Τεστ Επαγγελματικού Κώδικα Holland [HCRT-400]
Περιγραφή
Το Holland Code (RIASEC) Test είναι ένα ψυχομετρικό εργαλείο που σχεδιάστηκε από τον ψυχολόγο John L. Holland για να αξιολογήσει τις επαγγελματικές προτιμήσεις και τις τάσεις της προσωπικότητας. Η θεωρία του Holland, γνωστή και ως “Holland Occupational Themes”, κατηγοριοποιεί την προσωπικότητα και τα επαγγέλματα σε έξι κύριους τύπους: Ρεαλιστικό (Realistic), Ερευνητικό (Investigative), Καλλιτεχνικό (Artistic), Κοινωνικό (Social), Επιχειρηματικό (Enterprising) και Συμβατικό (Conventional), γνωστά και ως RIASEC.
Στόχος
Ο κύριος στόχος του Holland Code (RIASEC) Test είναι να βοηθήσει τα άτομα να ανακαλύψουν τα επαγγελματικά τους ενδιαφέροντα και να καθοδηγήσουν τη σταδιοδρομία τους. Το τεστ χρησιμοποιείται ευρέως στην επαγγελματική καθοδήγηση, την εκπαίδευση και την ψυχολογική συμβουλευτική για να βοηθήσει τα άτομα να βρουν επαγγέλματα που ταιριάζουν στις προσωπικές τους προτιμήσεις και ικανότητες.
Ανάλυση
Το Holland Code (RIASEC) Test περιλαμβάνει μια σειρά από δηλώσεις ή ερωτήσεις που αξιολογούν τις προτιμήσεις και τα ενδιαφέροντα των ατόμων σε σχέση με τα έξι κύρια επαγγελματικά θέματα:
Ρεαλιστικό (Realistic):
Προτιμά πρακτικές, χειρονακτικές δραστηριότητες και δουλειά με εργαλεία ή μηχανήματα.
Παράδειγμα δήλωσης: “Απολαμβάνω να δουλεύω με τα χέρια μου.”
Ερευνητικό (Investigative):
Προτιμά την έρευνα, την ανάλυση και την επίλυση προβλημάτων.
Παράδειγμα δήλωσης: “Μου αρέσει να λύνω πολύπλοκα προβλήματα.”
Καλλιτεχνικό (Artistic):
Προτιμά τις δημιουργικές και καλλιτεχνικές δραστηριότητες.
Παράδειγμα δήλωσης: “Απολαμβάνω να εκφράζομαι μέσα από την τέχνη.”
Κοινωνικό (Social):
Προτιμά τη βοήθεια και την υποστήριξη άλλων ανθρώπων.
Παράδειγμα δήλωσης: “Μου αρέσει να δουλεύω με ανθρώπους και να τους βοηθώ.”
Επιχειρηματικό (Enterprising):
Προτιμά την ηγεσία, την επιχειρηματικότητα και την επίτευξη στόχων.
Παράδειγμα δήλωσης: “Μου αρέσει να αναλαμβάνω ηγετικό ρόλο.”
Συμβατικό (Conventional):
Προτιμά την οργάνωση, την τάξη και τις δομημένες δραστηριότητες.
Παράδειγμα δήλωσης: “Απολαμβάνω να δουλεύω σε οργανωμένα και δομημένα περιβάλλοντα.”
Οι συμμετέχοντες απαντούν στις δηλώσεις χρησιμοποιώντας μια κλίμακα Likert από 1 (Διαφωνώ απόλυτα) έως 5 (Συμφωνώ απόλυτα).
Βαθμονόμηση
Η συνολική βαθμολογία για κάθε τύπο υπολογίζεται αθροίζοντας τις βαθμολογίες των δηλώσεων που σχετίζονται με τον συγκεκριμένο τύπο. Οι υψηλότερες βαθμολογίες υποδεικνύουν μεγαλύτερη προτίμηση ή κλίση προς τον συγκεκριμένο τύπο επαγγελματικού θέματος. Τα αποτελέσματα του τεστ βοηθούν στη δημιουργία ενός προφίλ επαγγελματικών ενδιαφερόντων του ατόμου.
Βιβλιογραφία
Holland, J. L. (1997). Making Vocational Choices: A Theory of Vocational Personalities and Work Environments (3rd ed.). Psychological Assessment Resources.
Holland, J. L., & Gottfredson, G. D. (1994). The Validity of Occupational Information (2nd ed.). Psychological Assessment Resources.
Reardon, R. C., & Lenz, J. G. (1999). Holland’s theory and career assessment. Journal of Vocational Behavior, 55(1), 102-113.
Spokane, A. R., Meir, E. I., & Catalano, M. (2000). Person–environment congruence and Holland’s theory: A review and reconsideration. Journal of Vocational Behavior, 57(2), 137-187.
Nauta, M. M. (2010). The development, evolution, and status of Holland’s theory of vocational personalities: Reflections and future directions for counseling psychology. Journal of Counseling Psychology, 57(1), 11-22.