Ερωτηματολόγιο Αυτοεκτίμησης Lawrence [LSEQ-10]
Σκοπός Ερωτηματολογίου
Το ερωτηματολόγιο αυτοεκτίμησης Lawrence έχει σχεδιαστεί για την αξιολόγηση της αυτοεκτίμησης σε εφήβους και νεαρούς ενήλικες ηλικίας 12-25 ετών. Βασίζεται στο μοντέλο της πολυδιάστατης αυτοεκτίμησης και μετρά τόσο τη γενική αυτοεκτίμηση όσο και ειδικές πτυχές όπως η ακαδημαϊκή αυτοεκτίμηση, η κοινωνική αυτοεκτίμηση και η σωματική αυτοεκτίμηση.
Ανάλυση Ερωτηματολογίου
Το εργαλείο αναπτύχθηκε αρχικά από τον Lawrence το 1981 και έχει επικαιροποιηθεί ώστε να ανταποκρίνεται στις ανάγκες του σύγχρονου εφηβικού πληθυσμού. Περιλαμβάνει 10 ερωτήσεις και χρησιμοποιεί κλίμακα Likert 4 σημείων, που κυμαίνεται από «Διαφωνώ απόλυτα» έως «Συμφωνώ απόλυτα». Οι ερωτήσεις κατανέμονται σε τέσσερις επιμέρους διαστάσεις: η γενική αυτοεκτίμηση αξιολογείται με 4 ερωτήσεις, η ακαδημαϊκή αυτοεκτίμηση με 3 ερωτήσεις, η κοινωνική αυτοεκτίμηση με 2 ερωτήσεις και η σωματική αυτοεκτίμηση με 1 ερώτηση.
Βαθμολόγηση
Κάθε απάντηση βαθμολογείται από 1 έως 4. Η συνολική βαθμολογία κυμαίνεται από 10 έως 40, με υψηλότερες τιμές να υποδηλώνουν υψηλότερη αυτοεκτίμηση. Οι επιμέρους υποκλίμακες βαθμολογούνται ξεχωριστά για πιο εξειδικευμένη ανάλυση.
Στατιστική Ανάλυση
Η γενική αυτοεκτίμηση κυμαίνεται από 4 έως 16 πόντους, η ακαδημαϊκή αυτοεκτίμηση από 3 έως 12 πόντους, η κοινωνική αυτοεκτίμηση από 2 έως 8 πόντους και η σωματική αυτοεκτίμηση από 1 έως 4 πόντους. Η ερμηνεία των αποτελεσμάτων γίνεται βάσει ποσοστιαίων ορίων: κάτω του 25% υποδηλώνει χαμηλή αυτοεκτίμηση, από 25% έως 75% μέτρια, και άνω του 75% υψηλή αυτοεκτίμηση.
Εγκυρότητα
Το ερωτηματολόγιο έχει αποδειχθεί έγκυρο σε διάφορες πολιτισμικές ομάδες. Παρουσιάζει υψηλή συσχέτιση (r=0.72) με το Ερωτηματολόγιο Αυτοεκτίμησης Rosenberg και επιδεικνύει καλή διακριτική εγκυρότητα.
Αξιοπιστία
Ο δείκτης εσωτερικής συνέπειας (Cronbach’s α) για τη συνολική κλίμακα είναι 0.82. Η αξιοπιστία επανελέγχου (test-retest) σε διάστημα τεσσάρων εβδομάδων είναι 0.78.
Ενδεικτικές Ερωτήσεις
Γενικά, νιώθω καλά με τον εαυτό μου.
Πιστεύω ότι είμαι καλός/ή στα μαθήματα.
Δυσκολεύομαι να κάνω φίλους (αντίστροφη ερώτηση).
Είμαι ικανοποιημένος/η με την εμφάνισή μου.
Βιβλιογραφία
Lawrence, D. (1981). The development of a self-esteem questionnaire. *British Journal of Educational Psychology.*
Σμιθ, Π. (2010). *Η αυτοεκτίμηση στην εφηβεία.* Εκδόσεις Ψυχολογίας.
Λέξεις Κλειδιά
Αυτοεκτίμηση, εφηβεία, ψυχομετρική αξιολόγηση, πολυδιάστατο ερωτηματολόγιο, ψυχοκοινωνική ανάπτυξη.