Κλίμακα Αυτοαντίληψης Piers-Harris για Παιδιά [PHCSCS-80]
Σύντομη Περιγραφή
Πρόκειται για μια κλίμακα αυτοαναφοράς η οποία περιλαμβάνει 80 προτάσεις–δηλώσεις αναφορικά με το πώς οι έφηβοι και τα παιδιά νιώθουν για τον εαυτό τους. Ο εξεταζόμενος καλείται, δίπλα σε κάθε δήλωση, να βάλει «ναι» εάν συμφωνεί και «όχι» εάν διαφωνεί. Η κλίμακα έχει ως θεωρητική βάση το ιεραρχικό μοντέλο αυτοαντίληψης των Salveson και συνεργατών. Η γενική αυτοεκτίμηση προκύπτει από το άθροισμα των επιμέρους απαντήσεων και αποτελεί το βασικό δείκτη της αυτοαντίληψης του ατόμου. Περιλαμβάνει έξι υποκλίμακες.
Σκοπός
Η κλίμακα δημιουργήθηκε με σκοπό να μελετήσει την αμφίδρομη σχέση γενικής αυτοεκτίμησης και σχολικής επίδοσης σε παιδιά και εφήβους.
Τρόπος Βαθμολόγησης
Η βαθμολόγηση γίνεται με βάση τις 80 δηλώσεις, στις οποίες οι μαθητές απαντούν με «ναι» ή «όχι». Ανάλογα με την υποκλίμακα, οι δηλώσεις που απαντώνται θετικά ή αρνητικά προσμετρώνται για τον επιμέρους βαθμό κάθε κλίμακας. Οι υποκλίμακες είναι:
I. Συμπεριφορά (15 δηλώσεις)
II. Νοητική ικανότητα και σχολική κατάσταση (16 δηλώσεις)
III. Εξωτερική εμφάνιση και σωματικά χαρακτηριστικά (11 δηλώσεις)
IV. Άγχος (14 δηλώσεις)
V. Δημοτικότητα (12 δηλώσεις)
VI. Ευτυχία και ικανοποίηση από τη ζωή (12 δηλώσεις)
Ο συνολικός βαθμός προκύπτει από το σύνολο των θετικών απαντήσεων. Κάποιες δηλώσεις χαρακτηρίζονται ως αντίστροφες και απαιτούν αναστροφή στη βαθμολόγηση.
Εγκυρότητα
Η συσχέτιση με άλλες μεταβλητές και η παραγοντική ανάλυση υποδεικνύουν καλή εγκυρότητα εννοιολογικής κατασκευής για την κλίμακα.
Αξιοπιστία
Η εσωτερική συνέπεια των υποκλιμάκων με βάση τον δείκτη Cronbach’s α κυμαίνεται από 0,30 έως 0,68, με υψηλότερες τιμές να αντιστοιχούν σε υποκλίμακες όπως η συμπεριφορά και η δημοτικότητα.
Ανάλυση και Χρήση Δεδομένων
Η κλίμακα εφαρμόστηκε σε δείγμα 151 Ελλήνων μαθητών δημοτικού, ηλικίας 10, 11 και 12 ετών. Η στατιστική επεξεργασία περιλαμβάνει υπολογισμό μέσων όρων και συντελεστών αξιοπιστίας για την εσωτερική συνέπεια. Η κατανομή των επιμέρους δηλώσεων στις έξι υποκλίμακες επιτρέπει την ανάλυση συγκεκριμένων πεδίων της αυτοαντίληψης και τη σύγκριση επιδόσεων μεταξύ ατόμων ή ομάδων.
Βιβλιογραφία
Piers, E. V. (1997). Piers-Harris Children’s Self-Concept Scale: Revised Manual (9th ed.). Los Angeles, CA: Western Psychological Services.