Κλίμακες Εκτίμησης της Συμπεριφοράς Παιδιών Προσχολικής Ηλικίας [PKBS-34]
Σύντομη Περιγραφή
Οι Κλίμακες Εκτίμησης της Συμπεριφοράς Παιδιών Προσχολικής Ηλικίας αποτελούνται από δύο διακριτές κλίμακες: την Κλίμακα Κοινωνικών Δεξιοτήτων και την Κλίμακα Δύσκολων Συμπεριφορών. Η Κλίμακα Κοινωνικών Δεξιοτήτων περιλαμβάνει 17 δηλώσεις και αξιολογεί συνεργατικότητα, αυτοέλεγχο και κοινωνική αλληλεπίδραση. Η Κλίμακα Δύσκολων Συμπεριφορών περιλαμβάνει επίσης 17 δηλώσεις και αξιολογεί εξωτερικευμένες και εσωτερικευμένες προβληματικές συμπεριφορές, όπως παρορμητικότητα, επιθετικότητα και απόσυρση.
Σκοπός
Ο σκοπός του εργαλείου είναι η εκτίμηση των κοινωνικών δεξιοτήτων και των δύσκολων συμπεριφορών παιδιών ηλικίας από 3 έως 6 ετών, όπως αυτές παρατηρούνται στο πλαίσιο του νηπιαγωγείου, από γονείς ή/και εκπαιδευτικούς.
Τρόπος Βαθμολόγησης
Οι συμμετέχοντες καλούνται να βαθμολογήσουν τις 34 δηλώσεις χρησιμοποιώντας τετράβαθμη κλίμακα Likert: 0 (ποτέ), 1 (σπάνια), 2 (μερικές φορές), 3 (συχνά). Οι βαθμολογίες των δηλώσεων αθροίζονται για κάθε μία από τις δύο κλίμακες, παράγοντας συνολικές τιμές για την Κοινωνική Δεξιότητα και τις Δύσκολες Συμπεριφορές. Υψηλές τιμές στην πρώτη υποδηλώνουν καλή κοινωνική προσαρμογή, ενώ υψηλές τιμές στη δεύτερη υποδηλώνουν αυξημένες προβληματικές συμπεριφορές.
Εγκυρότητα
Η εγκυρότητα των κλιμάκων έχει υποστηριχθεί από ερευνητικά δεδομένα και παραγοντικές αναλύσεις, οι οποίες επιβεβαιώνουν τη διάκριση μεταξύ κοινωνικών δεξιοτήτων και εξωτερικευμένων ή εσωτερικευμένων προβληματικών συμπεριφορών. Το εργαλείο έχει μεταφραστεί και προσαρμοστεί κατάλληλα για τον ελληνικό πληθυσμό.
Αξιοπιστία
Η αξιοπιστία των δύο κλιμάκων, όπως υπολογίστηκε με τον δείκτη Cronbach’s α, είναι ιδιαίτερα ικανοποιητική. Συγκεκριμένα, για την Κλίμακα Κοινωνικών Δεξιοτήτων ανέρχεται στο 0,86 και για την Κλίμακα Δύσκολων Συμπεριφορών στο 0,78. Η αξιοπιστία επαναληπτικών μετρήσεων τριών μηνών ανέρχεται στο 0,58 για τις κοινωνικές δεξιότητες και στο 0,69 για τις δύσκολες συμπεριφορές.
Ανάλυση και Χρήση Δεδομένων
Οι συνολικοί βαθμοί για κάθε κλίμακα μετατρέπονται σε τυπικές βαθμολογίες, επιτρέποντας τη σύγκριση με πρότυπα και τον εντοπισμό παιδιών με αναπτυξιακές δυσκολίες. Το εργαλείο μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε ερευνητικά και κλινικά πλαίσια, καθώς και στην εκπαιδευτική πράξη για πρώιμη ανίχνευση κοινωνικών ή συμπεριφορικών προβλημάτων.
Βιβλιογραφία
Chiou, V., Zissi, A., Xanthakou, G., & Kaila, M. (2005). An interpersonal problem-solving intervention among preschoolers in Greece. Paper presented at the 27th Annual Conference of International School Psychology Association, Athens, Greece.
Χίου, Β., Ζήση, Α., Ξανθάκου, Γ., & Καϊλα, Μ. (2005). Παρουσίαση ψυχομετρικών ιδιοτήτων του PKBS-2 στο ελληνικό δείγμα. Στο Α. Ζήση, Ν. Πολεμικός, & Μ. Καϊλα (Επιμ.), Ψυχική Υγεία (σελ. 124–149). Αθήνα: Ατραπός.
Merrell, K. (2002). Preschool and Kindergarten Behavior Scales.