Κλίμακα Ευεργετικής Μοναξιάς των Παιδιών [CSS-45]
Σκοπός Ερωτηματολογίου (Κλίμακας)
Η κλίμακα CSS-45 σχεδιάστηκε για την αξιολόγηση των ατομικών διαφορών παιδιών σχολικής ηλικίας (10–12 ετών) ως προς τη μοναξιά. Συγκεκριμένα, μετρά τον βαθμό στον οποίο τα παιδιά επιδιώκουν να είναι μόνα τους για δημιουργικούς, εποικοδομητικούς ή ευεργετικούς λόγους. Χρησιμοποιείται κυρίως σε ερευνητικά πλαίσια με στόχο την κατανόηση της σχέσης των παιδιών με τη μοναξιά.
Ανάλυση Ερωτηματολογίου (Κλίμακας)
Η κλίμακα είναι αυτοαναφορική και κατασκευάστηκε από τους Ε. Γαλανάκη, Κ. Μυλωνά και Π. Βογιατζόγλου. Περιλαμβάνει 45 ερωτήσεις, οι οποίες απαντώνται με πενταβάθμια κλίμακα Likert (1=Καθόλου έως 5=Πάρα πολύ).
Περιλαμβάνει 4 παράγοντες (υποκλίμακες):
Στοχασμός και Ενδοσκόπηση (18 ερωτήσεις)
Ελευθερία από Κριτική / Ανεξαρτησία / Αυτοέκφραση (13 ερωτήσεις)
Προστασία / Χαλάρωση / Συγκέντρωση (8 ερωτήσεις)
Συγκέντρωση / Επίδοση (6 ερωτήσεις)
Βαθμολόγηση Ερωτήσεων
Η συνολική βαθμολογία προκύπτει από το άθροισμα των απαντήσεων στις 45 ερωτήσεις και κυμαίνεται από 45 έως 225. Υψηλότερη συνολική βαθμολογία δηλώνει περισσότερες και συχνότερες χρήσεις της μοναξιάς με ευεργετικό τρόπο.
Στατιστική Ανάλυση
Η ανάλυση παραγόντων (με περιστροφή Varimax) έδειξε τέσσερις σταθερούς παράγοντες, εξηγώντας συνολικά το 63,99% της διακύμανσης.
Αναλυτικά:
Παράγοντας 1: 36,97% διακύμανσης (στοχασμός-ενδοσκόπηση)
Παράγοντας 2: 12,44% διακύμανσης (ανεξαρτησία-αυτοέκφραση)
Παράγοντας 3: 7,31% διακύμανσης (χαλάρωση-προστασία)
Παράγοντας 4: 6,99% διακύμανσης (συγκέντρωση-επίδοση)
Εγκυρότητα Ερωτηματολογίου (Κλίμακας)
Η εγκυρότητα επιβεβαιώθηκε μέσω:
Αναλύσεων κύριων συνιστωσών και γεωμετρικής βαθμολόγησης ομοιοτήτων (multidimensional scaling)
Συσχετίσεων με άλλες σχετικές ψυχομετρικές κλίμακες και ερωτηματολόγια
Επαναληπτικών μετρήσεων με θετικά αποτελέσματα (μέσος συντελεστής επαναληπτικής αξιοπιστίας = 0,76)
Αξιοπιστία Ερωτηματολογίου (Κλίμακας)
Η εσωτερική συνέπεια (Cronbach’s alpha) ανά παράγοντα ήταν:
Παράγοντας 1: 0,87
Παράγοντας 2: 0,84
Παράγοντας 3: 0,76
Παράγοντας 4: 0,71
Η συνολική αξιοπιστία της κλίμακας κρίνεται ικανοποιητική.
Βιβλιογραφία
Galanaki, E. P. (2004). Are children able to distinguish among the concepts of aloneness, loneliness, and solitude? International Journal of Behavioural Development, 28, 435–443.
Galanaki, E. P. (2005). Solitude in the school: A neglected face of children’s development and education. Childhood Education, 81(3), 128–132.
Galanaki, E. P., Mylonas, K. L., & Vogiatzoglou, P. S. (2008, July). Children’s Solitude Scale: A new instrument for measuring beneficial aloneness in childhood. 20th Biennial Meeting of the International Society for the Study of Behavioural Development, University of Würzburg, Germany.