Κλίμακα Αντίληψης Αποτελεσματικότητας Εκπαιδευτικού [SES12&24]

Σύντομη Περιγραφή

Η Κλίμακα Αντίληψης Αποτελεσματικότητας Εκπαιδευτικού (TSES) έχει σχεδιαστεί για να αξιολογεί την αυτοαντίληψη των εκπαιδευτικών ως προς την ικανότητά τους να επηρεάζουν τη μαθησιακή πορεία των μαθητών. Υπάρχουν δύο εκδοχές του εργαλείου: η πλήρης με 24 ερωτήσεις και η σύντομη με 12 ερωτήσεις. Οι δηλώσεις απαντώνται μέσω κλίμακας Likert εννέα σημείων (1 = τίποτα, 9 = πολύ ικανός), με υψηλότερες τιμές να αντιστοιχούν σε μεγαλύτερη αίσθηση αυτοαποτελεσματικότητας.

Σκοπός

Η κλίμακα δημιουργήθηκε με σκοπό τη μέτρηση της αντιλαμβανόμενης ικανότητας του εκπαιδευτικού να διαχειρίζεται την τάξη, να εφαρμόζει αποτελεσματικές διδακτικές πρακτικές και να εμπλέκει ενεργά τους μαθητές στη μαθησιακή διαδικασία. Απευθύνεται τόσο σε εν ενεργεία όσο και σε υποψήφιους εκπαιδευτικούς.

Τρόπος Βαθμολόγησης

Η βαθμολόγηση γίνεται μέσω του μέσου όρου των απαντήσεων για κάθε μία από τις τρεις υποκλίμακες: Αποτελεσματικότητα στην Εμπλοκή των Μαθητών, Αποτελεσματικότητα στις Διδακτικές Πρακτικές και Αποτελεσματικότητα στη Διαχείριση Τάξης. Στη σύντομη μορφή, κάθε υποκλίμακα αποτελείται από 4 ερωτήσεις, ενώ στην πλήρη από 8. Οι επιμέρους βαθμολογίες και ο συνολικός μέσος όρος παρέχουν μια γενική εικόνα της αντιλαμβανόμενης αποτελεσματικότητας του εκπαιδευτικού.

Εγκυρότητα

Η κατασκευαστική εγκυρότητα της κλίμακας έχει τεκμηριωθεί μέσω παραγοντικής ανάλυσης, η οποία επιβεβαίωσε τρεις διακριτές αλλά σχετιζόμενες διαστάσεις της αυτοαποτελεσματικότητας: Εμπλοκή μαθητών, Διδακτικές πρακτικές και Διαχείριση τάξης. Το εργαλείο είναι προϊόν θεωρητικά τεκμηριωμένης ανάπτυξης και έχει χρησιμοποιηθεί σε ποικίλα ερευνητικά συμφραζόμενα.

Αξιοπιστία

Σύμφωνα με τη μελέτη των δημιουργών, η αξιοπιστία του εργαλείου είναι εξαιρετική. Ο συντελεστής Cronbach’s alpha για την πλήρη μορφή είναι 0,94 και για τη σύντομη μορφή 0,90. Οι επιμέρους υποκλίμακες κυμαίνονται μεταξύ 0,81 και 0,91, επιβεβαιώνοντας την εσωτερική συνέπεια των μετρήσεων.

Ανάλυση και Χρήση Δεδομένων

Η κλίμακα έχει χρησιμοποιηθεί ευρέως σε μελέτες που εξετάζουν την επαγγελματική ταυτότητα, τη διδακτική αποτελεσματικότητα και την επαγγελματική ανάπτυξη των εκπαιδευτικών. Χρησιμοποιείται σε έρευνες, προγράμματα επιμόρφωσης και αξιολόγησης, προσφέροντας ποσοτικά δεδομένα που μπορούν να καθοδηγήσουν παρεμβάσεις, επιμορφωτικά προγράμματα και υποστήριξη επαγγελματικής εξέλιξης.

Βιβλιογραφία

Tschannen-Moran, M., & Woolfolk Hoy, A. (2001). Teacher efficacy: Capturing an elusive construct. Teaching and Teacher Education, 17, 783–805.
Tschannen-Moran, M., Woolfolk Hoy, A., & Hoy, W. K. (1998). Teacher efficacy: Its meaning and measure. Review of Educational Research, 68(2), 202–248.
Scoring Directions for the TSES, Megan Tschannen-Moran & Anita Woolfolk Hoy (College of William & Mary, The Ohio State University).