρισμα)
Η διακρίβωση του DIPA περιλαμβάνει:
Βαθμολόγηση: Κάθε τμήμα της αξιολόγησης βαθμολογείται βάσει καθορισμένων κριτηρίων και αναπτυξιακών προτύπων. Αυτό περιλαμβάνει βαθμολογήσεις από παρατηρήσεις και ερωτηματολόγια γονέων.
Στατιστική Ανάλυση: Τα δεδομένα αναλύονται για να διασφαλιστεί η αξιοπιστία και η εγκυρότητα της αξιολόγησης. Χρησιμοποιούνται κανονιστικά δεδομένα για τη σύγκριση των ατομικών αποτελεσμάτων και την αξιολόγηση αποκλίσεων από τα τυπικά αναπτυξιακά πρότυπα.
Κανονιστικά Δεδομένα: Τα αποτελέσματα συγκρίνονται με κανονιστικά δεδομένα για την εκτίμηση του αναπτυξιακού σταδίου του παιδιού σε σύγκριση με συνομηλίκους της ίδιας ηλικίας και υπόβαθρου.
Βιβλιογραφία
Sparrow, S. S., Balla, D. A., & Cicchetti, D. V. (2005). Vineland Adaptive Behavior Scales (VABS).
Bayley, N. (2006). Bayley Scales of Infant and Toddler Development (BSID-III).
Achenbach, T. M., & Rescorla, L. A. (2001). Εγχειρίδιο για τα ASEBA Preschool Forms & Profiles.
Bracken, B. A., & McCallum, J. S. (1998). Bracken Basic Concept Scale (BBCS).
McCarthy, D. J. (1972). McCarthy Scales of Children’s Abilities.