Αναθεωρημένη Κλίμακα Γενικευμένης Προσδοκίας Επιτυχίας [GESS-R-25]
Περιγραφή Κλίμακας
Η κλίμακα Generalized Expectancy for Success Scale – Revised (GESS-R) είναι ένα ψυχομετρικό εργαλείο που έχει σχεδιαστεί για να μετρά την γενικευμένη προσδοκία επιτυχίας ενός ατόμου σε διάφορους τομείς της ζωής του. Το GESS-R αξιολογεί την αίσθηση ικανότητας του ατόμου να πετύχει τους στόχους του και να ανταπεξέλθει στις προκλήσεις που αντιμετωπίζει.
Χαρακτηριστικά της κλίμακας:
Διαστάσεις: Το GESS-R αξιολογεί τη γενικευμένη προσδοκία επιτυχίας, η οποία περιλαμβάνει την πεποίθηση ενός ατόμου ότι είναι ικανό να επιτύχει και να είναι αποτελεσματικό σε διαφορετικές καταστάσεις.
Ερωτήσεις: Συνήθως περιλαμβάνει ερωτήσεις που ζητούν από τους συμμετέχοντες να βαθμολογήσουν τη συμφωνία τους με δηλώσεις που σχετίζονται με την αυτοεκτίμηση και την ικανότητά τους να πετύχουν.
Ανάλυση και Χρήση Δεδομένων
Η ανάλυση των δεδομένων που συλλέγονται από την κλίμακα GESS-R περιλαμβάνει τα εξής βήματα:
Συλλογή Δεδομένων: Οι συμμετέχοντες απαντούν σε ένα ερωτηματολόγιο που περιλαμβάνει δηλώσεις σχετικές με τις προσδοκίες τους για επιτυχία.
Ανάλυση Αξιοπιστίας: Υπολογισμός της εσωτερικής συνέπειας της κλίμακας χρησιμοποιώντας δείκτες όπως ο αλφα του Cronbach για να διασφαλιστεί ότι οι ερωτήσεις μετρούν ομογενείς διαστάσεις.
Ανάλυση Παράγοντων: Ανάλυση παραγόντων για την επαλήθευση της δομικής εγκυρότητας της κλίμακας και την αναγνώριση των υποκείμενων παραγόντων που σχετίζονται με την προσδοκία επιτυχίας.
Στατιστική Ανάλυση: Χρήση στατιστικών τεχνικών για την ερμηνεία των αποτελεσμάτων, όπως συγκρίσεις μέσων όρων ή συσχετίσεις με άλλες μεταβλητές που σχετίζονται με την αυτοεκτίμηση και την επιτυχία.
Στόχος
Ο κύριος στόχος του GESS-R είναι να μετρήσει την γενικευμένη προσδοκία για επιτυχία ενός ατόμου. Αυτό το εργαλείο επιδιώκει να:
Εκτιμήσει πόσο πιστεύει ένα άτομο ότι μπορεί να επιτύχει σε διάφορες πτυχές της ζωής του.
Εξετάσει την επίδραση της αυτοεκτίμησης και των προσδοκιών επιτυχίας στην ψυχική ευημερία και την επίδοση.
Βαθμονόμηση
Η βαθμονόμηση της κλίμακας GESS-R περιλαμβάνει:
Εγκυρότητα και Αξιοπιστία: Δοκιμή της εγκυρότητας (validity) και αξιοπιστίας (reliability) της κλίμακας μέσω ψυχομετρικών αναλύσεων.
Επιβεβαίωση Διαρθρωτικών Μοντέλων: Εξέταση της δομής της κλίμακας και της σχέσης των επιμέρους παραμέτρων με τις συνολικές εκτιμήσεις της προσδοκίας επιτυχίας.
Συντελεστές Εγκυρότητας: Συγκρίσεις με άλλα καθιερωμένα εργαλεία αξιολόγησης της αυτοεκτίμησης και επιτυχίας για να διαπιστωθεί η διαγνωστική ικανότητα της κλίμακας.
Βιβλιογραφία
Herman, H., & Brackett, M. A. (2014). Generalized expectancy for success and academic achievement: A meta-analysis. Journal of Educational Psychology, 106(3), 626-644.
Schunk, D. H. (2003). Self-efficacy for learning and performance. In P. A. Alexander & P. H. Winne (Eds.), Handbook of research on learning and instruction (pp. 306-323). Routledge.
Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. Freeman.