Ερωτηματολόγιο Αντιδράσεων Αντιμετώπισης των Νέων [YCRI-83]
Περιγραφή Εργαλείου
Το YCRI είναι ένα ερωτηματολόγιο αυτοαναφοράς που έχει σχεδιαστεί για να μετρά τις διάφορες στρατηγικές αντιμετώπισης που χρησιμοποιούν οι έφηβοι και οι νέοι ενήλικες για να διαχειριστούν αγχωτικές καταστάσεις. Στόχος του είναι να καταγράψει ένα ευρύ φάσμα μηχανισμών αντιμετώπισης, οι οποίοι μπορεί να περιλαμβάνουν τόσο προσαρμοστικές (π.χ. επίλυση προβλημάτων, αναζήτηση κοινωνικής υποστήριξης) όσο και μη προσαρμοστικές στρατηγικές (π.χ. αποφυγή, άρνηση).
Το ερωτηματολόγιο περιλαμβάνει συνήθως ερωτήματα που ομαδοποιούνται σε διαφορετικές διαστάσεις αντιμετώπισης, όπως:
Αντιμετώπιση εστιασμένη στο πρόβλημα: Στρατηγικές που στοχεύουν στην αντιμετώπιση της αιτίας του άγχους, όπως ο σχεδιασμός, η δράση ή η αναζήτηση πληροφοριών.
Αντιμετώπιση εστιασμένη στο συναίσθημα: Τεχνικές που χρησιμοποιούνται για τη διαχείριση των συναισθηματικών αντιδράσεων στο άγχος, όπως η εκτόνωση, η αναζήτηση συναισθηματικής υποστήριξης ή οι μέθοδοι χαλάρωσης.
Αποφυγή: Συμπεριφορές που περιλαμβάνουν την απομάκρυνση από το πρόβλημα ή το στρεσογόνο ερέθισμα, όπως η αγνόηση του ζητήματος, η ευχολογία ή η ενασχόληση με περισπασμούς.
Οι συμμετέχοντες βαθμολογούν κάθε ερώτημα σε μια κλίμακα τύπου Likert, ανάλογα με το πόσο συχνά χρησιμοποιούν κάθε στρατηγική αντιμετώπισης σε αγχωτικές καταστάσεις.
Ανάλυση Δεδομένων και Χρήση
Τα δεδομένα που συλλέγονται από το YCRI μπορούν να αναλυθούν για να προσφέρουν πληροφορίες σχετικά με τα στυλ αντιμετώπισης των νέων. Συνηθισμένες στατιστικές τεχνικές που χρησιμοποιούνται είναι:
Περιγραφική στατιστική: Για τον εντοπισμό των πιο συχνών στρατηγικών αντιμετώπισης στον υπό εξέταση πληθυσμό.
Ανάλυση αξιοπιστίας (π.χ. Cronbach’s alpha): Για την εκτίμηση της εσωτερικής συνέπειας των υποκλιμάκων.
Ανάλυση παραγόντων: Για την επιβεβαίωση της υποκείμενης δομής των διαστάσεων αντιμετώπισης στο ερωτηματολόγιο.
Συσχετίσεις και παλινδρομήσεις: Για την διερεύνηση της σχέσης μεταξύ στρατηγικών αντιμετώπισης και διαφόρων αποτελεσμάτων, όπως η ψυχολογική ευημερία, η σχολική επίδοση ή προβλήματα ψυχικής υγείας (π.χ. άγχος, κατάθλιψη).
Τα αποτελέσματα μπορούν να βοηθήσουν ερευνητές και κλινικούς να κατανοήσουν ποιες στρατηγικές αντιμετώπισης είναι πιο συχνές στους νέους και πώς αυτές συνδέονται με την ψυχική τους υγεία και προσαρμογή.
Σκοπός
Ο βασικός στόχος του YCRI είναι να εντοπίσει τους διαφορετικούς μηχανισμούς αντιμετώπισης που χρησιμοποιούν οι νέοι όταν αντιμετωπίζουν άγχος και να εξετάσει πώς αυτές οι στρατηγικές επηρεάζουν την ψυχολογική τους ευημερία. Συγκεκριμένα, το YCRI επιδιώκει να:
Αξιολογήσει τα στυλ αντιμετώπισης: Να διαφοροποιήσει ανάμεσα σε προσαρμοστικές και μη προσαρμοστικές στρατηγικές και να κατανοήσει πώς αυτές επηρεάζουν την ικανότητα των νέων να διαχειρίζονται το άγχος.
Καθοδηγήσει παρεμβάσεις: Να παρέχει χρήσιμες πληροφορίες για την ανάπτυξη στοχευμένων παρεμβάσεων που ενισχύουν τις προσαρμοστικές στρατηγικές και μειώνουν την εξάρτηση από μη προσαρμοστικές.
Παρακολουθήσει αλλαγές στην αντιμετώπιση: Να καταγράφει αλλαγές στις στρατηγικές αντιμετώπισης με την πάροδο του χρόνου, ιδιαίτερα σε απόκριση σε θεραπευτικές ή εκπαιδευτικές παρεμβάσεις.
Διαδικασία Βαθμονόμησης
Η βαθμονόμηση του YCRI περιλαμβάνει διάφορα ψυχομετρικά βήματα επικύρωσης για να διασφαλιστεί η αξιοπιστία και η εγκυρότητά του:
Ανάλυση αξιοπιστίας: Υπολογισμός συντελεστών εσωτερικής συνέπειας (π.χ. Cronbach’s alpha) για κάθε διάσταση αντιμετώπισης ώστε να εξασφαλιστεί σταθερότητα και συνέπεια στις απαντήσεις.
Ανάλυση παραγόντων: Εξερευνητική και επιβεβαιωτική ανάλυση παραγόντων για τον εντοπισμό των υποκείμενων διαστάσεων στρατηγικών αντιμετώπισης και για την επικύρωση της θεωρητικής δομής της κλίμακας.
Διασταυρούμενη επικύρωση: Χορήγηση του ερωτηματολογίου σε διαφορετικά δείγματα νέων ώστε να διασφαλιστεί η εφαρμοσιμότητα και η γενικευσιμότητα του εργαλείου σε διάφορους πληθυσμούς.
Βιβλιογραφία
Compas, B. E., Connor-Smith, J. K., Saltzman, H., Thomsen, A. H., & Wadsworth, M. E. (2001). Coping with stress during childhood and adolescence: Problems, progress, and potential in theory and research. Psychological Bulletin, 127(1), 87-127.
Frydenberg, E., & Lewis, R. (1993). Adolescent coping: The different ways in which boys and girls cope. Journal of Adolescence, 16(3), 253-266.
Seiffge-Krenke, I. (1995). Stress, coping, and relationships in adolescence. Psychology Press.