Κλίμακα παράλογης πεποίθησης δασκάλου [TIBS-38]
Ανάλυση
Το Teacher Irrational Belief Scale (TIBS) είναι ένα εργαλείο που χρησιμοποιείται για την αξιολόγηση των παράλογων πεποιθήσεων που μπορεί να έχουν οι δάσκαλοι και οι εκπαιδευτικοί. Το ερωτηματολόγιο αυτό σχεδιάστηκε για να εντοπίζει και να μετρά τις πεποιθήσεις που μπορούν να επηρεάσουν αρνητικά την επαγγελματική τους απόδοση και την αλληλεπίδρασή τους με τους μαθητές. Το TIBS περιλαμβάνει μια σειρά από δηλώσεις που σχετίζονται με τις πεποιθήσεις των δασκάλων για την ευθύνη τους, τις προσδοκίες τους και την ικανότητά τους να επηρεάσουν την εκπαιδευτική διαδικασία. Οι συμμετέχοντες καλούνται να αξιολογήσουν σε ποιο βαθμό συμφωνούν ή διαφωνούν με κάθε δήλωση, χρησιμοποιώντας μια κλίμακα Likert.
Στόχος
Ο κύριος στόχος του TIBS είναι να αξιολογήσει τις παράλογες πεποιθήσεις των δασκάλων που ενδέχεται να επηρεάσουν την επαγγελματική τους ζωή και τις σχέσεις τους με τους μαθητές. Παράλογες πεποιθήσεις είναι εκείνες που είναι υπερβολικά απαιτητικές, μη ρεαλιστικές ή που προκαλούν άγχος και αρνητικά συναισθήματα. Η κατανόηση αυτών των πεποιθήσεων μπορεί να βοηθήσει στην ανάπτυξη στρατηγικών για την ενίσχυση της συναισθηματικής ευεξίας των δασκάλων και τη βελτίωση της συνολικής ποιότητας της διδασκαλίας και της εκπαιδευτικής διαδικασίας.
Βαθμονόμηση
Η βαθμονόμηση του TIBS γίνεται μέσω της αξιολόγησης των απαντήσεων των συμμετεχόντων σε κάθε δήλωση του ερωτηματολογίου. Η κλίμακα Likert συνήθως κυμαίνεται από 1 (Διαφωνώ απολύτως) έως 5 (Συμφωνώ απολύτως). Οι βαθμολογίες συγκεντρώνονται και αναλύονται για να προσδιοριστεί το επίπεδο των παράλογων πεποιθήσεων που εκφράζουν οι δάσκαλοι. Υψηλότερες βαθμολογίες δείχνουν υψηλότερο επίπεδο παράλογων πεποιθήσεων, οι οποίες μπορούν να συνδεθούν με μεγαλύτερο επαγγελματικό άγχος ή δυσκολίες στην αλληλεπίδραση με τους μαθητές.
Βιβλιογραφία
Bernard‚ M. E.‚ & Joyce‚ M. R. (1984). Rational-emotive therapy with children and adolescents: Theory treatment strategies‚ preventive methods. New York: Wiley.
Bernard‚ M. E. (1988). Teacher stress and irrationality. Communication presented at the 24th International Congress of Psychology‚ Sydney‚ Australia.
Bernard‚ M. E. (1990). Taking the stress out of teaching. Melbourne‚ Vic: Collins-Dove.
Bora‚ Carmen; Bernard‚ Michael E.; Trip‚ Simona; Decsei-Radu‚ Alina; Chereji‚ Simona. (2009).Teacher Irrational Belief Scale – Preliminary Norms for Romanian Population. Journal of Cognitive and Behavioral Psychotherapies‚ 9(2); 211-220