Κλίμακα Μαθησιακής Αξιολόγησης [LAS-13]
Περιγραφή Ερωτηματολογίου
Το ερωτηματολόγιο βασίζεται στη Συστοιχία Δοκιμασιών «ΚΛΙΜΑ» (Κλίμακα Μαθησιακής Αξιολόγησης) και απευθύνεται σε μαθητές της Γ’, Δ’ Δημοτικού και της Α’ Γυμνασίου. Πρόκειται για μια σειρά δοκιμασιών που στοχεύουν στη μαθησιακή αξιολόγηση, εστιάζοντας κυρίως σε αναγνωστικές και γλωσσικές δεξιότητες, χωρίς να χρησιμοποιούνται παραδοσιακές μετρήσεις του γνωστικού δυναμικού. Οι δοκιμασίες περιλαμβάνουν αναγνώριση λέξεων και ψευδολέξεων, κατανόηση κειμένου, ορθογραφία λέξεων και κειμένων, λεκτική νοημοσύνη, ταχύτητα και ακρίβεια ανάγνωσης, φωνολογική επίγνωση, διάκριση φθόγγων και μνήμη αριθμών. Οι δοκιμασίες έχουν σχεδιαστεί για την έγκαιρη ανίχνευση δυσκολιών, όπως η δυσλεξία, τόσο σε σχολικά όσο και σε κλινικά περιβάλλοντα.
Ανάλυση και Χρήση Δεδομένων
Η ανάλυση των δεδομένων βασίζεται στη στατιστική σύγκριση μεταξύ σχολικού και κλινικού δείγματος, δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση σε δείκτες όπως η τιμή Cohen’s d και το η². Οι σημαντικότερες διαφορές εντοπίζονται στην επανάληψη ψευδολέξεων, στην αναγνώριση λέξεων και στην κατανόηση κειμένου. Το κλινικό δείγμα παρουσιάζει στατιστικά σημαντικά χαμηλότερες επιδόσεις σε δοκιμασίες όπως η ταχύτητα και η ακρίβεια ανάγνωσης κειμένου (η²=0.28), οι ψευδολέξεις (η²=0.15), η ορθογραφία λέξεων και κειμένου (η²=0.13) και η αναγνώριση λέξεων (η²=0.11–0.17). Οι δοκιμασίες αυτές αξιολογούνται βάσει ακρίβειας και χρόνου απόκρισης, και αποτελούν ισχυρούς προβλεπτικούς δείκτες μαθησιακών δυσκολιών.
Στόχος
Η συστοιχία δοκιμασιών ΚΛΙΜΑ αποσκοπεί στην έγκαιρη αναγνώριση μαθησιακών δυσκολιών, όπως η δυσλεξία, και στην υποστήριξη της διαγνωστικής διαδικασίας σε σχολικά και κλινικά πλαίσια. Παρέχει εργαλεία που μπορούν να χρησιμοποιηθούν τόσο για εκπαιδευτικούς όσο και για ερευνητικούς σκοπούς, συμβάλλοντας στην ανάπτυξη εξατομικευμένων παρεμβάσεων. Παράλληλα, η αξιολόγηση των γλωσσικών και γνωστικών συμπεριφορών των μαθητών επιτρέπει τη στοχευμένη εκπαιδευτική υποστήριξη και τη βελτίωση των δεξιοτήτων τους στον γραπτό και προφορικό λόγο.
Βαθμονόμηση
Η βαθμονόμηση διαφέρει ανάλογα με την κάθε επιμέρους δοκιμασία και βασίζεται στην αξιολόγηση των επιδόσεων των μαθητών με τη βοήθεια ποσοτικών και ποιοτικών κριτηρίων. Οι διαφορές μεταξύ του σχολικού και του κλινικού δείγματος είναι ενδεικτικές της διαγνωστικής αξίας των δοκιμασιών. Οι υψηλότερες τιμές διαφοροποίησης αφορούν την ταχύτητα και ακρίβεια ανάγνωσης κειμένου, την αναγνώριση και επανάληψη ψευδολέξεων και την ορθογραφία. Η αξιοπιστία των επιμέρους δοκιμασιών είναι υπό μελέτη, με ενδεικτική τιμή αξιοπιστίας για την αναγνώριση λέξεων να ανέρχεται στο 0.96.
Βιβλιογραφία
Protopapas, A., Skaloumbakas, C., & Bali, P. (2008). Validation of unsupervised computer-based screening for reading disability in Greek elementary grades 3 and 4. Learning Disabilities: A Contemporary Journal, 6, 45–69. Πρωτόπαπας, Α., & Σκαλούμπακας, Χ. (2008). Η αξιολόγηση της αναγνωστικής ευχέρειας για τον εντοπισμό αναγνωστικών δυσκολιών. Ψυχολογία, 15(3), 267–289. Σκαλούμπακας, Χ., Πρωτόπαπας, Α., & Νικολόπουλος, Δ. (2003). Παρουσίαση μιας κλίμακας μαθησιακής αξιολόγησης για την εξέταση των μαθησιακών δυσκολιών και στοιχεία από τη χορήγησή της σε μαθητές πρώτης γυμνασίου. Στο Μ. Γλώκας & Γ. Καλογερόπουλος (Επιμ.), Διαταραχές Επικοινωνίας και Λόγου: Πρόληψη, Έρευνα, Παρέμβαση και Νέες Τεχνολογίες στην Υγεία (σελ. 55–70). Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.