Ερωτηματολόγιο Ικανοτήτων Μελέτης και Εξετάσεων [TASTE-56]

Σύντομη Περιγραφή

Το Ερωτηματολόγιο Ικανοτήτων Μελέτης και Εξετάσεων (ΕΙΜΕ) αποτελεί προσαρμογή του βελγικού ερωτηματολογίου Test Concerning Abilities for Study and Examinations (TASTE) των Depreeuw, Eelen και Stroobants. Περιλαμβάνει 56 ερωτήσεις και εξετάζει πέντε διακριτές διαστάσεις που σχετίζονται με τη μελέτη και την απόδοση στις εξετάσεις: άγχος–ψυχοσωματικά συμπτώματα, αναβλητικότητα, αρνητική αξιολόγηση προσωπικών ικανοτήτων, αξιολόγηση του άγχους και αφοσίωση στη μελέτη. Σκοπός του είναι να αποτυπώσει τις δεξιότητες, τις δυσκολίες και τις ψυχολογικές καταστάσεις που βιώνουν οι φοιτητές κατά τη διάρκεια των σπουδών και των εξεταστικών περιόδων.

Σκοπός

Ο σκοπός του ΕΙΜΕ είναι η αξιολόγηση δεξιοτήτων και ψυχολογικών καταστάσεων που σχετίζονται με την αποτελεσματικότητα της μελέτης και την επιτυχία στις εξετάσεις. Το εργαλείο αποσκοπεί στην ενίσχυση της κατανόησης των παραγόντων που επηρεάζουν την πανεπιστημιακή απόδοση, καθώς και στην αναγνώριση φοιτητών που μπορεί να χρήζουν υποστήριξης ή παρέμβασης.

Τρόπος Βαθμολόγησης

Η βαθμολόγηση γίνεται με τη χρήση πενταβάθμιας κλίμακας Likert για όλες τις ερωτήσεις (1 έως 5), όπου οι συμμετέχοντες καλούνται να δηλώσουν τον βαθμό συμφωνίας ή ασυμφωνίας τους με κάθε πρόταση. Η αξιολόγηση των πέντε υποκλιμάκων βασίζεται στη σύνθεση των σχετικών ερωτημάτων.

Εγκυρότητα

Η δομή του ΕΙΜΕ είναι όμοια με τη δομή του αρχικού βελγικού ερωτηματολογίου, γεγονός που επιβεβαιώνει την εννοιολογική εγκυρότητα της ελληνικής προσαρμογής. Το εργαλείο τεκμηριώνεται μέσα από σχετική ερευνητική αξιολόγηση και στατιστική ανάλυση και κρίνεται κατάλληλο για χρήση σε πανεπιστημιακούς πληθυσμούς.

Αξιοπιστία

Η εσωτερική συνέπεια των πέντε υποκλιμάκων του ΕΙΜΕ, όπως μετρήθηκε με τον δείκτη Cronbach’s α, κυμαίνεται από 0,65 έως 0,86. Οι τιμές αυτές κρίνουν την αξιοπιστία του εργαλείου ως ικανοποιητική έως πολύ καλή, εξασφαλίζοντας επαναληψιμότητα και σταθερότητα στις μετρήσεις.

Ανάλυση και Χρήση Δεδομένων

Για την προσαρμογή του εργαλείου στην ελληνική γλώσσα και κουλτούρα, το ερωτηματολόγιο χορηγήθηκε σε δείγμα 556 φοιτητών της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών. Ο μέσος όρος ηλικίας του δείγματος ήταν 21,4 έτη. Τα δεδομένα αξιοποιήθηκαν για να επιβεβαιωθεί η παραγοντική του δομή και να διαμορφωθούν έγκυρα συμπεράσματα για την αξιολόγηση των φοιτητικών δυσκολιών στη μελέτη και τις εξετάσεις. Το εργαλείο προσφέρεται για χρήση σε συμβουλευτικά πλαίσια, σε εκπαιδευτικούς οργανισμούς και σε ερευνητικές εφαρμογές.

Βιβλιογραφία

Depreeuw, E., Eelen, P., & Stroobants, R. (1990). Test concerning Abilities for Study and Examinations (TASTE). University of Leuven Counseling Centre, Belgium.
Καλαντζή-Αζζι, Α. & Καραδήμας, Ε. Χ. (1997). Αξιολόγηση των ικανοτήτων μελέτης των φοιτητών: Προσαρμογή στα ελληνικά του Ερωτηματολογίου Ικανοτήτων Μελέτης και Εξετάσεων (ΕΙΜΕ) και διαπολιτισμική αξιολόγησή του. Ψυχολογία, 4, 1–12.