Περιγραφή Εργαλείου
Το YQOL-SF-15 είναι μια σύντομη φόρμα του ευρύτερου εργαλείου Youth Quality of Life Instrument (YQOL). Η μικρή αυτή εκδοχή αποτελείται από 15 ερωτήσεις και στοχεύει στην εκτίμηση της υποκειμενικής ποιότητας ζωής των εφήβων. Οι ερωτήσεις αυτές καλύπτουν βασικές διαστάσεις της ζωής, όπως η ψυχική και σωματική ευημερία, η κοινωνική ενσωμάτωση και οι προσωπικές σχέσεις. Η δομή του εργαλείου βασίζεται στην αντίληψη των νέων για τις προσωπικές τους εμπειρίες, ανεξαρτήτως ιατρικών συνθηκών.
Ανάλυση και Χρήση Δεδομένων
Το YQOL-SF-15 είναι σχεδιασμένο έτσι ώστε να χρησιμοποιείται σε ερευνητικά προγράμματα και κλινικές μελέτες που ασχολούνται με την αξιολόγηση της ποιότητας ζωής των εφήβων. Μπορεί να εφαρμοστεί σε διαφορετικά πλαίσια, όπως υγειονομικές υπηρεσίες, εκπαιδευτικά περιβάλλοντα και κοινοτικές δράσεις. Η ανάλυση των δεδομένων από το YQOL-SF-15 συνήθως γίνεται μέσω της βαθμολόγησης των απαντήσεων των νέων, χρησιμοποιώντας μια κλίμακα Likert. Οι συνολικές βαθμολογίες αντανακλούν την αντιληπτή ποιότητα ζωής και μπορούν να συσχετιστούν με άλλες ψυχοκοινωνικές μεταβλητές για περαιτέρω ανάλυση.
Οι απαντήσεις που λαμβάνονται από το YQOL-SF-15 μπορούν να βοηθήσουν στον εντοπισμό των βασικών παραγόντων που επηρεάζουν τη ζωή των νέων, ενώ ταυτόχρονα προσφέρουν τη δυνατότητα αξιολόγησης των επιδράσεων παρεμβάσεων ή θεραπευτικών προσεγγίσεων στην ποιότητα ζωής των εφήβων.
Στόχος
Ο βασικός στόχος του εργαλείου αυτού είναι να προσφέρει μια αξιόπιστη και έγκυρη μέτρηση της υποκειμενικής ποιότητας ζωής των εφήβων. Η συντομευμένη μορφή είναι ιδιαίτερα χρήσιμη για περιπτώσεις όπου χρειάζεται μια σύντομη αλλά περιεκτική αξιολόγηση, όπως σε μελέτες μεγάλης κλίμακας ή κλινικές εφαρμογές, όπου ο χρόνος είναι περιορισμένος. Το εργαλείο αυτό επιτρέπει την κατανόηση των τρόπων με τους οποίους οι νέοι αξιολογούν την υγεία και την ευημερία τους, καθώς και πώς οι διαφορετικές εμπειρίες τους επηρεάζουν την καθημερινή τους ζωή.
Βαθμονόμηση
Η βαθμονόμηση του εργαλείου γίνεται με τη χρήση κλίμακας Likert, όπου οι έφηβοι καλούνται να επιλέξουν μια απάντηση για κάθε ερώτηση που αντικατοπτρίζει την εμπειρία τους σε διάφορες διαστάσεις της ποιότητας ζωής τους. Η κλίμακα αυτή συνήθως κυμαίνεται από “καθόλου” έως “πάρα πολύ”, ή από “πολύ κακή ποιότητα ζωής” έως “εξαιρετική ποιότητα ζωής”. Οι συνολικές βαθμολογίες υπολογίζονται με βάση τις απαντήσεις και παρέχουν μια συνολική εικόνα της ποιότητας ζωής του ατόμου. Η εγκυρότητα και η αξιοπιστία του εργαλείου έχουν επαληθευτεί μέσω πολλαπλών ερευνών, γεγονός που εξασφαλίζει ότι τα αποτελέσματα είναι ακριβή και επαναλαμβανόμενα.
Βιβλιογραφία
Patrick, D. L., Edwards, T. C., & Topolski, T. D. (2002). Adolescent quality of life, part II: initial validation of a new instrument. Journal of Adolescence, 25(3), 287-300.
Topolski, T. D., Edwards, T. C., Patrick, D. L., & Varley, R. W. (2004). Youth quality of life instrument—reliability and validity of the short form. Journal of Clinical Psychology, 60(10), 1117-1126.