Μέτρο Άγχους στην Τάξη [CAM-20]
Περιγραφή Μέτρου
Το Classroom Anxiety Measure (CAM) είναι ένα ψυχομετρικό εργαλείο που χρησιμοποιείται για τη μέτρηση του άγχους των μαθητών μέσα σε ένα περιβάλλον τάξης. Αναπτύχθηκε για να εκτιμήσει το επίπεδο ανησυχίας ή άγχους που βιώνουν οι μαθητές κατά τη διάρκεια της διδασκαλίας, των διαγωνισμάτων, και άλλων σχετικών εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων. Το εργαλείο μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε διάφορα εκπαιδευτικά πλαίσια, από το δημοτικό μέχρι την ανώτατη εκπαίδευση, και βοηθά εκπαιδευτικούς και ερευνητές να εντοπίσουν τους μαθητές που μπορεί να έχουν αυξημένα επίπεδα άγχους, τα οποία μπορεί να επηρεάσουν την ακαδημαϊκή τους απόδοση.
Ανάλυση και Χρήση Δεδομένων
Η ανάλυση των δεδομένων που συλλέγονται μέσω του CAM περιλαμβάνει τη στατιστική επεξεργασία των απαντήσεων των μαθητών σε ερωτήσεις που σχετίζονται με το άγχος στην τάξη. Συνήθως χρησιμοποιούνται τεχνικές όπως:
Παραγοντική Ανάλυση (Factor Analysis): Χρησιμοποιείται για να εξεταστεί η δομή των ερωτήσεων και να προσδιοριστούν οι υποκείμενοι παράγοντες που συνεισφέρουν στο άγχος.
Ανάλυση Εγκυρότητας και Αξιοπιστίας (Validity and Reliability Analysis): Αυτή η ανάλυση χρησιμοποιείται για να διασφαλιστεί ότι το CAM μετρά αυτό που υποτίθεται ότι μετρά (εγκυρότητα) και ότι παρέχει σταθερά αποτελέσματα σε διαφορετικές χρονικές στιγμές και συνθήκες (αξιοπιστία).
Περιγραφική Στατιστική (Descriptive Statistics): Εδώ εξετάζονται τα μέσα επίπεδα άγχους και οι αποκλίσεις από αυτά, καθώς και η κατανομή των απαντήσεων.
Συσχετίσεις (Correlations): Εξετάζεται η σχέση μεταξύ του άγχους στην τάξη και άλλων μεταβλητών όπως οι ακαδημαϊκές επιδόσεις ή η συμμετοχή στην τάξη.
Στόχος
Ο στόχος της χρήσης του CAM είναι διπλός
Διαγνωστικός Στόχος: Εντοπισμός μαθητών που παρουσιάζουν αυξημένα επίπεδα άγχους μέσα στην τάξη, έτσι ώστε να μπορούν να υποστηριχθούν με κατάλληλες παρεμβάσεις.
Ερευνητικός Στόχος: Διερεύνηση των αιτιών του άγχους στην τάξη και της σχέσης του με άλλες ψυχολογικές και ακαδημαϊκές μεταβλητές.
Βαθμονόμηση
Η βαθμονόμηση του CAM περιλαμβάνει τη διαδικασία διασφάλισης ότι το εργαλείο αποδίδει με ακρίβεια τα επίπεδα άγχους για διαφορετικές πληθυσμιακές ομάδες. Αυτή η διαδικασία μπορεί να περιλαμβάνει:
Δοκιμαστικές Χορηγήσεις (Pilot Testing): Χορήγηση του εργαλείου σε μικρές ομάδες μαθητών για την αξιολόγηση της λειτουργικότητάς του.
Αναθεωρήσεις: Προσαρμογές στο περιεχόμενο των ερωτήσεων και στις μεθόδους βαθμολόγησης με βάση τα αποτελέσματα της δοκιμαστικής χορήγησης.
Συνεχής Επανεκτίμηση: Τακτική αναθεώρηση και ενημέρωση του εργαλείου για να διασφαλιστεί η επικαιρότητα και η καταλληλότητά του σε διαφορετικά πολιτισμικά ή εκπαιδευτικά περιβάλλοντα.
Βιβλιογραφία
Spielberger, C. D. (1983). Manual for the State-Trait Anxiety Inventory (STAI). Consulting Psychologists Press.
Cassady, J. C., & Johnson, R. E. (2002). Cognitive test anxiety and academic performance. Contemporary Educational Psychology, 27(2), 270-295.
Sarason, I. G. (1984). Stress, anxiety, and cognitive interference: Reactions to tests. Journal of Personality and Social Psychology, 46(4), 929-938.