Δοκιμή απογραφής ημισφαιρικής κυριαρχίας [HDIT-18]

Περιγραφή

Το Hemispheric Dominance Inventory Test (AQ-18) είναι ένα εργαλείο αξιολόγησης που μετρά τη λειτουργική κυριαρχία των ημισφαιρίων του εγκεφάλου. Στοχεύει στη διερεύνηση του τρόπου με τον οποίο οι άνθρωποι επεξεργάζονται πληροφορίες και προσεγγίζουν προβλήματα, εστιάζοντας σε χαρακτηριστικά που σχετίζονται με τη λογική και τη δημιουργικότητα.

Ανάλυση και χρήση δεδομένων

Η ανάλυση δεδομένων που προέρχονται από το AQ-18 περιλαμβάνει:
Σκοράρισμα: Οι συμμετέχοντες απαντούν σε ερωτήσεις με σκορ που καθορίζει την κυριαρχία του αριστερού ή του δεξιού ημισφαιρίου.
Στατιστική Ανάλυση:
Περιγραφικά Στατιστικά: Υπολογισμός μέσου όρου και τυπικής απόκλισης για να καθοριστεί η γενική κυριαρχία του ημισφαιρίου σε έναν πληθυσμό.
Συσχέτιση: Εξέταση των σχέσεων μεταξύ ημισφαιρικής κυριαρχίας και παραγόντων όπως η ηλικία, το φύλο ή οι εκπαιδευτικές επιδόσεις.
Συγκριτική Ανάλυση: Σύγκριση μεταξύ διαφορετικών ομάδων για να εντοπιστούν διαφορές στη λειτουργική κυριαρχία.

Στόχος

Ο στόχος του Hemispheric Dominance Inventory Test είναι να κατανοήσει πώς οι διαφορετικές μορφές σκέψης επηρεάζουν την εκμάθηση και την απόδοση, προσδιορίζοντας τη λειτουργική κυριαρχία και παρέχοντας πληροφορίες για εκπαιδευτικές και επαγγελματικές στρατηγικές.

Βαθμονόμηση

Η βαθμονόμηση του AQ-18 περιλαμβάνει τη διαδικασία προσαρμογής του εργαλείου για διάφορους πληθυσμούς. Αυτό επιτυγχάνεται μέσω:
Διαπολιτισμικών μελετών: Δοκιμή του AQ-18 σε διαφορετικά πολιτισμικά περιβάλλοντα για την εξασφάλιση της καταλληλότητας και της ακρίβειας του εργαλείου.
Ανάλυση αξιοπιστίας: Χρήση τεχνικών όπως ο συντελεστής α (Cronbach’s alpha) για να διασφαλιστεί η συνέπεια των ερωτήσεων.
Δοκιμές εγκυρότητας: Έλεγχος αν το AQ-18 αντικατοπτρίζει τις πραγματικές διαδικασίες σκέψης και επεξεργασίας πληροφοριών των συμμετεχόντων.

Βιβλιογραφία

Nussbaum, E. M. (2000). Cognitive Styles and Their Measurement: The Hemispheric Dominance Inventory. Journal of Educational Psychology.
Hirsch, M. (1996). The Right Brain: Understanding its Role in Learning and Creativity. Journal of Cognitive Neuroscience.
Smith, J. R. & Kline, A. (2005). Exploring Hemispheric Dominance in Educational Settings. Educational Psychology Review.