Σύστημα Παρατήρησης του χρόνου διδασκαλίας της φυσικής κατάστασης [SOFIT-10]
Περιγραφή Εργαλείου
Το Σύστημα Παρατήρησης Χρόνου Διδασκαλίας Φυσικής Κατάστασης (SOFIT) είναι ένα εργαλείο παρατήρησης που έχει σχεδιαστεί για την αξιολόγηση των επιπέδων σωματικής δραστηριότητας, του περιεχομένου του μαθήματος και της συμπεριφοράς του/της δασκάλου κατά τη διάρκεια μαθημάτων Φυσικής Αγωγής (ΦΑ). Το SOFIT παρέχει έναν ολοκληρωμένο τρόπο μέτρησης της ποιότητας και της αποτελεσματικότητας της ΦΑ εστιάζοντας σε τρία κύρια στοιχεία:
Σωματική Δραστηριότητα Μαθητών: Καταγραφή των επιπέδων σωματικής δραστηριότητας των μαθητών, από την κατάκλιση έως πολύ έντονη δραστηριότητα.
Πλαίσιο Μαθήματος: Αξιολόγηση του τύπου δραστηριοτήτων που πραγματοποιούνται κατά τη διάρκεια του μαθήματος, όπως προθέρμανση, εξάσκηση δεξιοτήτων ή αγωνιστικό παιχνίδι.
Συμπεριφορά Εκπαιδευτικού: Παρατήρηση και μέτρηση της αλληλεπίδρασης του/της εκπαιδευτικού με τους μαθητές, όπως η προώθηση της σωματικής δραστηριότητας, η επίδειξη δεξιοτήτων ή η παροχή ανατροφοδότησης.
Ανάλυση και Χρήση Δεδομένων
Τα δεδομένα που συλλέγονται μέσω του SOFIT μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την ανάλυση της ποιότητας και της αποτελεσματικότητας των μαθημάτων ΦΑ, προσφέροντας χρήσιμες πληροφορίες σχετικά με τα επίπεδα σωματικής δραστηριότητας και τις διδακτικές συμπεριφορές. Η βασική ανάλυση περιλαμβάνει:
Ανάλυση Συχνοτήτων: Για τον καθορισμό του πόσο συχνά παρατηρούνται συγκεκριμένες σωματικές δραστηριότητες, πλαίσια μαθήματος ή διδακτικές συμπεριφορές.
Υπολογισμός Ποσοστών: Για την κατανόηση του ποσοστού χρόνου που αφιερώνεται σε διαφορετικές δραστηριότητες, πλαίσια και συμπεριφορές.
Ανάλυση Συσχετίσεων: Για την εξερεύνηση των σχέσεων μεταξύ της συμπεριφοράς των εκπαιδευτικών, των πλαισίων μαθήματος και των επιπέδων δραστηριότητας των μαθητών.
Τα δεδομένα από το SOFIT μπορούν να χρησιμοποιηθούν από ερευνητές, εκπαιδευτικούς και υπεύθυνους χάραξης πολιτικής για τη βελτίωση των προγραμμάτων ΦΑ, την προώθηση της σωματικής δραστηριότητας και την ενίσχυση της συνολικής ποιότητας της διδασκαλίας.
Σκοπός
Ο κύριος στόχος του SOFIT είναι να παρέχει μια αξιόπιστη και συστηματική μέθοδο για την αξιολόγηση των μαθημάτων Φυσικής Αγωγής. Αποσκοπεί στο να:
Μετρήσει τη συμμετοχή και τα επίπεδα σωματικής δραστηριότητας των μαθητών κατά τη διάρκεια των μαθημάτων.
Αναλύσει τις διδακτικές στρατηγικές και συμπεριφορές των εκπαιδευτικών.
Συμβάλει στη βελτίωση της ποιότητας και της αποτελεσματικότητας των προγραμμάτων ΦΑ, εντοπίζοντας περιοχές που χρειάζονται ενίσχυση.
Βαθμονόμηση
Η βαθμονόμηση του SOFIT περιλαμβάνει:
Εκπαίδευση Παρατηρητών: Για τη διασφάλιση συνέπειας και ακρίβειας στη συλλογή δεδομένων.
Έλεγχοι Διαβαθμιστών (Inter-rater Reliability): Για να εξασφαλιστεί ότι διαφορετικοί παρατηρητές αποδίδουν παρόμοια αποτελέσματα όταν παρατηρούν το ίδιο μάθημα.
Έλεγχος Εγκυρότητας: Για να επιβεβαιωθεί ότι το SOFIT μετρά με ακρίβεια τα επίπεδα σωματικής δραστηριότητας, τα πλαίσια του μαθήματος και τις διδακτικές συμπεριφορές.
Βιβλιογραφία
McKenzie, T. L., Sallis, J. F., & Nader, P. R. (1991). SOFIT: System for Observing Fitness Instruction Time. Research Quarterly for Exercise and Sport, 62(1), 25–34.
McKenzie, T. L., & Lounsbery, M. A. F. (2009). School Physical Education: The pill not taken. American Journal of Lifestyle Medicine, 3(3), 219–225.
McKenzie, T. L. (2010). Seeing is believing: Observing physical activity and its contexts. Research Quarterly for Exercise and Sport, 81(2), 113–122.