Συλλογική Κλίμακα Αυτοεκτίμησης [CSES-16]

Περιγραφή

Η “Collective Self-esteem Scale” (CSES) είναι ένα ψυχομετρικό εργαλείο σχεδιασμένο για να αξιολογήσει την αυτοεκτίμηση που συνδέεται με την ταυτότητα ενός ατόμου ως μέλους μιας κοινωνικής ομάδας. Η συλλογική αυτοεκτίμηση αναφέρεται στο βαθμό στον οποίο τα άτομα αξιολογούν θετικά ή αρνητικά τη συμμετοχή τους και την ταυτότητά τους ως μέλη μιας συγκεκριμένης ομάδας, όπως η εθνικότητα, το φύλο, η θρησκεία ή άλλες κοινωνικές κατηγορίες. Η κλίμακα περιλαμβάνει διάφορες δηλώσεις που εξετάζουν τέσσερις κύριες διαστάσεις: την προσωπική συλλογική αυτοεκτίμηση, τη δημόσια συλλογική αυτοεκτίμηση, την ταυτότητα με την ομάδα και τη σημασία της ταυτότητας της ομάδας.

Στόχος

Ο κύριος στόχος της CSES είναι να παρέχει ένα αξιόπιστο και έγκυρο μέσο για την αξιολόγηση της συλλογικής αυτοεκτίμησης. Οι πληροφορίες που συλλέγονται μέσω αυτής της κλίμακας μπορούν να βοηθήσουν τους ερευνητές και τους ψυχολόγους να κατανοήσουν καλύτερα τον ρόλο της συλλογικής ταυτότητας στην ψυχολογική ευημερία, τις κοινωνικές συμπεριφορές και τις διαπροσωπικές σχέσεις των ατόμων. Οι πληροφορίες αυτές μπορούν επίσης να χρησιμοποιηθούν για την ανάπτυξη παρεμβάσεων που ενισχύουν την αυτοεκτίμηση και τη θετική ταυτότητα των μελών διαφόρων κοινωνικών ομάδων.

Ανάλυση

Η ανάλυση των δεδομένων που συλλέγονται μέσω της CSES περιλαμβάνει τη χρήση στατιστικών μεθόδων για την αξιολόγηση της αξιοπιστίας και της εγκυρότητας του εργαλείου. Η αξιοπιστία εξετάζεται συνήθως μέσω της χρήσης του Cronbach’s alpha για να διασφαλιστεί η εσωτερική συνοχή των ερωτήσεων. Η ανάλυση παραγόντων χρησιμοποιείται για να επιβεβαιώσει τη δομή της κλίμακας και να εντοπίσει τις υποκείμενες διαστάσεις της συλλογικής αυτοεκτίμησης. Επιπλέον, μπορεί να γίνει ανάλυση συσχετίσεων για να εξεταστεί η σχέση των βαθμολογιών της κλίμακας με άλλες ψυχολογικές και κοινωνικές μεταβλητές, όπως η ατομική αυτοεκτίμηση, η ψυχική υγεία και η κοινωνική υποστήριξη.

Βαθμονόμηση

Η βαθμονόμηση της CSES γίνεται μέσω μιας κλίμακας Likert, όπου οι συμμετέχοντες καλούνται να βαθμολογήσουν κάθε δήλωση από το 1 (διαφωνώ απόλυτα) έως το 7 (συμφωνώ απόλυτα). Οι συνολικές βαθμολογίες υπολογίζονται προσθέτοντας τις βαθμολογίες των επιμέρους δηλώσεων για κάθε διάσταση της συλλογικής αυτοεκτίμησης. Υψηλότερες βαθμολογίες υποδεικνύουν μεγαλύτερη συλλογική αυτοεκτίμηση και θετική ταυτότητα με την ομάδα, ενώ χαμηλότερες βαθμολογίες μπορεί να υποδεικνύουν αρνητική ταυτότητα με την ομάδα και χαμηλή συλλογική αυτοεκτίμηση.

Βιβλιογραφία

Luhtanen, R., & Crocker, J. (1992). “A Collective Self-Esteem Scale: Self-Evaluation of One’s Social Identity.” Personality and Social Psychology Bulletin, 18(3), 302-318.
Tajfel, H., & Turner, J. C. (1986). “The social identity theory of intergroup behavior.” In S. Worchel & W. G. Austin (Eds.), Psychology of Intergroup Relations (pp. 7-24). Nelson-Hall.
Crocker, J., & Luhtanen, R. (1990). “Collective self-esteem and ingroup bias.” Journal of Personality and Social Psychology, 58(1), 60-67.
Phinney, J. S., & Ong, A. D. (2007). “Conceptualization and measurement of ethnic identity: Current status and future directions.” Journal of Counseling Psychology, 54(3), 271-281.
Ellemers, N., Kortekaas, P., & Ouwerkerk, J. W. (1999). “Self-categorisation, commitment to the group and group self-esteem as related but distinct aspects of social identity.” European Journal of Social Psychology, 29(2-3), 371-389.                                       Houston & Andreopoulou (2003).