Σημασιολογικό Διαφορικό για τη Γήρανση [ASD-36]
Κλίμακα Περιγραφής
Η Κλίμακα ASD χρησιμοποιεί ζεύγη αντίθετων επιθέτων, όπως «δραστήριος – ανενεργός», «ισχυρός – αδύναμος», για να αξιολογήσει τις αντιλήψεις των συμμετεχόντων για την ηλικία και τους ηλικιωμένους. Οι συμμετέχοντες καλούνται να αξιολογήσουν τις αντιλήψεις τους σε μια αριθμητική κλίμακα, συνήθως από το 1 έως το 7, όπου το 1 αντιπροσωπεύει το ένα άκρο και το 7 το αντίθετο. Το εργαλείο μετράει συγκεκριμένα τρεις βασικές διαστάσεις:
Διάσταση Εκτίμησης: Αφορά το πόσο θετικά ή αρνητικά οι συμμετέχοντες βλέπουν τους ηλικιωμένους.
Διάσταση Δραστηριότητας: Αξιολογεί πόσο δραστήριους ή ανενεργούς αντιλαμβάνονται τους ηλικιωμένους.
Διάσταση Δύναμης: Εξετάζει την αντίληψη της δύναμης ή αδυναμίας στους ηλικιωμένους.
Ανάλυση Δεδομένων και Χρήση
Τα δεδομένα που συλλέγονται από την κλίμακα ASD συνήθως αναλύονται με τη χρήση στατιστικών μεθόδων, όπως:
Περιγραφική στατιστική: Χρησιμοποιείται για την παρουσίαση των μέσων όρων και των τυπικών αποκλίσεων για κάθε ζεύγος αντίθετων επιθέτων.
Παράγοντος Ανάλυσης: Χρησιμοποιείται για να προσδιοριστούν οι υποκείμενοι παράγοντες που επηρεάζουν τις στάσεις απέναντι στους ηλικιωμένους, επιβεβαιώνοντας τις διαστάσεις που αντιπροσωπεύει η κλίμακα.
Ανάλυση διαφορών: Συχνά εφαρμόζεται για να προσδιορίσει αν υπάρχουν διαφορές στις στάσεις μεταξύ διαφορετικών ομάδων πληθυσμού, όπως μεταξύ νέων και ηλικιωμένων ή μεταξύ φύλων.
Χρήση Δεδομένων ASD
Τα δεδομένα από την κλίμακα ASD χρησιμοποιούνται σε διάφορους τομείς, όπως:
Ακαδημαϊκή έρευνα: Οι ερευνητές χρησιμοποιούν την κλίμακα για να κατανοήσουν καλύτερα τις αντιλήψεις γύρω από τη γήρανση και πώς επηρεάζονται από παράγοντες όπως ο πολιτισμός, η εκπαίδευση και οι προσωπικές εμπειρίες.
Προγράμματα ευαισθητοποίησης: Τα αποτελέσματα των μελετών που χρησιμοποιούν την ASD μπορούν να συμβάλουν στην ανάπτυξη εκπαιδευτικών προγραμμάτων που στοχεύουν στη μείωση των στερεοτύπων και την προώθηση πιο θετικών στάσεων προς τους ηλικιωμένους.
Κλινικές εφαρμογές: Η κλίμακα μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να κατανοήσει τη σχέση των ηλικιωμένων με το σύστημα υγειονομικής περίθαλψης, καθώς και να αξιολογήσει τις στάσεις των επαγγελματιών υγείας απέναντι σε αυτή την ηλικιακή ομάδα.
Σκοπός
Ο κύριος στόχος της χρήσης της κλίμακας ASD είναι να αναλυθούν και να κατανοηθούν οι στάσεις των ατόμων απέναντι στους ηλικιωμένους και τη διαδικασία γήρανσης. Αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό σε κοινωνίες όπου ο πληθυσμός των ηλικιωμένων αυξάνεται, καθώς μπορεί να βοηθήσει στην ανάπτυξη πολιτικών και προγραμμάτων που προάγουν τη θετική γήρανση και μειώνουν τις προκαταλήψεις.
Καλιμπράρισμα
Η καλιμπράρισμα της κλίμακας ASD πραγματοποιείται για να διασφαλιστεί η αξιοπιστία και η εγκυρότητά της. Η διαδικασία αυτή συνήθως περιλαμβάνει:
Αρχική πιλοτική μελέτη: Μια προμελέτη για να δοκιμαστεί η σαφήνεια και κατανόηση των επιθέτων και των αντίθετων εννοιών από τους συμμετέχοντες.
Δοκιμή αξιοπιστίας: Μέτρα όπως το Cronbach’s Alpha χρησιμοποιούνται για να αξιολογήσουν την εσωτερική συνέπεια της κλίμακας.
Εγκυρότητα περιεχομένου και κατασκευής: Αυτό γίνεται για να επιβεβαιωθεί ότι τα ζεύγη αντιθέτων αντανακλούν τις έννοιες που σχετίζονται με τη γήρανση και τους ηλικιωμένους.
Αναφορές
Rosencranz, H. A., & McNevin, T. E. (1969). A factor analysis of attitudes toward the aged. The Gerontologist, 9(1), 55–59.
Polizzi, K. G. (2003). Assessing attitudes toward the elderly: Polizzi’s refined version of the aging semantic differential. Educational Gerontology, 29(3), 197–216.
Stewart, T. L., Chipperfield, J. G., Perry, R. P., & Weiner, B. (2012). Attributing illness to “old age”: Consequences of a self-directed stereotype for health and mortality. Psychology and Aging, 27(4), 1067–1078.
McTavish, D. G. (1971). Perceptions of old people: A review of research methodologies and findings. The Gerontologist, 11(4), 90–101.