Εκτίμηση Γνωστικών Λειτουργιών και Επικοινωνιακών Ικανοτήτων [BURNS-30]

Σκοπός Ερωτηματολογίου (κλίμακας)

Το BURNS έχει σχεδιαστεί για την εκτίμηση των γνωστικών λειτουργιών και επικοινωνιακών ικανοτήτων ενηλίκων και εφήβων. Απευθύνεται σε άτομα με νευρολογικές ή ψυχιατρικές διαταραχές όπως εγκεφαλικές βλάβες, σχιζοφρένεια, αναπτυξιακές διαταραχές ή γνωστική παρακμή. Βασικός στόχος του είναι η αξιολόγηση της επικοινωνίας, μνήμης, προσοχής, λογικής σκέψης και άλλων γνωστικών λειτουργιών, παρέχοντας γρήγορη και αξιόπιστη κλινική εικόνα.

Ανάλυση Ερωτηματολογίου (κλίμακας)

Το BURNS αναπτύχθηκε από τον Burns (1999) και αποτελεί σύντομη, ολοκληρωμένη αξιολόγηση. Περιλαμβάνει ερωτήσεις και εργασίες που καλύπτουν πολλαπλούς τομείς: επικοινωνία (κατανόηση και παραγωγή γλώσσας), μνήμη (βραχυπρόθεσμη και μακροπρόθεσμη), προσοχή και συγκέντρωση, λογική σκέψη και επίλυση προβλημάτων, καθώς και κοινωνικές δεξιότητες.

Βαθμολόγηση Ερωτήσεων

Η βαθμολόγηση γίνεται με βάση την απόδοση του ατόμου σε κάθε τομέα. Κάθε ερώτηση ή εργασία βαθμολογείται με συγκεκριμένα κριτήρια και η συνολική βαθμολογία αντικατοπτρίζει το επίπεδο των γνωστικών και επικοινωνιακών ικανοτήτων. Οι υποκλίμακες περιλαμβάνουν: Επικοινωνία (βαθμολογία σε κατανόηση και έκφραση), Μνήμη (ακρίβεια στην ανάκληση πληροφοριών), Προσοχή (διατήρηση και ευελιξία) και Επίλυση προβλημάτων (αποτελεσματικότητα και λογική).

Στατιστική Ανάλυση

Το BURNS έχει επικυρωθεί με στατιστικές μεθόδους, όπως ανάλυση αξιοπιστίας (Cronbach’s α > 0.85) και εγκυρότητας (συσχέτιση με άλλα ψυχομετρικά εργαλεία). Οι μέσες βαθμολογίες και τυπικές αποκλίσεις για διάφορες ομάδες (π.χ. υγιείς vs. κλινικές ομάδες) παρέχουν πλαίσιο για την ερμηνεία των αποτελεσμάτων.

Εγκυρότητα Ερωτηματολογίου (κλίμακας)

Η εγκυρότητα του BURNS στηρίζεται σε: σύγκριση με κλινικές διαγνώσεις, συσχέτιση με άλλα εργαλεία νευροψυχολογικής αξιολόγησης (π.χ. WAIS, MMSE) και διακριτική ικανότητα μεταξύ υγιών και κλινικών ομάδων.

Αξιοπιστία Ερωτηματολογίου (κλίμακας)

Το BURNS έχει υψηλή αξιοπιστία με: εσωτερική συνοχή (α > 0.85), επαναληψιμότητα (test-retest reliability > 0.80) και συμφωνία εκτιμητών σε κλινικές μελέτες.

Βιβλιογραφία

Burns, D. (1999). Brief Inventory of Communication and Cognition: A tool for neuropsychological assessment. Journal of Neuropsychology and Rehabilitation, 4(1), 49-57.

Lezak, M. D. (2004). Neuropsychological Assessment (4th edition). Oxford University Press.

Λέξεις κλειδιά

Γνωστική αξιολόγηση, επικοινωνιακές δεξιότητες, νευροψυχολογική δοκιμασία, μνήμη, προσοχή, λογική σκέψη, κλινική ψυχολογία.