Σκηνικό Αντιμετώπισης Προβλημάτων Εφήβων [A-COPE-54]
Περιγραφή
Το Σκηνικό Αντιμετώπισης Προβλημάτων Εφήβων (ACOPE-54) είναι ένα ψυχομετρικό εργαλείο σχεδιασμένο για να μετρήσει τις στρατηγικές αντιμετώπισης που χρησιμοποιούν οι έφηβοι όταν αντιμετωπίζουν προβλήματα και προκλήσεις στη ζωή τους. Το εργαλείο αξιολογεί διάφορες πτυχές της αντίληψης και της αντίδρασης των εφήβων σε δύσκολες καταστάσεις, παρέχοντας έτσι μια εικόνα του τρόπου με τον οποίο διαχειρίζονται το άγχος και τις προκλήσεις.
Ανάλυση και Χρήση Δεδομένων
Συλλογή Δεδομένων: Οι έφηβοι συμπληρώνουν το ερωτηματολόγιο απαντώντας σε ερωτήσεις που σχετίζονται με τις στρατηγικές που χρησιμοποιούν για να αντιμετωπίσουν προβλήματα. Συνήθως, οι απαντήσεις δίνονται σε κλίμακα Likert (π.χ. από “πολύ σπάνια” έως “πολύ συχνά”).
Επεξεργασία Δεδομένων: Οι απαντήσεις συλλέγονται και βαθμολογούνται για κάθε στοιχείο. Οι βαθμολογίες συγκεντρώνονται για να υπολογιστεί η συνολική στρατηγική αντιμετώπισης, καθώς και οι επιμέρους στρατηγικές αν είναι διαθέσιμες.
Ερμηνεία Δεδομένων: Η ανάλυση των αποτελεσμάτων αποκαλύπτει μοτίβα στη χρήση στρατηγικών αντιμετώπισης μεταξύ των εφήβων. Βοηθάει στην κατανόηση των στρατηγικών που είναι πιο αποτελεσματικές ή λιγότερο αποτελεσματικές, καθώς και των πιθανών περιοχών που απαιτούν περαιτέρω υποστήριξη ή παρέμβαση.
Εφαρμογή: Τα αποτελέσματα μπορούν να χρησιμοποιηθούν από εκπαιδευτικούς, ψυχολόγους και συμβούλους για να αναπτύξουν προγράμματα και παρεμβάσεις που βοηθούν τους εφήβους να βελτιώσουν τις στρατηγικές αντιμετώπισης και την ψυχική τους υγεία.
Στόχος
Ο κύριος στόχος του Σκηνικού Αντιμετώπισης Προβλημάτων Εφήβων (ACOPE-54) είναι:
Αξιολόγηση Στρατηγικών Αντιμετώπισης: Να μετρήσει ποιες στρατηγικές χρησιμοποιούν οι έφηβοι για να αντιμετωπίσουν προβλήματα και πώς αυτές οι στρατηγικές επηρεάζουν την ικανότητά τους να διαχειρίζονται το άγχος και τις προκλήσεις.
Κατανόηση της Διαχείρισης Άγχους: Να κατανοήσει πώς οι έφηβοι διαχειρίζονται το άγχος και τις προκλήσεις και ποιες στρατηγικές είναι πιο χρήσιμες ή αναγκαίες.
Βελτίωση της Υποστήριξης: Να παρέχει δεδομένα για την ανάπτυξη προγραμμάτων που ενισχύουν τις στρατηγικές αντιμετώπισης των εφήβων και να προτείνει παρεμβάσεις που βελτιώνουν την ψυχική ευημερία τους.
Βαθμονόμηση
Βαθμολόγηση: Κάθε στοιχείο του ερωτηματολογίου βαθμολογείται με βάση τις απαντήσεις των εφήβων. Οι βαθμολογίες συγκεντρώνονται για να δώσουν μια συνολική βαθμολογία αντιμετώπισης και ενδεχομένως βαθμολογίες για συγκεκριμένες στρατηγικές αν το εργαλείο τις περιλαμβάνει.
Στατιστική Ανάλυση: Η αξιοπιστία και η εγκυρότητα του εργαλείου ελέγχονται με στατιστικές μεθόδους, όπως η εσωτερική συνοχή (π.χ., αλφα Κρόνονμπαχ) και η ανάλυση παραγόντων για την επιβεβαίωση των κατασκευαστικών στοιχείων.
Νομισματικά Δεδομένα: Οι βαθμολογίες συγκρίνονται με νομιζόμενα δεδομένα για να ερμηνευτούν οι ατομικές και ομαδικές στρατηγικές αντιμετώπισης σε σχέση με τον ευρύτερο πληθυσμό των εφήβων.
Βιβλιογραφία
Frydenberg, E., & Lewis, R. (1993). Adolescent Coping: Theoretical and Research Perspectives. Routledge.
Carver, C. S., Scheier, M. F., & Weintraub, J. K. (1989). Assessing Coping Strategies: A Theoretically Based Approach. Journal of Personality and Social Psychology, 56(2), 267-283.
Compas, B. E., Connor-Smith, J., Saltzman, H., Thomsen, A. H., & Wadsworth, M. E. (2001). Coping with Stress During Childhood and Adolescence: Problems, Progress, and Potential. Psychological Bulletin, 127(1), 87-127.
Lazarus, R. S., & Folkman, S. (1984). Stress, Appraisal, and Coping. Springer Publishing Company.