Κλίμακα WillTry [WTS-22]
Περιγραφή Κλίμακας
Η κλίμακα WillTry (WTS-22) είναι ένα εργαλείο μέτρησης που αναπτύχθηκε για να αξιολογήσει την πρόθεση των παιδιών να δοκιμάσουν νέα και διαφορετικά τρόφιμα. Συνήθως χρησιμοποιείται σε περιβάλλοντα όπως σχολεία, ερευνητικά προγράμματα διατροφής και μελέτες για την προώθηση της υγιεινής διατροφής, προκειμένου να εντοπιστούν οι παράγοντες που επηρεάζουν τη διατροφική συμπεριφορά των παιδιών.
Ανάλυση και Χρήση Δεδομένων
Η κλίμακα WTS-22 συνήθως περιλαμβάνει 22 ερωτήσεις που εξετάζουν διάφορες πτυχές της προθυμίας των παιδιών να δοκιμάσουν νέα τρόφιμα. Κάθε ερώτηση βαθμολογείται με μια κλίμακα Likert, η οποία επιτρέπει στα παιδιά να αξιολογούν την πρόθεσή τους να δοκιμάσουν συγκεκριμένα τρόφιμα σε διαφορετικές συνθήκες.
Διαστάσεις: Η κλίμακα μπορεί να καλύπτει πολλές διαστάσεις, όπως η πρόθεση να δοκιμάσουν υγιεινά τρόφιμα, τρόφιμα που δεν είναι οικεία, τρόφιμα από άλλες κουλτούρες και φρούτα/λαχανικά.
Ανάλυση δεδομένων: Η ανάλυση των δεδομένων που προκύπτουν από τη χρήση της κλίμακας μπορεί να γίνει μέσω στατιστικών μεθόδων, όπως η παραγοντική ανάλυση, που επιτρέπει την αναγνώριση διαστάσεων και μοτίβων στην πρόθεση των παιδιών.
Στόχος
Ο κύριος στόχος της κλίμακας WTS-22 είναι να παρέχει μια αντικειμενική εκτίμηση της προθυμίας των παιδιών να δοκιμάσουν νέα τρόφιμα και να κατανοήσει τους παράγοντες που ενθαρρύνουν ή αποθαρρύνουν αυτήν την προθυμία. Οι ερευνητές και οι εκπαιδευτικοί μπορούν να χρησιμοποιήσουν τα αποτελέσματα για:
Ανάπτυξη εκπαιδευτικών προγραμμάτων: Βοηθά στον σχεδιασμό προγραμμάτων προώθησης υγιεινής διατροφής σε σχολεία.
Ανάλυση διατροφικών συνηθειών: Επιτρέπει τη μελέτη των διατροφικών προτύπων και της επιρροής της οικογένειας και του περιβάλλοντος.
Βελτίωση διατροφικών επιλογών: Χρησιμοποιείται για να βελτιώσει την πρόσβαση των παιδιών σε υγιεινά τρόφιμα μέσω παρεμβάσεων.
Βαθμονόμηση
Η βαθμονόμηση της κλίμακας WTS-22 περιλαμβάνει τη χρήση στατιστικών μεθόδων για τη διασφάλιση της εγκυρότητας και της αξιοπιστίας της κλίμακας σε διαφορετικά δείγματα παιδιών. Κάποια από τα βήματα περιλαμβάνουν:
Αξιοπιστία (Reliability): Εκτίμηση της εσωτερικής συνοχής της κλίμακας μέσω δεικτών όπως ο συντελεστής Cronbach’s Alpha.
Εγκυρότητα (Validity): Επιβεβαίωση της εγκυρότητας του περιεχομένου, δηλαδή ότι οι ερωτήσεις καλύπτουν το σύνολο των σχετικών θεμάτων.
Πιλοτική μελέτη: Πριν από την ευρεία χρήση της κλίμακας, γίνεται συνήθως πιλοτική εφαρμογή για την προσαρμογή των ερωτήσεων ανάλογα με τις αντιδράσεις των παιδιών.
Βιβλιογραφία
Birch, L.L., Fisher, J.O. (1998). Development of eating behaviors among children and adolescents. Pediatrics, 101(Supplement 2), 539-549.
Wardle, J., Cooke, L. (2008). Genetic and environmental determinants of children’s food preferences. British Journal of Nutrition, 99(S1), S15-S21.
Galloway, A.T., Fiorito, L.M., Lee, Y., Birch, L.L. (2005). Parental pressure, dietary patterns, and weight status among girls who are “picky eaters”. Journal of the American Dietetic Association, 105(4), 541-548.