Τεστ Γνωστικών Ικανοτήτων [KFT-K-60]
Σκοπός Ερωτηματολογίου (Κλίμακας)
Το KFT-K είναι ένα μη λεκτικό ψυχομετρικό εργαλείο που έχει σχεδιαστεί για την αξιολόγηση της γενικής νοημοσύνης παιδιών ηλικίας 5 έως 6 ετών. Απευθύνεται σε παιδιά προσχολικής ηλικίας, μαθητές νηπιαγωγείου, καθώς και σε ερευνητές που δραστηριοποιούνται στον τομέα της πρώιμης παιδικής ηλικίας. Αξιολογεί τέσσερις βασικούς γνωστικούς τομείς και χρησιμοποιείται από ψυχολόγους και παιδαγωγούς για αναπτυξιακή αξιολόγηση.
Ανάλυση Ερωτηματολογίου (Κλίμακας)
Το τεστ δημιουργήθηκε αρχικά από τους Heller και Geisler το 1983, ενώ η ελληνική προσαρμογή έγινε από τον Κ. Μαυρόπουλο. Περιλαμβάνει συνολικά 60 ερωτήσεις, καθεμία από τις οποίες βαθμολογείται με δυαδική κλίμακα (σωστό ή λάθος). Οι ερωτήσεις κατανέμονται ισομερώς σε τέσσερις υποκλίμακες, οι οποίες αντιπροσωπεύουν βασικούς τομείς της γνωστικής ανάπτυξης: Κατανόηση Γλώσσας, Κατανόηση Σχέσεων, Επαγωγική Σκέψη και Αριθμητική Λογική. Κάθε υποκλίμακα περιλαμβάνει 15 ερωτήσεις.
Βαθμολόγηση Ερωτήσεων
Η βαθμολόγηση πραγματοποιείται με 1 βαθμό για κάθε σωστή απάντηση. Το σκορ κάθε υποκλίμακας προκύπτει από το άθροισμα των σωστών απαντήσεων (εύρος από 0 έως 15), ενώ το συνολικό σκορ είναι το άθροισμα όλων των υποκλιμάκων, κυμαινόμενο από 0 έως 60. Στη συνέχεια, το συνολικό σκορ μετατρέπεται σε τυποποιημένο σκορ με βάση την ηλικία του παιδιού, όπως ορίζεται στους πίνακες του εγχειριδίου. Για παράδειγμα, ένα σκορ 12 στις 15 ερωτήσεις της υποκλίμακας Αριθμητικής Λογικής αποτελεί ένδειξη ισχυρών πρώιμων μαθηματικών δεξιοτήτων.
Στατιστική Ανάλυση
Η ερμηνεία του συνολικού σκορ γίνεται ως εξής: σκορ από 0 έως 20 υποδηλώνει κάτω του μέσου όρου γνωστική ανάπτυξη, σκορ από 21 έως 40 αντανακλά μέση γνωστική ανάπτυξη, ενώ σκορ από 41 έως 60 δείχνει πάνω από τον μέσο όρο γνωστική ανάπτυξη.
Εγκυρότητα Ερωτηματολογίου (Κλίμακας)
Η εγκυρότητα δομής του KFT-K έχει επιβεβαιωθεί μέσω υψηλής συσχέτισης με τις Κλίμακες Νοημοσύνης Stanford-Binet (r = 0.78). Η αρχική επικύρωση πραγματοποιήθηκε από τους Heller και Geisler το 1983, ενώ αναμένονται ή καταγράφονται και ελληνικές μελέτες προσαρμογής και επικύρωσης.
Αξιοπιστία Ερωτηματολογίου (Κλίμακας)
Το τεστ παρουσιάζει υψηλή εσωτερική συνέπεια, με τιμή α = 0.89 στην πρωτότυπη έκδοση. Επίσης, επιδεικνύει σταθερότητα στις επαναληπτικές μετρήσεις με δείκτη αξιοπιστίας r = 0.85 σε διάστημα τεσσάρων εβδομάδων.
Βιβλιογραφία
Ελληνική Βιβλιογραφία
Μαυρόπουλος, Κ.
Διεθνής Βιβλιογραφία
Heller, K. & Geisler, H.J. (1983). Kognitive Fähigkeits-Test (Kindergartenform). Beltz Test GmbH
Λέξεις-Κλειδιά
Αξιολόγηση γνωστικών ικανοτήτων, τεστ προσχολικής ηλικίας, τεστ νοημοσύνης, μη λεκτικό τεστ, αναπτυξιακή ψυχολογία, ψυχομετρία