Κλίμακες Προσανατολισμού Στόχων Επιδόσεων και Μάθησης [PGO and LGO-16]

Περιγραφή Κλίμακας

Οι κλίμακες PGO και LGO έχουν σχεδιαστεί για να μετρήσουν δύο διαφορετικούς προσανατολισμούς στόχων:
Performance Goal Orientation (PGO): Αυτή η κλίμακα μετρά την τάση του ατόμου να εστιάζει στην απόδοση και την επίδειξη των ικανοτήτων του σε σύγκριση με άλλους. Τα άτομα με υψηλό προσανατολισμό στην επίδοση προσπαθούν να επιτύχουν στόχους που θα τους αναδείξουν ως ικανούς και επιτυχημένους. Συνήθως, ενδιαφέρονται για το πώς οι επιδόσεις τους συγκρίνονται με τους άλλους και συχνά αποφεύγουν καταστάσεις όπου μπορεί να αποτύχουν.
Learning Goal Orientation (LGO): Αυτή η κλίμακα μετρά την τάση του ατόμου να εστιάζει στη μάθηση, την απόκτηση νέων δεξιοτήτων και τη βελτίωση της γνώσης του. Τα άτομα με υψηλό προσανατολισμό στη μάθηση θεωρούν την ανάπτυξη των δεξιοτήτων ως βασικό στόχο και είναι πρόθυμα να αντιμετωπίσουν προκλήσεις και να μάθουν από τα λάθη τους.

Ανάλυση και Χρήση Δεδομένων

Τα δεδομένα από τις κλίμακες PGO και LGO συλλέγονται μέσω ερωτηματολογίων, όπου οι απαντήσεις βαθμολογούνται συνήθως με κλίμακες Likert. Αυτές οι κλίμακες επιτρέπουν την ποσοτική ανάλυση των διαφορετικών προσανατολισμών που υιοθετούν τα άτομα.
Οι τεχνικές ανάλυσης δεδομένων περιλαμβάνουν:
Ανάλυση αξιοπιστίας (reliability analysis), π.χ., υπολογισμός του Cronbach’s alpha, για την αξιολόγηση της εσωτερικής συνοχής των κλιμάκων.
Ανάλυση παραγόντων (factor analysis) για την επιβεβαίωση της δομής των κλιμάκων και των διαστάσεων τους.
Συσχετιστική ανάλυση (correlation analysis) για τη μελέτη της σχέσης μεταξύ των προσανατολισμών στόχου και άλλων μεταβλητών, όπως η απόδοση, η κινητοποίηση και οι στρατηγικές μάθησης.
Τα δεδομένα μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την κατανόηση του τρόπου με τον οποίο ο προσανατολισμός στόχων επηρεάζει τη συμπεριφορά σε περιβάλλοντα μάθησης ή εργασίας, όπως η διαχείριση του άγχους, η προσαρμοστικότητα και η επίδοση.

Στόχος

Ο στόχος των κλιμάκων PGO και LGO είναι να αξιολογήσουν πώς τα άτομα προσεγγίζουν στόχους και προκλήσεις. Οι κλίμακες βοηθούν στην κατανόηση:
Του τρόπου με τον οποίο η εστίαση στην απόδοση ή τη μάθηση επηρεάζει τη συμπεριφορά και τις επιλογές ενός ατόμου.
Των στρατηγικών που υιοθετούνται για την αντιμετώπιση προκλήσεων, την επίτευξη επιτυχιών και τη διαχείριση αποτυχιών.
Του πώς οι διαφορετικοί προσανατολισμοί στόχων σχετίζονται με την αυτοβελτίωση, την επαγγελματική εξέλιξη και τη γενική ευημερία.
Αυτές οι κλίμακες χρησιμοποιούνται ευρέως στην εκπαιδευτική και εργασιακή ψυχολογία για να βοηθήσουν στην ανάπτυξη προγραμμάτων βελτίωσης της απόδοσης, του κινήτρου και της προσαρμοστικότητας των ατόμων σε διάφορα περιβάλλοντα.

Βαθμονόμηση

Η βαθμονόμηση των κλιμάκων PGO και LGO περιλαμβάνει:
Ανάλυση αξιοπιστίας (reliability analysis) για να διασφαλιστεί ότι οι κλίμακες μετρούν με συνέπεια τους προσανατολισμούς στόχων.
Επιβεβαιωτική ανάλυση παραγόντων (confirmatory factor analysis) για να επιβεβαιωθεί η δομή των κλιμάκων και οι υποκείμενοι παράγοντες τους.
Διασταυρούμενη επικύρωση (cross-validation) σε διαφορετικούς πληθυσμούς για να διασφαλιστεί η εγκυρότητα και η γενίκευση των αποτελεσμάτων.

Βιβλιογραφία

Dweck, C. S., & Leggett, E. L. (1988). A social-cognitive approach to motivation and personality. Psychological Review, 95(2), 256-273.
VandeWalle, D. (1997). Development and validation of a work domain goal orientation instrument. Educational and Psychological Measurement, 57(6), 995-1015.
Elliot, A. J., & Church, M. A. (1997). A hierarchical model of approach and avoidance achievement motivation. Journal of Personality and Social Psychology, 72(1), 218-232.