Ερωτηματολόγιο Εκπαιδευτικών για την Αξιολόγηση της Συμπεριφοράς των Μαθητών [CTRS-59]

Στόχος

Το ερωτηματολόγιο έχει σκοπό την αξιολόγηση της συμπεριφοράς των μαθητών από τους εκπαιδευτικούς.

Σύντομη περιγραφή

Το Ερωτηματολόγιο Εκπαιδευτικών για την Αξιολόγηση της Συμπεριφοράς των Μαθητών περιλαμβάνει 59 ερωτήσεις και είναι η αναθεωρημένη μορφή μιας παλαιότερης έκδοσης που περιέχει 37 ερωτήσεις. Αφορά παιδιά ηλικίας από 3 έως 17 ετών. Για τη συμπλήρωσή του απαιτείται συνήθως χρονικό διάστημα 15 έως 20 λεπτών.

Τρόπος βαθμολόγησης

Οι απαντήσεις στο ερωτηματολόγιο δίνονται σε μία κλίμακα τύπου Likert τεσσάρων διαβαθμίσεων, όπου το 1 σημαίνει ότι το χαρακτηριστικό δεν ταιριάζει «καθόλου» στο παιδί, το 2 «λίγο», το 3 «αρκετά» και το 4 «πάρα πολύ». Το ερωτηματολόγιο αποδίδει αποτελέσματα σε επιμέρους αλλά και σε πιο γενικά κριτήρια.

Δείγμα – Μέθοδος

Η μέθοδος που εφαρμόστηκε για τη στάθμιση του ερωτηματολογίου στο ελληνικό δείγμα ήταν η ανάλυση παραγόντων. Το ερωτηματολόγιο μεταφράστηκε αρχικά στα ελληνικά από δύο ανεξάρτητους μεταφραστές και στη συνέχεια επαναμεταφράστηκε από τρίτο μεταφραστή για να επιτευχθεί βέλτιστη ποιότητα σύγκρισης με το αρχικό. Στη συνέχεια εφαρμόστηκε σε δείγμα 352 μαθητών δημοτικού και γυμνασίου, ηλικίας από 6 έως 17 ετών. Τα δεδομένα υποβλήθηκαν σε ανάλυση βασικών συνιστωσών. Εφαρμόστηκε μείωση της ορθογώνιας περιστροφής περισσότερων αξόνων τύπου Varimax, η οποία ανέδειξε έξι παράγοντες: αντιδραστική συμπεριφορά, δυσκολίες στη μάθηση, προβλήματα διαπροσωπικής συμπεριφοράς, προβλήματα εσωτερικευτικής συμπεριφοράς, υπερκινητικότητα, διάσπαση προσοχής.

Εγκυρότητα

Η διακριτική ικανότητα ανάμεσα στην αγγλική έκδοση κρίνεται ικανοποιητική (Conners, 1997). Τα σχετικά στοιχεία από το ελληνικό δείγμα βρίσκονται στο στάδιο επεξεργασίας.

Αξιοπιστία

Στο εγχειρίδιο της αγγλικής έκδοσης η αξιοπιστία εσωτερικής συνέπειας (δείκτης Cronbach’s α) κυμαίνεται από 0,87 έως 0,92. Όσον αφορά το ελληνικό δείγμα, η αξιοπιστία εσωτερικής συνέπειας για τις έξι υποκλίμακες κυμαίνεται από 0,78 έως 0,95.

Κύριες βιβλιογραφικές πηγές

Conners, C. K. (1990). Conners’ Rating Scales-Revised (Long and short for teachers, parents and adolescents). Toronto: Multi-Health Systems Inc. Conners, K. (1997). Conners’ Teacher Rating Scale-Revised. Toronto: Multi-Health Systems Inc. Γιαβρίμης, Π. (2002). Ενδοπολιτισμική και διαπολιτισμική προσαρμογή μαθητών δημοτικού σχολείου με χαμηλή σχολική επίδοση. Διδακτορική διατριβή, Τομέας Ψυχολογίας, Πανεπιστήμιο Αθηνών.