Ερωτηματολόγιο «Διαστάσεις Προσωπικότητας Παιδιών και Εφήβων» για παιδιά 8-10 ετών [CAPDQ9-121]
Σύντομη Περιγραφή
Πρόκειται για ένα ερωτηματολόγιο που συμπληρώνεται από τους γονείς και αξιολογεί τις αντιλήψεις τους για την προσωπικότητα του παιδιού τους ηλικίας από 8 έως 10 ετών. Η τελική μορφή του αποτελείται από 106 προτάσεις/δηλώσεις, για τις οποίες οι γονείς καλούνται να δηλώσουν σε ποιον βαθμό ταιριάζει η δήλωση με τη συμπεριφορά του παιδιού τους. Οι απαντήσεις δίνονται σε πενταβάθμια κλίμακα Likert. Το εργαλείο αξιολογεί 5 γενικούς παράγοντες προσωπικότητας και 15 επιμέρους διαστάσεις.
Σκοπός
Χρησιμοποιείται από τους γονείς για την αξιολόγηση της προσωπικότητας του παιδιού τους, στο πλαίσιο ερευνητικών ή ψυχομετρικών αξιολογήσεων παιδιών ηλικίας 8–10 ετών.
Τρόπος Βαθμολόγησης
Η βαθμολόγηση βασίζεται στον υπολογισμό του μέσου όρου των απαντήσεων για κάθε γενικό παράγοντα και επιμέρους διάσταση. Υψηλότερες τιμές δηλώνουν μεγαλύτερη παρουσία του αντίστοιχου γνωρίσματος στο παιδί.
Εγκυρότητα
Η διαδικασία κατασκευής του ερωτηματολογίου βασίστηκε σε ανοικτές περιγραφές των γονέων, διασφαλίζοντας υψηλή οικολογική εγκυρότητα. Η εγκυρότητα ενισχύεται από την εννοιολογική συνοχή και τις υψηλές συσχετίσεις μεταξύ των επιμέρους διαστάσεων και των γενικών παραγόντων.
Αξιοπιστία
Η αξιοπιστία εσωτερικής συνέπειας (δείκτης Cronbach’s α) είναι υψηλή, με τιμές από 0,88 έως 0,95 για τους γενικούς παράγοντες και από 0,74 έως 0,91 για τις επιμέρους διαστάσεις.
Ανάλυση και Χρήση Δεδομένων
Τα δεδομένα χρησιμοποιούνται για την αποτύπωση του προφίλ προσωπικότητας του παιδιού, καθώς και για ερευνητικούς σκοπούς. Η χρήση επιτρέπει την ανάλυση τόσο σε επίπεδο γενικών παραγόντων όσο και σε λεπτομερέστερο επίπεδο διαστάσεων.
Βιβλιογραφία
Besevegis, E., & Pavlopoulos, V. (1999). Personality structure in infancy and childhood: Developmental trends and relation to the Big Five. Paper presented at the IXth European Conference on Developmental Psychology, Island of Spetses, Greece.