Αντιδραστική-προληπτική επιθετικότητα—Λίστα ελέγχου δασκάλου γρήγορης παρακολούθησης [RPAFTTC-6]
Ανάλυση
Η ανάλυση των δεδομένων που συλλέγονται μέσω του RPAFTTC βοηθά στη διαφοροποίηση της επιθετικότητας σε αντιδραστική και προδραστική μορφή. Η αντιδραστική επιθετικότητα συνδέεται συχνά με συναισθηματική διέγερση και απαντά σε πραγματικές ή αντιληπτές προκλήσεις, ενώ η προδραστική επιθετικότητα συνδέεται με στρατηγική σκέψη και συχνά αποσκοπεί στην απόκτηση ελέγχου ή δύναμης. Η ανάλυση επιτρέπει στους εκπαιδευτικούς να εντοπίσουν τα είδη των επιθετικών συμπεριφορών και να σχεδιάσουν κατάλληλες παρεμβάσεις για την πρόληψη και τη διαχείριση της επιθετικότητας.
Στόχος
Ο κύριος στόχος του RPAFTTC είναι να παρέχει στους εκπαιδευτικούς ένα εργαλείο για την ακριβή εκτίμηση των τύπων επιθετικής συμπεριφοράς που εμφανίζονται σε μαθητές. Ειδικότερα, βοηθά στην κατανόηση του τρόπου με τον οποίο οι μαθητές αντιδρούν σε ερεθίσματα ή χρησιμοποιούν την επιθετικότητα ως στρατηγική επίτευξης στόχων. Μέσω αυτής της εκτίμησης, οι εκπαιδευτικοί μπορούν να αναπτύξουν πιο στοχευμένα προγράμματα παρέμβασης και να προσαρμόσουν τις στρατηγικές τους για την ενίσχυση των κοινωνικών δεξιοτήτων και της συναισθηματικής νοημοσύνης των μαθητών.
Βαθμονόμηση
Η βαθμονόμηση του RPAFTTC συνήθως περιλαμβάνει τη χρήση κλίμακας αξιολόγησης που αναλύει τις αναφορές των δασκάλων σχετικά με τις συμπεριφορές των μαθητών. Η κλίμακα μπορεί να περιλαμβάνει ερωτήσεις που αναφέρονται στην ένταση, τη συχνότητα και την ποικιλία των επιθετικών συμπεριφορών. Οι απαντήσεις βαθμολογούνται με βάση προδιαγεγραμμένες κλίμακες που αναδεικνύουν την επικράτηση των δύο τύπων επιθετικότητας (αντιδραστική και προδραστική) και παρέχουν έναν συνολικό δείκτη της επιθετικής τάσης του μαθητή.
Βιβλιογραφία
Dodge KA‚ Coie JD. Social-information-processing factors in reactive and proactive aggression in children’s peer groups. Special issue: Integrating personality and social psychology. Journal of Personality and Social Psychology 1987;53(6):1146-1158.