Δείκτης Γνωστικού Στυλ [CSI-38]

Περιγραφή Ερωτηματολογίου

Το παρόν ερωτηματολόγιο βασίζεται στο Cognitive Style Index (CSI), το οποίο αναπτύχθηκε από τους Allinson και Hayes (1996) με σκοπό να μετρήσει το γνωστικό στυλ των ατόμων σε έναν άξονα που εκτείνεται από το αναλυτικό έως το διαισθητικό στυλ. Το εργαλείο αυτό αποτελείται από 38 δηλώσεις στις οποίες οι συμμετέχοντες καλούνται να δηλώσουν τον βαθμό συμφωνίας ή διαφωνίας τους. Η κλίμακα απαντήσεων είναι πενταβάθμια, τύπου Likert, και περιλαμβάνει τις επιλογές από «Διαφωνώ απόλυτα» έως «Συμφωνώ απόλυτα». Οι δηλώσεις έχουν σχεδιαστεί ώστε να καταγράφουν σταθερές γνωστικές προτιμήσεις ως προς την προσέγγιση και επεξεργασία πληροφοριών.

Στόχος

Ο κύριος στόχος του ερωτηματολογίου είναι να αναγνωρίσει τη γνωστική προδιάθεση του κάθε ατόμου σε καταστάσεις λήψης αποφάσεων, επίλυσης προβλημάτων και μάθησης. Συγκεκριμένα, εντοπίζει αν ένα άτομο βασίζεται περισσότερο στη λογική, αναλυτική επεξεργασία πληροφοριών ή στην ταχεία, ολιστική και διαισθητική ερμηνεία καταστάσεων. Το εργαλείο είναι χρήσιμο σε ερευνητικά, εκπαιδευτικά και οργανωσιακά πλαίσια, καθώς διευκολύνει την κατανόηση διαφορών στον τρόπο σκέψης, στην επικοινωνία και στην απόδοση μέσα σε ομάδες.

Ανάλυση και Χρήση Δεδομένων

Η βαθμολογία του κάθε συμμετέχοντα προκύπτει από το άθροισμα των απαντήσεών του στις 38 δηλώσεις, αφού πρώτα αντιστραφούν οι βαθμολογίες σε ορισμένα αρνητικά διατυπωμένα ερωτήματα, σύμφωνα με τις οδηγίες βαθμολόγησης των δημιουργών του εργαλείου. Η συνολική βαθμολογία κυμαίνεται μεταξύ 0 και 76. Οι υψηλότερες βαθμολογίες υποδηλώνουν ισχυρότερη αναλυτική προδιάθεση, ενώ οι χαμηλότερες υποδηλώνουν μεγαλύτερη τάση προς τη διαισθητική σκέψη. Η κατανομή των βαθμολογιών μπορεί να χρησιμοποιηθεί είτε ως συνεχής μεταβλητή είτε με κατηγοριοποίηση σε τρεις τύπους: αναλυτικός τύπος (υψηλή βαθμολογία), ισορροπημένος τύπος (μέση βαθμολογία), και διαισθητικός τύπος (χαμηλή βαθμολογία).

Βαθμονόμηση

Το Cognitive Style Index έχει βαθμονομηθεί και επαληθευτεί μέσω ποικίλων ερευνητικών μελετών σε εκπαιδευτικά και οργανωσιακά πλαίσια. Οι δημιουργοί του εργαλείου, Allinson και Hayes, ανέφεραν επαναληψιμότητα και εσωτερική συνέπεια με τιμές Cronbach’s alpha που κυμαίνονται από 0.84 έως 0.92, γεγονός που αποδεικνύει την υψηλή αξιοπιστία του. Το εργαλείο παρουσιάζει ισχυρές ενδείξεις εγκυρότητας κατασκευής και συσχετίζεται σημαντικά με άλλες μεθόδους μέτρησης γνωστικού στυλ και προσωπικότητας. Η χρήση του σε ελληνικό πληθυσμό θα απαιτούσε επίσημη μετάφραση, στατιστική επικύρωση και προσαρμογή στις πολιτισμικές ιδιαιτερότητες.

Βιβλιογραφία

Allinson, C. W., & Hayes, J. (1996). The Cognitive Style Index: A measure of intuition-analysis for organizational research. Journal of Management Studies, 33(1), 119–135.
Sadler-Smith, E., & Badger, B. (1998). Cognitive style, learning and innovation. Technology Analysis & Strategic Management, 10(2), 247–265.
Hayes, J., & Allinson, C. W. (1998). Cognitive style and the theory and practice of individual and collective learning in organizations. Human Relations, 51(7), 847–871.