Ανίχνευση Μαθησιακών Δυσκολιών από Εκπαιδευτικούς [DLDT-6]
Σύντομη Περιγραφή
Η ΑΜΔΕ αποτελεί εργαλείο παρατήρησης των εκπαιδευτικών και περιλαμβάνει 6 κλίμακες: δύο για την πρόσληψη και παραγωγή προφορικού λόγου, δύο για τον γραπτό λόγο (ανάγνωση και γραφή) και δύο για τα μαθηματικά. Κάθε κλίμακα περιλαμβάνει 9 συμπεριφορές ή χαρακτηριστικά που υποδεικνύουν δυσκολίες. Το εργαλείο δημιουργήθηκε με σκοπό να χρησιμοποιείται από εκπαιδευτικούς γενικής και ειδικής αγωγής, σε μαθητές των τελευταίων τάξεων του δημοτικού και των πρώτων τάξεων του γυμνασίου, με στόχο την πρώιμη αναγνώριση πιθανών μαθησιακών δυσκολιών.
Σκοπός
Η ΑΜΔΕ στοχεύει στην έγκαιρη αναγνώριση μαθητών που πιθανώς αντιμετωπίζουν μαθησιακές δυσκολίες, πριν ακόμα φτάσουν σε διαγνωστικές διαδικασίες. Αξιοποιείται για να υποστηριχθούν έγκαιρες παρεμβάσεις και να αξιοποιηθούν κατάλληλα οι πόροι υποστήριξης.
Τρόπος Βαθμολόγησης
Οι εκπαιδευτικοί αξιολογούν την παρουσία κάθε συμπεριφοράς/χαρακτηριστικού με μία τιμή σε κλίμακα Likert από 1 έως 9 (1=ποτέ έως 9=πάντα). Υπολογίζεται ο μέσος όρος των απαντήσεων για κάθε κλίμακα, καθώς και ένας συνολικός μέσος όρος για όλο το εργαλείο.
Εγκυρότητα
Αξιολογήθηκαν διαφορετικές μορφές εγκυρότητας: εννοιολογική, κατασκευαστική, διακριτική και συγκλίνουσα εγκυρότητα. Οι επιβεβαιωτικές παραγοντικές αναλύσεις επιβεβαίωσαν την ορθότητα της δομής του εργαλείου, και η διακριτική εγκυρότητα έδειξε υψηλά ποσοστά διάκρισης μεταξύ τυπικών και μη τυπικών μαθητών.
Αξιοπιστία
Οι δείκτες Cronbach’s α για κάθε κλίμακα είναι εξαιρετικά υψηλοί: 0.96 για την πρόσληψη, 0.97 για την παραγωγή λόγου, 0.95 για την ανάγνωση και 0.97 για τη γραφή, 0.95 για τα μαθηματικά. Η αξιοπιστία μέσω επαναληπτικής μέτρησης έδωσε δείκτες > 0.95, τεκμηριώνοντας την υψηλή αξιοπιστία του εργαλείου.
Ανάλυση και Χρήση Δεδομένων
Η ανάλυση των δεδομένων γίνεται με βάση μέσους όρους ανά κλίμακα και σύνολο. Τα δεδομένα χρησιμοποιούνται για να εντοπιστούν μαθητές υψηλού κινδύνου και να ληφθούν αποφάσεις παρέμβασης ή περαιτέρω αξιολόγησης. Το εργαλείο εφαρμόστηκε σε δείγμα 1.306 εκπαιδευτικών σε 319 σχολεία της Ελλάδας, καλύπτοντας διαφορετικές περιοχές και χαρακτηριστικά μαθητικού πληθυσμού.
Βιβλιογραφία
Algozzine, B., & Ysseldyke, J. (1986). The future of the LD field: Screening and diagnosis. Journal of Learning Disabilities, 19(7), 394–398.
Hamill, D. D., & Bryant, B. R. (1998). Learning Disabilities Diagnostic Inventory. Austin, TX: Pro-Ed.
Lyon, G. R., Shaywitz, S. E., & Shaywitz, B. A. (2003). A definition of dyslexia. Annals of Dyslexia, 53, 1–14.
Snowling, M. (2000). Dyslexia (2nd ed.). Oxford: Blackwell.