The Preschool Behavior Questionnaire [PBQ-36]
Ερωτηματολόγιο Συμπεριφοράς για Παιδιά Προσχολικής Ηλικίας [ ΕΣΠΠΗ-36]
Σκοπός Ερωτηματολογίου
Το ερωτηματολόγιο έχει ως στόχο την παροχή κλινικής εκτίμησης που αφορά προβλήματα συμπεριφοράς και συναισθημάτων, ενώ είναι ευαίσθητο σε μεταβολές αυτών. Επίσης αναπτύχθηκε για να αποτελέσει εργαλείο διαλογής για χρήση από επαγγελματίες ψυχικής υγείας για την έγκαιρη ανίχνευση προβλημάτων που σχετίζεται με την συμπεριφορά των παιδιών κυρίως από προσχολική ηλικία 3 ετών έως 6 ετών.
Ανάλυση Ερωτηματολογίου
Το Ερωτηματολόγιο Συμπεριφοράς σχεδιάστηκε από τον Behar το 1977 και είχε ως βάση του το Ερωτηματολόγιο Συμπεριφοράς που δημιούργησε του Rutter το 1967. Αποτελείται από 36 ερωτήσεις τριών παραγόντων, (1) ανυπόφορος-επιθετικός, (2) αγχώδης-φοβισμένος, (3) υπερδραστήριος-αποσυντονισμένος. Το ερωτηματολόγιο έχει κατασκευαστεί ή έχουν μεταφραστεί και προσαρμοστεί για τον ελληνικό πληθυσμό από Έλληνες ερευνήτριες την Δώνη και Γιώτσα (2019).
Βαθμολόγηση
Η βαθμολόγηση γίνεται ως εξής: Οι γονείς των παιδιών καλούνται να απαντήσουν σε 36 ερωτήσεις οι οποίες είναι κατανεμημένες σε μία κλίμακα τύπου Likert 3 βαθμών. Οι ερωτήσεις στηρίχθηκαν σε συνεντεύξεις με τους γονείς και αξιολογούν 4 γενικούς τομείς, καθένας από τους οποίους περιλαμβάνει 3 επιμέρους διαστάσεις της προσωπικότητας του παιδιού: α) συναισθηματική αντιδραστικότητα (διαγωγή, ατομισμός/ εγωισμός, συναισθηματική αστάθεια), β) διανοητική ανάπτυξη (ευφυΐα, ωριμότητα, αυτοπεποίθηση), εξωστρέφεια (δραστηριότητα, εγκαρδιότητα, κοινωνικότητα και γ) αναστολή (απόσυρση, συναισθηματική ευαισθησία, προσκόλληση.
Στατιστική Ανάλυση
Οι υψηλότερες βαθμολογίες υποδηλώνουν μεγαλύτερη επιθετικότητα, φοβισμένη συμπεριφορά και μεγαλύτερη διάσπαση της προσοχής των παιδιών.
Εγκυρότητα Ερωτηματολογίου
Οι συσχετίσεις με διάφορες μεταβλητές υποδηλώνουν ότι οι τρεις επιμέρους κατηγορίες ψυχοπαθολογίας διαθέτουν ικανοποιητική εγκυρότητα εννοιολογικής κατασκευής.
Αξιοπιστία Ερωτηματολογίου
Η αξιοπιστία τόσο της εσωτερικής συνέπειας όσο και των επαναληπτικών μετρήσεων φαίνεται να είναι ικανοποιητικές. Οι συντελεστές εσωτερικής συνέπειας Cronbach Alpha ήταν 0,88 για τη γενική κλίμακα.
Ελληνική Βιβλιογραφία
Δώνη, Ε., & Γιώτσα, Α. (2019). Επισκόπηση ψυχομετρικών εργαλείων για την ανίχνευση προβλημάτων συμπεριφοράς και συναισθήματος παιδιών προσχολικής ηλικίας. Επιστημονική Επετηρίδα Παιδαγωγικού Τμήματος Νηπιαγωγών Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, 12(1), 164-204.
Ξενόγλωσση Βιβλιογραφία
Behar, L. B. (1977). The preschool behavior questionnaire. Journal of Abnormal Child Psychology, 5(3), 265-275.
Για την ανάπτυξη και ανάλυση των δεδομένων έρευνας με βάση το παραπάνω ερωτηματολόγιο, καθώς και για περαιτέρω πληροφορίες, επικοινωνήστε με την ομάδα της DatAnalysis!