Cognitive Intervention Questionnaire [CIQ-20]
Σκοπός Ερωτηματολογίου
Το Ερωτηματολόγιο Γνωστικής Παρέμβασης (ΕΓΠ) αποτελεί ένα ψυχομετρικό εργαλείο που αποσκοπεί στην αξιολόγηση των επιδράσεων γνωστικών παρεμβάσεων, είτε εκπαιδευτικών είτε θεραπευτικών, σε τομείς όπως η μνήμη, η προσοχή, η ταχύτητα σκέψης και η λογική ικανότητα. Το εργαλείο απευθύνεται σε ερευνητές, εκπαιδευτικούς και κλινικούς ψυχολόγους και έχει στόχο τη μέτρηση των βελτιώσεων που προκύπτουν μετά από μια παρέμβαση. Η βάση του στηρίζεται σε έρευνες των Green & Bavelier (2003), Zeidner & Matthews (2000) και Tamez (2012).
Ανάλυση Ερωτηματολογίου
Το ΕΓΠ περιλαμβάνει 20 ερωτήσεις τύπου Likert (1-5), οι οποίες ομαδοποιούνται σε τέσσερις υποκλίμακες. Η πρώτη υποκλίμακα αφορά τη Μνήμη και περιλαμβάνει 5 ερωτήσεις, η δεύτερη αφορά την Προσοχή και επίσης περιλαμβάνει 5 ερωτήσεις, η τρίτη αφορά την Επίλυση Προβλημάτων με 5 ερωτήσεις, και η τέταρτη αφορά την Ταχύτητα Σκέψης, επίσης με 5 ερωτήσεις. Το εργαλείο διανέμεται πριν και μετά την παρέμβαση για τη σύγκριση των αποτελεσμάτων.
Βαθμολόγηση
Κάθε ερώτηση βαθμολογείται από το 1 (καμία βελτίωση) έως το 5 (εξαιρετική βελτίωση). Η βαθμολογία κάθε υποκλίμακας προκύπτει από το άθροισμα των απαντήσεων, με τη Μνήμη να βαθμολογείται με 5-25 πόντους, η Προσοχή με 5-25 πόντους, η Επίλυση Προβλημάτων με 5-25 πόντους και η Ταχύτητα Σκέψης επίσης με 5-25 πόντους. Η συνολική βαθμολογία υπολογίζεται ως το άθροισμα όλων των υποκλίμακών, δηλαδή από 20 έως 100 πόντους. Βαθμολογίες από 1 έως 20 πόντους υποδηλώνουν αμελητέα βελτίωση, από 21 έως 60 πόντους μέτρια βελτίωση, και από 61 έως 100 πόντους σημαντική βελτίωση.
Στατιστική Ανάλυση
Οι υποκλίμακες έχουν εύρος βαθμολογίας από 5 έως 25 πόντους. Για παράδειγμα, μια βαθμολογία 18/25 στην υποκλίμακα της “Προσοχής” υποδεικνύει σημαντική βελτίωση. Μια συνολική βαθμολογία μεγαλύτερη από 60 συσχετίζεται με κλινικά σημαντικές βελτιώσεις, όπως αναφέρθηκε από τον Tamez το 2012.
Εγκυρότητα και Αξιοπιστία
Η εγκυρότητα του ΕΓΠ έχει επιβεβαιωθεί μέσω της συσχέτισης με κλασικά γνωστικά τεστ (r = 0.75, p < 0.01), όπως αναφέρεται στην έρευνα των Green & Bavelier το 2003. Η αξιοπιστία του εργαλείου έχει μετρηθεί με εσωτερική συνέπεια (Cronbach’s α = 0.89) και σταθερότητα test-retest (r = 0.85), σύμφωνα με τους Zeidner & Matthews το 2000.
Βιβλιογραφία
Ξένη Βιβλιογραφία:
Green, C., & Bavelier, D. (2003). Learning, attention, and action: The neurocognitive effects of action video game training. Neuron, 40(2), 307–319.
Tamez, E. (2012). Cognitive training interventions and the aging brain: A critical review. Psychology and Aging, 27(2), 355–363.
Zeidner, M., & Matthews, G. (2000). Affective and cognitive interventions: An overview and a framework. Learning and Individual Differences.
Ελληνική Βιβλιογραφία:
Παπαδόπουλος, Κ. (2021). Γνωστικές παρεμβάσεις και εκπαιδευτικές στρατηγικές. Αθήνα: Εκδόσεις Ψυχολογίας.
Λέξεις-Κλειδιά
Γνωστικές παρεμβάσεις, ψυχομετρία, Likert, στατιστική ανάλυση, εγκυρότητα, αξιοπιστία.