Teacher Job Satisfaction Questionnaire [TJSQ-66]

Ερωτηματολόγιο ικανοποίησης από την εργασία των εκπαιδευτικών [TJSQ-66]

Ανάλυση Ερωτηματολογίου

Το ερωτηματολόγιο [TJSQ – 66] βασίζεται στη θεωρητική προσέγγιση των Herzberg  1959). Αποτελείται από 66 ερωτήσεις που αναλύουν εννιά τομείς της επαγγελματικής ικανοποίησης (προϊστάμενος, συνάδελφοι, συνθήκες εργασίας, μισθός, υπευθυνότητα, φύση της δουλειάς, εξέλιξη, ασφάλεια, αναγνώριση). Από  διάφορους μελετητές έχει συνδεθεί η επαγγελματική ικανοποίηση  με τη θεωρία των κινήτρων, τη στάση του εργαζόμενου απέναντι στην εργασία του και το σύστημα αξιών του ατόμου. Οι προσδιοριστικοί παράγοντες της επαγγελματικής ικανοποίησης είναι η διάθεση του ατόμου, οι συνθήκες εργασίας και η αλληλεπίδραση του ατόμου με το περιβάλλον του, ενώ η επαγγελματική ικανοποίηση επηρεάζει την απόδοση του εργαζομένου, την αποχώρησή του από τον οργανισμό, τις απουσίες, την κινητικότητά του, τη σωματική και ψυχική του υγεία, την εξάντληση και την εξουθένωσή του, καθώς και τη συμπεριφορά της οργανωσιακής  ιθαγένειας.

Στόχος Ερωτηματολογίου

Στόχος ήταν η  αξιολόγηση της επαγγελματικής ικανοποίησης των εκπαιδευτικών σε ένα εκπαιδευτικό περιβάλλον και  το προσωπικό  επίπεδο του συστήματος ανάμεσα στους εκπαιδευτικούς δημοτικού – γυμνασίου -λυκείου και μεγαλύτερης εκπαίδευσης σε ένα εκπαιδευτικό περιβάλλον χρησιμοποιώντας το νεοσύστατο μέτρο, το Ερωτηματολόγιο Επαγγελματικής Ικανοποίησης Εκπαιδευτικών (TJSQ).

Τρόπος Βαθμολόγησης  και Στατιστική Ανάλυση

Οι συμμετέχοντες βαθμολογούνται για κάθε πρόταση του τεστ με κριτήριο το κατά πόσο δηλώνουν ότι το περιεχόμενο τους χαρακτηρίζει. Οι βαθμολογίες που μπορούν να λάβουν ανά πρόταση κυμαίνονται από 1 έως 5 βαθμούς. Στο τεστ χρησιμοποιούνται και αντεστραμμένες προτάσεις, στις οποίες οι εξεταζόμενοι αξιολογούνται με βαθμό αντίστροφο από το βαθμό συμφωνίας ή διαφωνίας που έχουν υποδείξει. Οι βαθμοί κάθε συμμετέχοντα αθροίζονται, προκειμένου να υπολογιστεί η συνολική βαθμολογία του ως προς τη διάσταση της  επαγγελματικής ικανοποίησης. Η ανώτερη βαθμολογία του ως προς τη διάσταση της επαγγελματικής ικανοποίησης. Η ανώτερη βαθμολογία είναι οι 400 βαθμοί επαγγελματικής ικανοποίησης. Η βαθμολόγηση γίνεται σε δύο στάδια . Οι βαθμολογίες που αντιστοιχούν σε αυτές είναι οι εξής : 1 = ( Διαφωνώ απόλυτα ), 2 = ( Ουδέτερος ), 3 = ( Συμφωνώ ) ,4= ( Συμφωνώ απόλυτα ), 5 = ( Ούτε Συμφωνώ ούτε Διαφωνώ ). Μια υψηλή βαθμολογία θα σήμαινε ότι ικανοποιούνται  οι εκπαιδευτικοί  στο μεγαλύτερο βαθμό

Εγκυρότητα και Αξιοπιστία  

Οι βαθμολογίες της  [TJSQ -66] είχαν καλό ψυχολογικό αποτέλεσμα  για την κακή ψυχολογία  και το διδακτικό στρες των εκπαιδευτικών. Η [TJSQ -66]  προσφέρει μια απλή, άμεση, αξιόπιστη και έγκυρη αξιολόγηση της διδακτικής ικανοποίησης. Επίσης, με κριτήριο το κατά πόσο το άτομο θεωρεί ότι διαθέτει υψηλό ή χαμηλό βαθμό επαγγελματικής ικανοποίησης, και αφού συσχετιστεί αυτός ο βαθμός με την τελική απόδοση στο τεστ, διαπιστώνεται στατιστικά σημαντική συνάφεια ( r =0,48, p<0,01 ), η οποία μπορεί επίσης να εκληφθεί ως ένας δείκτης εγκυρότητας. Υπολογίστηκε η εσωτερική συνοχή του οργάνου (συντελεστής άλφα) για κάθε κλίμακα και για τη συνολική βαθμολογία (0,93).Ο δείκτης Cronbach’s  a για τις συνθήκες εργασίας ήταν 0,80, για τον προϊστάμενο 0,82, για τον μισθό 0,79 , για την φύση της δουλειάς 0,77, εξέλιξη 0,62 , συνθήκες εργασίας 0,76.

Βιβλιογραφία

Ελληνική Βιβλιογραφία

Αβρανάς, Ι. (2020). Επαγγελματική Ικανοποίηση των Εκπαιδευτικών της Περιφερειακής Ενότητας Κοζάνης.

Αγγλική Βιβλιογραφία

Ho, C. L., & Au, W. T. (2006). Teaching satisfaction scale: Measuring job satisfaction of teachers. Educational and psychological Measurement66(1), 172-185.

Lester, P. E. (1987). Development and factor analysis of the teacher job satisfaction questionnaire (TJSQ). Educational and psychological Measurement47(1), 223-233.

Ho, C. L., & Au, W. T. (2006). Teaching satisfaction scale: Measuring job satisfaction of teachers. Educational and psychological Measurement66(1), 172-185.

Koustelios, A.(1991) The relationships of organizational cultures and job satisfaction in three selected industries in Greece.

Koustelios, A., & Bagiatis, K. (1996). The Employee Satisfaction Inventory (ESI) : Development of a scale to measure satisfaction of Greek employees. Educational and Psychological Measurement, 57, 469-476.